ویرگول
ورودثبت نام
احسان سهرابی
احسان سهرابی
خواندن ۸ دقیقه·۱ سال پیش

بهترین پلتفرم آموزشی ایران کدومه؟ به بحث ما ملحق شو

من به آموزش و یادگیری علاقه زیادی دارم و همیشه یک بخش قابل توجهی از برنامه زمانی و بودجه‌ام رو به آموزش دیدن اختصاص میدم. به همین خاطر خیلی خوشحالم در دوره‌ای زندگی می‌کنم که سایت‌ها و پلتفرم‌های آموزشی زیادی هستند که میتونم از آموزش‌های اونها استفاده کنم.

هر کدوم از این مجموعه‌های آموزشی، استراتژی مخصوص به خودشون رو دارن و باعث شده تا ما به عنوان یک فرد جویای دانش، حق انتخاب‌های زیادی داشته باشیم. اما همین تعداد بالای سایت‌ها، بعضا باعث به وجود اومدن سردرگمی میشه. به طوری که خود من و بسیاری آدم‌هایی که می‌شناسم بارها بر سر چند راهی انتخاب پلتفرم آموزشی مناسب‌مان گیر کردیم.

من در این دست نوشته سعی کردم برداشت خودم رو در کار با 5 تا از بهترین پلتفرم‌های آموزشی ایران، به شما ارائه کنم. همچنین تلاش کردم به طور موشکفانه نقاط ضعف و قوت هر کدوم رو بنویسم تا در نهایت با استفاده از این اطلاعات، بتونیم به پاسخ سوالات زیر برسیم.

· دوره کدوم سایت رو شرکت کنم؟

· آموزش‌های کدوم پلتفرم از بقیه بهترند؟

امیدوارم مطالبی که در ادامه ارائه می‌کنم، براتون کاربردی و مفید باشند.


1- فرادرس

مگه میشه از پلتفرم های آموزشی بخوایم صحبت کنیم و فرادرس رو به عنوان اولین گزینه معرفی نکنیم؟ به نظر من بهترین لقبی که می‌تونیم به فرادرس اختصاص بدیم، ریش سفید پلتفرم‌های آموزشی بودنه! هم به خاطر اینکه قدمت بالایی در صنعت آموزش دارن و در طی این مدت، اعتبار فوق‌العاده‌ای تونستن برای خودشون دست و پا کنن. از اون طرف هم عینا مثل یک فرد یک فرد پا به سن گذاشته‌ی پخته‌ی ریش سفید، در کارشون از متدهای سنتی دارن استفاده می‌کنند.

یعنی فرادرس تقریبا همون فرادرسیه که اوایل راه اندازی شده و تغییر بنیادی و نوآوری خاصی در اون اعمال نکردند. منطقی هم هست. آدم عاقل هیچ‌وقت به ترکیب برنده دست نمی‌زنه. به هر حال فرادرس یکی از جامع‌ترین بانک دوره‌های آموزشی رو در وب فارسی درست کرده که تحسین برانگیزه.

نقاط قوت فرادرس

1. فرادرس تقریبا در تمام زمینه‌های ممکن، دوره‌های آموزشی ارائه کرده.

2. فرادرس در بازه‌های زمانی مختلف، کمپین‌های تخفیفی بسیار خوبی بر روی محصولاتش راه‌اندازی می‌کنه. من هر وقت بخوام چیزی از فرادرس بخرم، منتظر می‌مونم تا کمپین‌های تخفیفاتی بعدی از راه برسه.

3. قیمت دوره‌هایی که در فرادرس ارائه میشه، تقریبا مناسبه و ارزش خریدن دارند.

4. فرادرس یک اپلیکیشن برای موبایل راه اندازی کرده که استفاده از اون رو خیلی راحت تر کرده.

نقاط ضعف فرادرس

1. یکی از بزرگترین نقطه ضعف‌های فرادرس، نبود یک بستر مناسب برای ارتباط بین دانشجوها و مدرس دوره‌است. به طوری که دانشجوها فقط از طریق قسمت پرسش و پاسخ صفحه دوره میتونن مشکلشون رو مطرح کنند که عموما با پاسخ کاربردی و مناسبی رو از استاد یا سایر دانشجوها دریافت نمیکنند.

2. در فرادرس دیگر مثل قدیم نمیتونیم ویدیوها رو دانلود کنیم و باید حتما از طریق سایت یا اپلیکیشن آموزش ببینیم.

3. نسبت به سایر پلتفرم‌ها، رابط کاربری و ظاهر وبسایت زیاد زیبا و کاربر پسند نیست و بهتره روی این موضوع کمی وقت گذاشته بشه.

4. با توجه به تعداد بالای دوره های آموزشی در هر مبحث، فقدان یک مسیر یادگیری پیشنهادی برای هر مبحث، حس میشه. به طوری که دانشجو نمیدونه از کدوم دوره شروع کنه و کدوم دوره واقعا به دردش میخوره.

آدرس سایت فرادرس:

https://faradars.org

2- فانوسِ من

شاید یکی از جالب ترین سایت های که در چند وقت اخیر بهش برخورد کردم، پلتفرم آموزشی فانوسِ من باشه. این سایت که چند وقت پیش توسط یکی از دوستانم بهم معرفی شد، یکی دو سالی هست که فعالیتش رو شروع کرده و در حال حاضر دوره‌های زیادی در حوزه‌های مختلف ارائه کرده.

چیزی که باعث شد این پلفترم رو به عنوان سایت دوم این لیست معرفی کنم، یک ویژگی جالب و منحصر به فردش بود. به طرز جالبی، دوره هایی که در این سایت ارائه میشن، فروشی نیستند. در عوض شما با پرداخت حق عضویت ماهانه، میتونین به تمام دوره های فانوس من دسترسی داشته باشین. به عبارتی با پرداخت یک مبلغ خیلی کم (در حال حاضر 99 هزار تومان)، دسترسی بیش از 10 هزار ساعت دوره آموزشی براتون باز میشه! پیشنهاد میکنم حتما یه سر به وبسایت فانوس من بزنین. فکر میکنم آینده خوبی در انتظارشون باشه.

نقاط قوت فانوس من

1. با استفاده از دوره های آموزشی فانوس من میتونین در هزینه صرفه جویی کنین و دیگه نیازی به پرداخت هزینه های بالا برای آموزش دیدن ندارین.

2. یک سیستم اختصاصی برقراری ارتباط با اساتید طراحی کردند که دانشجویان هر دوره میتونن ازش استفاده کنن.

3. پلتفرم فانوس من، علاوه بر دوره‌های مدرسین ایرانی، بهترین دوره‌های خارجی رو هم به صورت دوبله و یا زیرنویس در اختیار کاربرانش قرار داده.

نقاط ضعف فانوس من

من با بررسی این سایت تنها نقطه ضعفی که دیدم این بود که امکان دانلود ویدیوهای دوره‌ها وجود نداره. البته نمیشه اسمش رو نقطه ضعف گذاشت و باید بشون حق بدیم. چون اگه امکان دانلود ویدیوها وجود داشته باشه، هرکسی فقط یک بار اشتراک میخره (با این قیمت پایینی هم که داره) و هر چی که بخواد رو دانلود میکنه. البته طبق گفته خودشون میتونین میتونین فایل های دوره‌ها رو به صورت رمزنگاری شده، دانلود کنین تا بعدا بتونید در بستر خود فانوس به صورت آفلاین ببینید.

آدرس سایت فانوس من:

https://fanooseman.ir


3- مکتب خونه

من از اوایل راه اندازی مکتب خونه، این سیستم رو زیر نظر داشتم. این پلتفرم اوایل کارش رو با ضبط دوره های آموزشی از اساتید دانشگاه شریف در سر کلاس هاشون شروع کرد. یک سری دوره خارجی به صورت رایگان هم ارائه کرده بودند که حتی زیر نویس فارسی هم نداشت! اما بعد از گذشت نزدیک به 10 سال، حالا اونها تبدیل به یکی از قطب های صنعت آموزش شدند و در بسیاری از زمینه‌ها هم دوره های واقعا با کیفیتی رو ارائه دادند. مکتب خونه با یک تیم جوان و خلاق، امکانات مختلفی مثل مکتب پلاس و مکتب کلاس رو هم راه اندازی کرده و با خدمات خوبش، همیشه پای ثابت لیست بهترین‌ها بوده.

نقاط قوت مکتب خونه

1. مکتب خونه برای هر مبحث، مسیر یادگیری ارائه داده که با استفاده از اون می‌تونید بفهمید که برای یادگیری یک مبحث از کجا باید شروع و در چه مسیری حرکت کنید.

2. با شرکت در بعضی از دوره های مکتب خونه و اخذ نمره قبولی، می‌تونید گواهینامه هم معتبر دریافت کنید.

3. بعضی از دوره های مکتب خونه پروژه محور هستن که فراتر از یک آموزش تئوری خشک و خالی‌اند.

4. سایت مکتوب خونه ظاهر و رابط کاربری بسیار جذابی داره.

نقاط ضعف مکتوب خونه

1. شاید اصلی ترین ایرادی که به مکتب خونه وارد میشه، قیمت بالای دوره هاش نسبت به سایرین باشه.

2. بعضا فرایند صدور گواهینامه شرکت در دوره، بیشتر از حد نیازش زمان بر میشه که چند مورد نارضایتی کاربران رو به همراه داشته.

آدرس سایت مکتب خونه:

https://maktabkhooneh.org

4- فرانش

وبسایت فرانش که اول به اسم کائسنا فعالیتش رو شروع کرد، تقریبا یک چیزی مثل فرادرس هست. حتی می‌بینید که اسم جدیدشون رو هم مشابه فرادرس انتخاب کردند. در این پلتفرم هم شما می‌تونید بسیاری از آموزش های کاربری و خوب رو در زمینه های متعدد خریداری و در دوره‌ها شرکت کنید. نکته جالب در فرانش این هست که برای دانش آموزان هم، دوره های آموزشی متعدد بر مبنای سرفصل های آموزش و پرورش ارائه داده.

نقاط قوت فرانش

1. ظاهر و سرعت بارگذاری سایت بسیار خوب است

2. قیمت دوره‌ها به نسبت مناسب هستند

3. فرانش برای دانش آموزان هم دوره های آموزشی ارائه کرده

نقاظ ضعف فرانش

1. ارتبط بین دانشجو و مدرس فقط از طریق بخش پرسش و پاسخ در صفحه دوره است که بعضا چند روز طول میکشه تا توسط استاد مربوطه دیده و پاسخ داده بشه.

2. مسیر یادگیری مناسب برای مباحث ارائه داده نشده.

3. کاربران زیادی از خطاهای متعدد تکنیکالی که در سایت رخ میده ناراضی هستند که عموما هم به بحث پخش نشدن ویدیوها و مشکل در ورود و خروج از اکانت اشاره کردند.

آدرس سایت فرانش:

https://faranesh.com


5- متمم

به نظر من متمم رو میشه به عنوان با کیفیت ترین سایت آموزشی در ایران معرفی کرد. البته شاید نتونیم به متمم لقب یک پلتفرم آموزشی رو نسبت بدیم چرا که به ظاهر تمام محتواها توسط خود آقای شعبانعلی و تیم نویسندگانش تولید میشن.

آموزش‌های متمم به دو شکل مقالات متنی و دوره‌های صوتی ارائه میشن و به همین دلیل این مجموعه، مخاطب خاص خودش رو داره. تمرکز اصلی متمم بیشتر بر ارائه آموزش در حوزه های مدیریت، کارآفرینی و توسعه فردی هست اما در حوزه های دیگر هم درس های نسبتا خوبی ارائه کرده. به جز چند دوره صوتی معدود که به صورت جداگانه باید خریداری بشن، با پرداخت مبلغ عضویت ماهانه، می‌تونید بدون محدودیت به تمام درس های متمم دسترسی داشته باشید. من پیشنهاد میکنم متمم خوانی رو حتما به عنوان یک عادت روزمره در برنامه زندگی خود قرار بدید.

نقاط قوت متمم

1. به گفته خودشان، بیش از نیمی از درس های متمم رایگان هستند که می‌تونید بدون نیاز به اشتراک ویژه تا حد خوبی از متمم استفاده کنید.

2. ارائه نقشه مسیر یادگیری که دقیقا به خوانندگان متمم این امکان رو میده که بدونن از کجا باید شروع کنند و تا چه حد نیازه که در اون زمینه آموزش ببینند.

3. در متمم میزان مشارکت و تعامل بسیار بالاست. به طوری که شما فکر میکنید عضو یک جامعه واقعی شدید.

نقاط ضعف متمم

به نظر تنها نقطه ضعف متمم، نبود آموزش های ویدیویی هست که قشر زیادی از مخاطبان آموزش آنلاین، از این مورد گلگی دارند.

آدرس سایت متمم:

https://motamem.org

نظر شما چیست؟

من در این مقاله سعی کردم بدور از هرگونه جهت گیری، بهترین سایت های آموزش ایران رو معرفی و به بررسی نقاط ضعف و قوت اون‌ها بپردازم. امیدوارم با استفاده از اطلاعات موجود در این مطلب، بتونید بهترین پلتفرم آموزشی مناسب خودتون رو انتخاب کنید. همچنین اگر از پلتفرم های آموزشی دیگری هم استفاده کردید و فکر می‌کنید که جای اون‌ها در این لیست خالیه، لطفا تجربه استفاده‌تون رو در قسمت نظرات بنویسید تا هم بقیه بتونن از اون استفاده کنند و هم اگر خوب بود، در این لیست قرار بدم.

دوره‌های آموزشیسایت آموزشیآموزش آنلاینپلتفرم آموزشیپلتفرم آموزش آنلاین
علاقه‌مند پیداکردن چیزهای جدید و نوین که نتیجه‌شون رو توی «ویرگول» با شما به اشتراک می‌گذارم. خوش‌حال می‌شم بخونید?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید