ویرگول
ورودثبت نام
احسان محسنی ثانی
احسان محسنی ثانی
خواندن ۲ دقیقه·۹ ماه پیش

صنعت تبلیغات در سینما به قلم احسان محسنی ثانی

تبلیغات در فیلم‌های سینمایی به جنبه‌ای جدایی‌ناپذیر از صنعت سینما تبدیل شده است. همانطور که مخاطبان سینما هرروزه در تعداد پلتفرم‌های بیشتری به تماشای فیلم میپردازند و آمار روبه‌رشدی دارند، تبلیغات ظریف، نامحسوس و آشکار به طور یکپارچه راه خود را به پرده بزرگ باز می کنند.
 البته نه فقط پرده تیره‌ای که با گسترش روزافزون اینترنت، پای تماشاچیان به شبکه‌های استریمینگ و همینطور پای فیلم‌های سینمایی به گوشی، تبلت و لپتاپ کاربران هم باز شده است.

قرار دادن محصول در طراحی صحنه بشکلی که آرم و لوگوی آن کاملا مشهود است اما صحبتی در مورد آن نمی‌شود از انواع تبلیغات نامحسوس در یک فیلم سینمایی است. از شخصیتی که یک نوشابه قابل تشخیص می‌نوشد تا رانندگی با یک ماشین خاص، این ‌موارد بدون ایجاد اختلال آشکار در جریان روایت، برند بخصوصی را تبلیغ می‌کنند.



فراتر از قرار دادن محصول در میانه فیلم، سالهاست تریلرها و تبلیغات قبل از فیلم در سینماها مرسوم است. بسیاری از فیلم‌ها و سرویس‌های خدماتی مرتبط با صنعت سرگرمی، با توجه به ژانر فیلم که یک فیلتر طبیعی برای مخاطبین بحساب می‌آید، به تبلیغات می‌پردازند.
در واقع ژانر فیلم مانند یک فیلتر اعمال شده بر مخاطبین عمل می‌کند و آنها تبلیغ خود را به مخاطب هدفمندتری نمایش می‌دهند.
مثلا یک پارک کودک تبلیغ خود را قبل از پخش یک فیلم سینمایی در ژانر کودک نمایش می‌دهد زیرا به احتمال خیلی زیاد مخاطب فیلم، خانواده‌هایی با فرزندان کم سن و سال هستند که بصورت بالقوه می‌توانند مشتری آن پارک کودک هم باشند.



با این حال، تعادل ظریف بین یکپارچگی هنری یک اثر و ورود منافع تجاری به آن، همچنان یک نقطه اختلاف است. منتقدان استدلال می کنند که تبلیغات بیش از حد یا مزاحم، تجربه همه جانبه لذت از یک اثر هنری را به خطر می اندازد. از این رو به طور بالقوه بینندگان را از خود دور می کند. ایجاد تعادل مناسب برای فیلمسازان و تبلیغ کنندگان برای حفظ مشارکت مخاطب در حین رسیدن به اهداف مالی بسیار مهم است.

البته این بهر‌مندی بصورت دوطرفه بوده و در عصر دیجیتال، پلتفرم های آنلاین راه های بیشتری برای تبلیغات مرتبط با فیلم ارائه می دهند و خود نقش مهمی در افزایش مخاطبان فیلم‌های سینمایی دارند.
کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی، راه‌حل‌های ارتباطی و تجربیات تعاملی، رویکردی چند کاناله برای بازاریابی ایجاد می‌کنند.

در نتیجه، تبلیغات در صنعت ‌سینما به یک استراتژی چند وجهی تبدیل شده است که شامل قرار دادن محصولات ظریف، تریلرهای قبل از فیلم و افزونه های دیجیتال است و یافتن تعادل مناسب برای اطمینان از اینکه تماشاگران همچنان از فیلم ها لذت می برند بدون احساس غرق شدن در پیام های تبلیغاتی ضروری است.


فیلم سینماییتبلیغاترسانه‌های اجتماعیطراحی صحنهاحسان محسنی ثانی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید