شاید تاکنون بارها شنیده باشید که JAVA یک برنامه نویسی شی گرا است و این به معنای رمزگذاری در JAVA است که به طور مداوم شامل کلاس ها و اشیاء می شود. به عبارت دیگر رمزگذاری در JAVA بدون شیء و کلاس امکان پذیر نیست. حتی کوچکترین برنامه نیاز به اعلام کلاس و روش کار روی شی دارد. بنابراین در این قسمت می خواهیم این دو مفهوم را که در JAVA بسیار مهم هستند را به شما آموزش دهیم.
کلاس یکی از ارکان مهم برنامه نویسی است که اشیایی را داخل خودش دارد که این اشیاء دارای رفتار و ویژگی های مشترکی با هم هستند. و در واقع کلاس یک بلوپرینت (blueprint) یا به اصطلاح نقشه ساخت است که در پشت این نوع از اشیاء وجود دارد.
به عنوان مثال: در نظر بگیرید که دستگاه هایی مثل iPhone ، Samsung و Sony دارید و می خواهید آنها را در JAVA نمایش دهید. برای انجام این کار ، ابتدا باید بدانید که بلوپرینت (blueprint) یا به اصطلاح نقشه ساخت موجود در این دستگاه ها چیست؟ در اینجا بلوپرینت می تواند یک موبایل باشد زیرا همه آنها نوعی موبایل هستند. بنابراین موبایل یک کلاسی است که می تواند دستگاه های آیفون ، سامسونگ و سونی را در اینجا در بر بگیرد.
class Mobile{ /**ToDo Code Here*/ }
نکته مهم: کلاس بازنمایی از انواع مشابهی از اشیاء یا اجرای کپسوله سازی است.
شیء یا آبجکت نمونه ای از کلاس است. درک مفهوم آبجکت در هنگام در نظر گرفتن مثالهای زندگی واقعی در اطراف ما بسیار ساده تر است زیرا آبجکت در واقع مبتنی بر اشیاء زندگی واقعی است. بنابراین فقط کافی است تا به اطراف خود نگاه کنید و خود را با تعداد زیادی اشیاء تصور کنید که هرکدام دارای خصوصیات و رفتارهای خاصی هستند.
به عنوان مثال: موبایل شما، نمونه ای از شیء است که دارای ویژگی های زیادی مانند رنگ، رم، دوربین و غیره و رفتارهایی مانند تماس، پیام رسانی و غیره است!
فرض کنید موبایل یک کلاس است که می خواهیم نام آبجکت آنرا elecomco بگذاریم. در زیر کد:
//Object elecomco is declared Mobile elecomco; //Object is created using new keyword elecomco = new Mobile();
همچنین می توانید آبجکت مورد نظر خود را از طریق کد زیر ایجاد نمایید.
Mobile elecomco = new Mobile();
نکته مهم: شی از یک کلاس ایجاد می شود و روش ها یا اعمالی روی شی انجام می شود.
برای مشاهده مثالی از کلاس در جاوا می توانید اینجا مراجعه کنید