ویرگول
ورودثبت نام
Elias Rouhani
Elias Rouhani
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

ارکو لینوکس


یک چند ماهی که می شه که به ارچ لینوکس مهاجرت کردم به نظرم بسیار سیستم عاملی عالی است ولی برای سیستم عاملی خونگی کمی درسر داره منظوره اینکه نه که بگیم مشکلی داره بلکه بیشتر هر سری اگر نیاز به نصب باشد باید تمامی پکیج های پایه دوباره دانلود بشه و این هر سری حجم می ببره و بعد یک مدت شروع کردم به دنبال نسخه بگرم که بسته های پایه نصب شده باشه و از اون به بعد ادامه بدیم.

اولین نسخه که همه در این موارد می شناسند مانجورا لینوکس است، که من به شخصه زیادی خوشم نیومد برای چی چون دوباره با یک سیستم عاملی کامل روبه رو هستیم که خیلی برنامه های اضافی روی ان نصب شده و اینکه مانجورا میشه گفت که از ارچ فاصله گرفته و همچنین بسته خودشه داره.

ارچ لب هم بود که البته برای من هر کاری کردم با کارت صدا مشکل داشت، تا اینکه ارکو لینوکس پیدا کردم و بسیار متعجب شدم وقتی به سایتش سر می زنید شما با سه سایت مختطف و به طور کلی با سه فاز مختلف از ارکو لینوکس مواجه می شوید. این نکته فکر کنم جذاب ترین نکته ارکو لینوکس باشه که بر اساس پایه ارچ سه نسخه ارکو لینوکس ساخته شده، خوب حتما می گید چه خوبی داره؟

جذابیت اش همین جا شروع می شه، فاز اصلی که همون arco linux یک سیستم عامل کامل برپایه راچ همراه با تمامی برنامه نصب شده اماده، پس با خودتون می گید که مانجوار چه فرقی کرد، این بگم که مانجورا خیلی از بسته های شخصی سازی شده و مخصوص مانجورا شده و نصب کردن روی ارچ کمی دردسر داره و خیلی تغییرات دیگر، در کل بگم این نسخه بدرد کسایی می خورد که به دنبال یک سیستم عامل اماده برای کار.

نسخه دیگر که به نام arco linuxdمی شناسند یک سیستم عامل بدون محیط گرافیکی می باشد و بدون هیچ برنامه ای اضافی البته این نکته رو اضافه کنم که سرویس های خیلی ضروری نصب شده است و این سیستم کاملا یک سیستم minmal است.

همچنین یک نسخه دیگر دارد arco linuxb که باید خودتون بسازید که از صفر شروع می شود که همون حدودا ارچ می شه تنها فرقی تمامی این نسخه های دارند داشنتن نصاب گرافیکی راحت و داشتن پکیج های پایه.

من به شخصه arco linuxd انتخاب کردم و بقیه برنامه ها نصب کردم، اما یکی از خوبی ها دیگر دارد داشتن اسکریپ های زیاد برای نصب هر برنامه که بگید از دسکتاب گرفته تا ماشین مجازی وغیره که برای کسانی که تازه کاراند و می خواهند یاد بگیرند خیلی عالی شعار خود این سیستم عامل یادگیری از چند فاز مختلف است.

این سیستم عامل کاملا ارچ و خیلی تغییرات زیادی نسبت به ارچ نکرده است و همین موضوع بسیار خوشحال کننده است. اگر بوت ارچ نسبت به سیستم عامل های دیگر مقایسه کنیم برای مثال لینوکس مینت که داشتم بسیار سریع تر بوده دلیلش هم این است که سرویس های اضافی نصب نشده و فقط برنامه های مورد نیاز نصب شده.

نکته دیگر که هست اینکه به طور پیش فرض پکیج های ارچ همون AUR در ارکو هست و دیگر نیازی نیست نصب کنید البته درباره نسخه arco linuxb خبر ندارم. ولی به گفته خودشون :

ارکولینوکس = ARCH + AUR

یکی از نکته های دیگر که هست در ارچ اینکه به دلیل اینکه سرویس در سیستم عامل نصب نشده هر کانفیگی که در سیستم عامل انجام بدهید راحت اعمال می شود در لینوکس های دیگر بخاطر مداخله سرویس ها باید گاه یا سرویس را خاموش یا ریستارت می کردی که معمولا اگر سرویس مهمی بود دیگر سیستم عامل بوت نمی شد.

توصیه نمی کنم ولی بهرحال اگر کنجکاوید می تونید ریسک کنید و چیز جدید یادبگیرد!

ارچارکو لینوکستجربه من
نویسنده های خوب کسانی هستند که به خوبی رونویسی می‌کنند
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید