ویرگول
ورودثبت نام
ehsan mohseni
ehsan mohseni
خواندن ۱۱ دقیقه·۹ ماه پیش

دیجیکالا , فرشته ای از جنس هیولا

قبل از اینکه این مقاله رو شروع بکنم میدونم احتمالا قراره با حجم زیادی از انتقادات تند و... رو به رو بشم.



سرفصل های این مقاله :

  • مقدمه
  • چیشد با دیجیکالا بستم
  • مشکلاتی که برای من وجود داشت
  • استراتژی فروش دیجیکالا
  • مشکلاتی که برای همه فروشنده ها هست
  • راه حل ها
  • جمع بندی


مقدمه :

میدونم دیجیکالاعه و قدرت زیادی که تو کشورمون داره و طرفدارای دو آتیشه ای که تونسته تو این سالها برای خودش جمع کنه
ولی تو این مقاله من صرفا میخوام تجربه کاریم و از کار توی دیجیکالا بگم , نه میگم دیجیکالا خوبه ( با اینکه قبلا میگفتم ) و نه میگم بده

این مقاله بدرد کسایی میخوره :

  • فروشگاه دارن
  • میخوان توی دیجیکالا بفروشن
  • توی دیجیکالا فروشگاه دارن
  • به خرید از دیجیکالا علاقه دارن
  • دوستدارن با این بازار بزرگ بیشتر آشنا شن


digikala
digikala


یکی از روزهای تابستونی بود و من به عنوان دانشجوی رشته IT نتونستم برای ترم تابستون انتخاب واحد کنم از طرفی علاقه زیادی به دیجیتال مارکتینگ داشتم و از اینکه توی این حوزه تجربه خاصی نداشتم کلافه بودم بلاخره با صد ها عوامل دیگه تصمیم گرفتم وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ بشم

اول از همه گشتم گشتم و تونستم یک شرکت قدرتمند پیدا کنم شرکتی که تو کار لوازم آشپزخانه مثل ( هود – سینک – فر و گاز ) بود اما یک مشکلی وجود داشت شرکت کرج بود و من تهران ولی خب تصمیم خودم و گرفته بودم باید انجامش میدادم

اوایل توی شرکت برای اینکه بتونم به مدیرش نزدیک شم هرکاری که میگفتن انجام میدادم و کارم جواب دادن به تلفن ها و فاکتور زدن برای مغازه ها و مغازه دار ها بود.

بعد از مدتی توی یکی از فروشگاه های همون شرکت برای آشنایی بیشتر با محصولات به فروشندگی پرداختم و خب حالا سه ماهی از کاره من توی اون شرکت گذشته بود و من سعی کردم با توانایی هایی که دارم ( برنامه نویسی وبسایت و کار توی اینستاگرام ) شرکت رو به سمت دیجیتال مارکتینگ ببرم تونستم رضایت مدیرش رو برای انجام این کار ها بگیرم

اما یک مشکلی وجود داشت وبسایت هزینه داشت و خب من نمیتونستم هزینش و پرداخت کنم با پول خودم وبسایتی که دیزاینش و کشیده بودیم و محتوایی که میخاستیم توش بزاریم چیزی حدود 30 میلیون تومن هزینه میبرد اما خب صاحب شرکت ریسک این موضوع رو نمیکرد برای چیزی که نمیدونه چیه و کاربردش چیه وبسایت زده بشه پس تصمیم گرفتم اول سراغ چیزهای دیگه برم برای درآمد زایی که هزینه خاصی نداشته باشن و بعد برم سراغ وبسایت

اولین چیزی که انتخاب کردم واردش شم دیجیکالا بود.



مشکلاتی که برای من وجود داشت :

1. من از همون اول که وارد این کار شدم به مشکلاتی خوردم که یکیش دور بودن مسیر بود.

2. یکیش این بود که دانشجو بودم و هنوز وقت انتخاب واحدم نرسیده بود و تکلیفم مشخص نشده بود که تا کی میتونم اونجا کار کنم.

3. شخصی رو نداشتم و نمیشناختم که تو کار دیجیتال مارکتینگ باشه و یا حداقل با دیجیکالا آشنا باشه.

4. خودرو یا وسیله نقلیه نداشتم برای اینکه بتونم وسایل فروشی رو به انبار دیجیکالا ببرم و باید پیک میگرفتم به هزینه خودم.

5. محصولات ما بزرگ بود خودتون میدونید که حجم هود – سینک – فر – و گاز رومیزی چقدره دیگه ؟!

6. یکی دیگه از مشکلاتی که من داشتم این بود که تنوع محصولات ما خیلی خیلی زیاد بود فرض کنید شرکت اخوان بالای ده مدل هود داره و بالای بیست مدل گاز داره و همینطور بالای بیست مدل سینک داره و خب ما بغیر از اینکه نمایندگی فروش محصولات اخوان بودیم نمایندگی استیل البرز – بیمکث – کن و چندین برند دیگه مثل راسان البرز روز پرنیان استیل و چندین برند دیگه تو کل استان البرز بودیم

7. و من خیلی دسترسی به موجودی های انبار نداشتم و بالا بودن تنوع ها و فروش خیلی بالای شرکت هر یک ساعت موجودی انبار تغییر میکرد یک خاور بار میومد و یک خاور بار میرفت تو یک ساعت چند محصول تموم میشد و چند محصول اضافه میشد و من بخاطر دور بودن مسیرم و البته همزمان سره کلاس های دانشگاه بودن نمیتونستم هر یک ساعت موجودی هارو چک کنم

خب حالا شاید بگید اینها به ما چه ربطی داشت
عجله نکنید!
توضیح میدم



همکاری با دیجیکالا چه شکلیه ؟

شما بعد از اینکه توی دیجیکالا ثبت نام میکنید و کارهای ثبت نامتون رو انجام میدید حالا نوبت به این میرسه که محصولاتی که دارید رو اضافه کنید

بعد از اون منتظر میمونید صفحه سفارشتون رو چک میکنید محصولی که توسط مشتری سفارش داده میشه رو حداکثر ظرف مدت دو روز باید به انبار دیجیکالا ببرید تا دیجیکالا برای مشتری ارسال کنه

  • 1. اگه اون محصول و نداشته باشید . جریمه لغو سفارش میخورید
  • 2. اگه بیشتر از دو روز طول بکشه تا تحویل بدید جریمه دیرکرد میخورید
  • 3. اگه بیشتر از دو روز بشه و مشتری لغو بکنه سفارش رو باز جریمه لغو سفارش میخورید
  • 4. حتی اگه مشتری لغو نکنه سفارش رو بعد از دو روز خوده سیستم خودکار لغو میکنه که باز هم جریمه میخورید
  • 5. اگه کارخونه محصول خراب به شما تو جعبه بده و شما بدون اینکه ببینید به دیجیکالا بدید باز هم جریمه میخورید
  • 6. اگه محصولی که میفرستید مثلا روی کارتون زده سفید اما محصول مشکیه و سفارش مشتری هم مشکیه بدون اینکه محصول رو چک بکنن باز هم جریمه مغایرت کالا میخورید
و بدیش اینجاست که این جریمه ها برای محصولات ما که یک فر مون 25 میلیون قیمت داشت رقم خیلی بالایی درمیومد چون جریمه ها نسبت به قیمت محصولات تایین میشد...



مشکلاتی که برای همه وجود داشت :

1. هزینه های اضافی دیجیکالا

کمیسیون : دیجیکالا روی هر محصول به صورت میانگین 10 درصد از شما کمیسیون دریافت میکنه ( کمیسیون ها بین 5 درصد تا 15 درصد ) که این مبلغ برای سینک دو میلیون و نهصدی ما برابر بود با 290000 هزار تومن

هزینه پردازش : دیجیکالا از محصولات ما برای ارسالش به مشتری 80 هزار تومن و 80 هزار تومن هم هزینه پردازش میگرفت 160000 هزار تومن هم اینجا

پیک : البته این مشکل من بود برای اینکه محصولات رو به انبار دیجیکالا میفرستادم 150000 تومن باید پول پیک میدادم

خب یک جمع بزنیم میفهمیم که من برای اینکه از جیب خودم پول نزارم باید هر محصول رو 600 هزار تومن گرون تر از قیمتی که توی مغازه میدادم توی دیجیکالا برای فروش میزاشتم محصول دومیلیون و نهصدی ما توی دیجیکالا سه میلیون و پونصد بدون سود توی سایت قرار میگرفت.

