گیمیفیکیشن یا بازی سازی که به آن بازی آفرینی هم گفته میشود، از جمله زیر مجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار است که سادهترین تعریف آن، هنر تعبیه کردن مکانیزمهای بازی در محیطهایی است که به صورت پیشفرض برای بازی طراحی نشده باشند.
در عصر دیجیتال، گیمیفیکیشن نحوه تعامل ما با فناوری و یادگیری را کاملاً تغییر داده است. گیمیفیکیشن با ترکیب مولفه هایی مانند رقابت، دستاوردها و مشوق ها، از انگیزه ذاتی انسان برای لذت و چالش استفاده می کند.
امروزه گیمیفیکیشن، بازی را در حوزه آموزش تغییر داده است. مفاهیم پیچیده را به جستجوهای جالب تبدیل میکند و یادگیری را مشارکتیتر و شادتر میکند. گیمیفیکیشن، حفظ و درک اطلاعات را بهبود میبخشد، چه از طریق برنامههای تعاملی برای یادگیری زبان یا مسائل طرح شده به صورت پازل.
شرکتها هم همچنین از پتانسیل گیمیفیکیشن بهره بسیاری بردهاند. آنها مشتریان خود را تشویق میکنند تا از طریق برنامههای وفاداری، کسب امتیازات و نشانها با برندها تعامل داشته باشند، که این عمل باعث بهبود رضایت و حفظ مشتری میشود.
شرکتها با بهرهگیری از این راهحل، بهرهوری کارکنان خود را افزایش داده و با تولید برنامههای آموزشی و تشویقی، حس موفقیت را در آنان تقویت میکنند.
برنامههای مربوط به سلامتی و تناسب اندام، مثالی از ویژگیهای گیمیفیکیشن با دادن پاداش به کاربران برای رسیدن به اهداف تناسب اندام یا داشتن زندگی سالم هستند.
گیمیفیکیشن با افزودن هیجان به کارهای روزمره و ساده کردن مفاهیم پیچیده، مشارکت را در بین کاربران افزایش میدهد. برنامههای گیمیفیکیشن احتمالاً با توسعه فناوری در سایر زمینهها نیز گسترش خواهند یافت و ابزار خلاقانهای برای کار، یادگیری و تعامل با دنیای خارج فراهم می کنند.
بنابراین، کسبوکارها مستقیماً شاهد قدرت گیمیفیکیشن خواهند بود، که کارهای روتین را به تجربههای لذتبخش و باارزش تبدیل میکند، چه رقابت با دوستان برای پیادهروی گامهای بیشتر یا ارتقاء سطح در یک برنامه یادگیری زبان.