#فیلم شرم با مضامین #فلسفی و روانکاوانه همراه است که باتم
فضای ضد جنگ؛ به بررسی اًثرات خشونت؛جنگ برروی روح وروان انسان می پردازد واستحاله انسان به ماشین کشتن راروایتگری میکند.
آدم و حوای تمثیلی در پلان های آغازین فیلم در دهکده ای آرام و ساکت بسر میبرن که خوشی و لذت و عشق وجود دارد. باورود تانک ها و هواپیماهای جنگی به دهکده که( تمثیلی از#هبوط آغازین ست) جنگ و بازخورد آن تاروپود دهکده و وروان انسان را متلاشی میکند و فضای اختناق و #دروغ و #خیانت فیلم را دربرمیگیرد .خباثت های ذاتی و پنهانی بشری رو میشود و کاراکترها متزلزل میگردن وبه اضمحلال اخلاقی می رسند.
کاراکتر مرد که موجودی احساسی و مهربان است تبدیل به مردی سنگدل و بیرحمی میشود وسربازی را به خانه اوپناه آورده است را می کشد؛در سکانس پایانی که شخصیت های اصلی داستان در قایق روی آب ؛در درمسیر سفری سخت و جانکاه قراردارند؛ انگار درد و#رنج بشری تمامی ندارد و بحران ها و رنج های متعدد برسرراهش قراردارند و باید در دریای #مرگ سرگردان و سرگشته بماند و این سرنوشت محتوم خویش را بپذیرد
در بحث فیلمبرداری سکانس ها تاحد امکان بااستفاده ازنورهای طبیعی گرفته شده اند و
فیلمبرداری کاملا درخدمت داستان و روایت قراردارد با مثالی از جادوی هنر #سینماتوگرافی این یادداشت راپایان میبرم.
در سکانس بازداشت کارکترها؛که #نازی ها وارد دهکده شدن و افراد دهکده را بازداشت میکنند؛ #نورپردازی صحنه با دو تا نور آرک که همان نورافکن شکنجه گران میباشد انجام شده؛ ودر قسمت دیگر؛ در سکانس بازجویی طراحی نوربا بااستفاده از نورچراغ قوه صورت گرفتهاست
همراهی سینماتوگراف بزرگی همچون سون نیکوست غنیمت بزرگی
برای هرکارگردانی ست.و این فیلم نیز مانند دیگر فیلم های اینگمار_برگمن برگمان از غنای بصری بالا و #داستان سرایی دیداری قدرتمندی برخورداراست .