2. فروش خوده دیجیکالا

همون محصولاتی که ما برای فروش میزاشتیم خوده دیجیکالا هم برای فروش میزاشت حالا فرض کنید من مجبورم 600هزارتومن(بدون هزار تومن سود) گرون تر بزارم اما خوده دیجیکالا نه کمیسیون میده نه هزینه پردازش میده و... محصول رو به قیمت سه میلیون هم بزاره نهصد تومن سود کرده و پونصد هزار تومن ارزون تر از ما محصولش رو گذاشته

شما کدوم رو انتخاب میکنید محصول بدونه سود ما که 500 هزارتومن گرون تر از دیجیکالاعه یا محصول دیجیکالا که حداقل 100 هزارتومن سود داره؟!
h64TW که شد H214
h64TW که شد H214


یا مثلا من یادمه که اخوان اسم هود های خودش رو از H64 TW به عدد تغییر داده بود و روی جعبه عدد نوشته بود اما مشتری H64 TW سفارش داده بود من همون رو برای مشتری فرستادم ولی مشتری مرجوع کرد و من 4 برابر کمیسیون اون محصول ( 6% ) یعنی 24% پول اون محصول و جریمه شدم ( بدون اینکه محصول متفاوتی از سفارش مشتری براش فرستاده باشم ) تنها مشکلش این بود که تو سایت دیجیکالا خورده بود H64 TW و روی جعبه عدد خورده بود.
یکی دیگه از جریمه هام یادمه که 6 تا محصول همزمان سفارش خورده بود و من تا دوشنبه وقت داشتم برای ارسالشون من هم ارسال و گذاشتم برای روز یکشنبه که دو کلاس داشتم گفتم یکیش و میرم و اون یکی و غیبت میکنم از ایستگاه مترو قائم تا شرکت تو کرج رفتم حدود دو ساعت و نیم تو راه بودم شرکت رسیدم پیک گرفتم و محصولات رو به دیجیکالا تحویل دادم و دوباره دو ساعت و نیم تو مسیر بودم تا قائم و به کلاس دانشگام نرسیدم و رسیدم تهران دیدم تو همون فرصتی که داشتم محصولات رو میبردم تا انبار - مشتری سفارش خودش رو لغو کرده و البته من روی هر 6 محصول جریمه شدم
قشنگ جلو چشممه روزی رو که بعد 48 ساعت خوابیدم و روزهایی رو که نمیرسیدم نهار بخورم و از گشنگی نون خالی میخریدم تو مسیر دیجیکالا یا تو مترو ساندویچ آشغالی ای چیزی میخوردم همون روزهایی که نمیتونستم یک ساعت بشینم یک جا با خیال راحت غذا بخورم در نتیجه این کارهام باعث شد سرماخوردگی عجیب غریبی گرفتم و دو ماه سرماخورده بودم – بخاطر زیاد نشستن توی ماشین و مترو و البته صندلی های دانشگاه به دنبالیچم آسیب رسید و کلا یک هفته نمیتونستم بشینم و 10 کیلو حدودا وزن کم کردم و بغیر از این آسیب های جسمیم 7 میلیون تومن هم از جیب به دیجیکالا دادم برای جریمه ها و در نهایت از کار انصراف دادم و چسبیدم به دانشگاه این تجربه شخصی من از کار با دیجیکالا بود...



راه حل ها
راه حل ها

راه حل ها :

من اینارو نگفتم که بگم دیجیکالا بده صرفا تجربه های کاریم و از کار کردن با دیجیکالا گفتم که برای من تجربه های بدی بود اما برای تمام این مشکلات راه حل هایی وجود داره اینهمه رو گفتم تا به راه حل ها برسیم.

1. سنگین شروع نکنید :

اشتباهی که من کردم این بود تو سه روز اول ورودم به دیجیکالا 300 تا محصولی که داشتیم و ادد کردم توی وبسایت و خب بعدش دردسر های بروزرسانی موجودی های 300 تا محصول اونم بصورت ساعتی و این داستانا خورد بهم... شما از محصول های پر فروشتون توی دیجیکالا شروع کنید محصولات کمتری توی دیجیکالا بزارید تا کامل حواستون به موجودی هاش و... باشه که یک وقت سفارش خوردید خدایی نکرده با عدم موجودیش مواجه نشید.

2. سود بگیرید :

من برای اینکه بتونم فروش بیشتری داشته باشم 1 درصد سود رو کلا برای خودم کنار گذاشتم و همین موضوع باعث شد تو یک ماه کار تو دیجیکالا 7 میلیون هم از جیب بدم. جوری سود بزارید رو محصول که بصرفه براتون کار توی دیجیکالا اگه روزی هم جریمه خوردید کل سود هاتون گم نشه مهم هم نیست قیمتتون بیاد بالا و از بقیه بالاتر باشه اینکه محصولتون فروش نره بهتر از اینه که فروش رفتنش باعث ضرر کردنتون بشه.

3. فکری به حال ارسال کنید :

گفتم من چون وسیله نقلیه نداشتم هم از لحاظ جسمی صاف شدم و هم از لحاظ مالی خالی شدم نزدیکترین انبار دیجیکالا به خودتون رو پیدا کنید و حتما وسیله نقلیه داشته باشید تا خودتون بدون هزینه اضافه و پیک بتونید محصولاتتون رو تا انبار دیجیکالا ببرید.

