( در هر رویایی حقیقتی وجود دارد)
#پیرپائولو #پازولینی نویسنده ؛کارگردان و بزرگمرد سبک #سینما شعر #اروپا در سه گانه معروف به زندگی که شامل فیلم های دکامرون؛قصه های کانتربری؛ و #شبهای عربی(هزارویکشب) میشود؛
به سراغ کتاب تاریخی و پرماجرا و حکایت در حکایت هزار افسان رفته است ؛ توانسته دست به اقتباسی موفق و درخور ازاین کتاب بزرگ و بنام #ادبیات داستانی جهان بزند؛ که نویسندگان بزرگی ازساختار روایی آن الهام گرفته اند.
پازولینی با انتخاب ۸ داستان ازکتاب که
به شکل ساختارروایت شرقی (موزائیکی)قصه در #قصه و حکایت در حکایت ست با مضامین مهمی چون# تقدیر؛سرنوشت
قدرت و #عشق ؛ فیلمی که نگاه انتقادی به داستان های هزارو یکشب دارد را ساخته و تفسیری شخصی و آزاد ازداستان ها داشته ؛ به قول او:این داستانها ریشه در خواب ها و رویاهای آدما دارند و رنگ و بویی اروتیک؛
فیلم با داستان نورالدین و زمرد (داستان علی و کنیزک) آغاز می گردد؛نورالدین دربازار ازبرده ای بنام زمرد خوَشش می آید و اورا می خرد و به خانه می برد ولی کنیز ربوده می شود و نورالدین در فراقش دست به سفری دور و دراز جهت پیداکردن او میزند؛ در این بین چندین خرده #داستان؛حکایت در هم تنیده هم روایت به تصویر کشیده می شوند که جنبه عشقی و #اروتیک دارند،؛
همچون داستان #عاشقانه عزیز و عزیزه؛ که یکی از حکایتهای داستان تاج الملوک و اززیباترین قصه های کتاب هزار و یکشب می باشدو ودرانتها ؛فیلم با داستان نورالدین و زمرد پایان میگیرد،
کارگردان بانتخاب این قصه ها و #روایت تصویری آنها ؛از رنج ها و مصائب و سختی های مردم فقیر و عامه جامعه ای سخن می گوید که درزیر سلطه استثمار و فرهنگ #سرمایه داری و فشار دین مداری و مذهب در خفقان و اختناق شدیدی قراردارند ،از لذات طبیعی زندگی و نیازهای روحی و روانی محروم اند و باید درخفا و به دور ازچشم این حکام دینی ؛ نیازهایشان رابرطرف کنند چون این حاکمان مذهبی آنها را #گناه می نامند و دستور به منع و ممنوعیت آن برای طبقه پایین و عادی دارند؛
پازولینی با انتخاب درست بازیگران که ترکیبی از
افراد چند ملیتی و افراد کوچه و بازار؛ازنژادهای مختلف هستند؛#طراحی صحنه و انتخاب دقیق لوکیشن های طبیعی و مکانهای واقعی شامل بناهای #تاریخی و قدیمی که با تحقیق و جستجو فراوان در کشورهایی همچون یمن(صنعا) ؛ایران(یزد؛ اصفهان)؛نپال؛بدست آورده است توانسته با #آشنایی زدایی ازاین مکانها و استفاده از #معماری باشکوه و افسونگر آنها
تصویری باور پذیر ازاتمسفر و مکان های وقوع داستانها به مخاطب ارائه دهد و رازآلودگی و غرابت اثر را حفظ کندو به زیبایی به تصویر بکشد؛؛همچنین همچون فیلم های دیگر ش ؛ نگاهی #مستند گونه و #مردم شناسانه به یاری قاب های ثابت و میزانسن های ساده ؛ ولی شکیل و زیبا را داشته باشد.با چیدمان کاراکترها؛سیاهی لشگرهادر بک گراند؛قاب دوربین ایستا؛ قاب هایی که شبیه بوم نقاشی های دوران #باروک است را ایجاد نماید. اثری متفاوت با بداعت خلاقانه بسازد که در ذهن و یاد مخاطب جدی سینما ماندگار شود و دریادها بماند.