4. زیاد با تنظیمات پنل فروشگاهیتون ور برید :

اگه میبینید نمیتونید برای چند وقت ارسال انجام بدید غیر فعال کنید محصولات خودتون رو تا از ضرر سره لغو سفارش و دیرکرد جلوگیری کنید.

5. محصولات رو از آکبند در بیارید :

اگه از کارخونه جنس میگیرید حتما سلامت محصول توی جعبش رو چک کنید تا یک وقت محصول خراب به مشتری ندید که بخواید جریمه مرجوعی رو بخورید فقط جوری دوباره بسته بندی رو ببندید که انگار بازش نکردید در غیر اینصورت انبار دیجیکالا از شما تحویل نمیگیرتش.

6. فقط روی دیجیکالا تمرکز کنید :

اگر همزمان باید با فعالیت دیجیکالا توی فروشگاه هم فعالیت کنید پیشنهاد میکنم فعالیت توی دیجیکالا رو لغو کنید یا یک نفر رو فقط مخصوص اینکار کنید چون همیشه موجودیتون باید آپدیت باشه – به سفارش ها باید رسیدگی بشه – محصولات باید به موقع تحویل انبار بشه – توی کمپین های دیجیکالا باید شرکت کنید – تو خوده دیجیکالا باید تبلیغات کنید و... که این موضوعات نیازمند اینه که یک نفر متمرکز مسئول کنترل دیجیکالا باشه.

7. از ربات استفاده کنید :

من اواخر یک رباتی نوشته بودم که مستقیم وصل میشد به دیتابیس انبار و پنل فروشگاهم به محض اینکه چیزی موجود میشد یا موجودیش تموم میشد این ربات اون رو فعال یا غیر فعال میکرد حس میکنم باید محصولش باشه که اینکار رو براتون انجام بده اگه هست خریداری کنید حتما

8. از محصولات خاص استفاده کنید :

محصولاتی رو بفروشید که هرکسی نداشته باشتش محصولات فانتزی – تزئینی و چیزهای سلیقه ایه مثل قاب های دارای طرح خاص و... اینا فوق العادن برای فروش توی دیجیکالا و ازون بهتر اینه که نیازی به رقابت با سایرین سره قیمت ندارید زیبایی حرف اول رو میزنه نه قیمت...

9. محصولات بزرگ احتمالا نه :

محصولات بزرگ هم هزینه پردازششون زیاده هم احتمال خرابیش تو مسیره ارسال بالاست هم ارسالش سختتره و خب موضوعات دیگه اگه محصولاتتون کوچیکه قطعا کمتر اذیت میشید تو دیجیکالا



ارسالی های دیجیکالا
ارسالی های دیجیکالا

جمع بندی :

اول از همه تجربه شخصیم رو از کار توی دیجیکالا گفتم تا خودتون بتونید تحلیل کنید ببینید کجا هارو اشتباه کردم که اشتباهات من و نکنید!

مشکلات و گفتم تا بهتر بتونید تحلیل کنید اگه شرایطتون مثل منه ورود نکنید بهتره با اینکه من با همین راه حل های بالا برگردم میتونم موفقیت داشته باشم تو این حوزه ولی دغدغه فعلی من دانشگاهمه که داره به امتحان های ترمم آروم آروم نزدیک میشه و من این ترم یا سره کار یا تو راهه سره کار یا سرما خورده بودم و خب ترم سختی رو باید تمومش کنم

در آینده من قطعا برای دیجیتال مارکتینگ برمیگردم, شاید باز هم در آینده نه چندان دور به جمع دیجیکالایی ها بپیوندم.

در کل اینهمه فروشگاه توی دیجیکالا فعالیت میکنن با مشکلاتی هم شکل ما پس ما هم میتونیم مثل اونها توی دیجیکالا بمونیم و سود کنیم فقط باید راهش و یادبگیریم

اگه بغیر از راههایی که گفتم راه دیگه ای میشناسید بگید تو کامنت ها تا بقیه هم استفاده کنن.

امیدوارم این مقاله طولانی کمکتون کرده باشه ممنون ازینکه تا اینجا مقاله رو دنبال کردید.


دیجیتال مارکتینگdigikalaفروشگاه اینترنتیتابستانفروش اینترنتی
چیزی که میخونم (IT) چیزی که میدونم (python) چیزی که دوستدارم بدونم (AI)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید