چطور فونت خوب پیدا کنم ؟ جدیدترین و بهترین فونتانتخاب فونت فارسی یا فونت انگلیسی و ترکیب فونتها باهم برای همه یک چالش مهم است. فرقی ندارد که طراح حرفهای باشید یا یک کاربر غیر متخصص، همه برای انتخاب فونت ممکن است سردرگم بشوند. حتما تا حالا برای شما هم پیش آمده که میبایست برای یک پروژه طراحی یا یک متن مهم فونت انتخاب میکردید، و بعد از مدتی میدیدید برای پروژه دوساعت است دارید لیست دوهزارتایی فونتهایتان را زیر و رو میکنید و موهایتان را همزمان چنگ میزنید، چون فونتِ خوبی پیدا نمیکنید و نمیدانید کدام بهتر است؟ و کدام یکی به کار شما بیشتر می خورد؟
یا کدام یکی در کنار کدام یک زیباتر است؟ اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم، مساله ایجاد کنتراست است برای تاکید روی بخشهای مهم نوشته. شما میتوانید بوسیلهی اندازه فونت، وزن فونت، استایل فونت، فاصلهی حروف و رنگ کنتراست ایجاد کنید. و برای انجام این کار تکنیکهای مختلفی وجود دارد. چطور فونت خوب پیدا کنم ؟ جدیدترین( فونت جدید ) و بهترین فونت رایگان برای تولید محتوا چست؟
مردم باید بفهمند چه پیامی میخواهید به آنها برسانید و برایشان سخت نباشد که مطلب را دنبال کنند. چون در غیر این صورت مطلب را نخوانده رها میکنند و این چیزی است که شما اصلاً نمیخواهید. پس تا حدامکان سعی کنید برای حل این مساله، فونتی را انتخاب کنید که خوانا و راحت باشد.
فونتهایی که پیچیدگی زیادی دارند، انتقال پیام را که یکی از اهداف مهم طراحی است دچار اختلال میکنند. این امر وقتی تشدید میشود که متن طولانیتر باشد و یا اطلاعات مهمی مثل شماره تماس و امثال آن را شامل شود.
خوانایی فونت lato و پیدا (نگارنده)
بگذارید در اینجا خاطرهی عینی و عملی خود را دراین باره برایتان نقل کنم. در سال ۱۳۹۷ (ه.ش) در نمایشگاه مبلمان که در سالن نمایشگاههای بین المللی اهواز برگذار میشد قدم میزدم و با غرفههای مختلف که همگی صاحبان کسبوکار بودند گفتگو میکردم. هدفم از این کار ساختن ارتباطاتی برای همکاریهای آینده بود. وقتی به یکی از غرفههای که از یکی دیگر از استان ها آمده بود سرزدم و کارتویزیت آنها را دیدم شوکه شدم! کارتویزیت آنها با فونتی نوشته شده بود که خوانایی کمی داشت. این مساله وقتی برایم جالبتر شد که بلافاصله صاحب آن غرفه شماره تماس خود را پشت کارت برایم نوشت. این نشانه از آن بود که بخاطر انتخاب غلط فونت، آن کارتویزیت کارایی اصلی خود را از دست داده بود. هدف من از نقل این تجربه برای شما تاکید بر اهمیت خوانایی فونتی است که انتخاب میکنید که حتی بر زیبایی و هماهنگی با مفهوم و مضمون متن هم اولویت دارد.
اتفاقی که برای طراحان آماتور و یا افراد غیرمتخصص در زمینه گرافیک در مورد انتخاب فونت میافتد؛ این است که در استفاده از فونتهای متنوع زیاده روی میکنند. البته هدف این افراد ایجاد جذابیت بیشتر در متن و تاکید بیشتر روی قسمت های مختلف نوشته یا طرح است. اما باید این نکته را بدانید که هر فونت جزییات و ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد. از آنجا که بخش بزرگی از یک پروژه طراحی را متن تشکیل میدهد، استفاده از فونتهای مختلف بیشتر موجب بینظمی و اغتشاش بصری طرح میشود. نمیخواهم شما را از خلاقیت داشتن و یا شکستن چارچوبهای ذهنی برحذر دارم، اما به تجربه ثابت شده است که انتخاب دو فونت برای یک پروژه معمول و مناسب است. توصیه میشود تعداد فونت های پروژه بیش از سه فونت نباشد.
بهتر است به جای اینکه از فونتهای مختلف استفاده کنید تا بخشهای مختلف طرح هر کدام به نوع جلب توجه کرده و حضور خود را فریاد بزنند. نظم ساختار اصلی را با انتخاب دو فونت برای کل پروژه حفظ کنید. به این شکل میتوانید با حفظ اصل خوانایی و هماهنگی ساختار کلی، براساس سلسه مراتب اهمیت روی قسمتهای مختلف طرح براساس اهمیت نسبت به قسمتهای دیگر تاکید کنید.
به صورت خیلی اتفاقی این دو طرح را کنار هم توی گوگل پیدا کردم. میبینید که سمت چپی از جهت تعداد فونت شلوغتر است که خواندنش را سخت میکند و بهم ریخته دیده میشود.
همه ما به صورت شهودی و بدون آموزش میدانیم چه فونتی احساس رسمیتر و چه فونتی حس بامزه و راحتتر دارد. لازم است سعی کنیم با در نظر گرفتن موضوع و با توجه به حسی که میخواهیم به مخاطب منتقل کنیم فونت مورد نیاز را انتخاب کنیم. در این صورت حس درستی از دیدن طرح یا خواندن متنها به مخاطب منتقل میشود. و در واقع پیام مورد نظر با لحن درستی انتقال مییابد.
برای مثال وقتی شما برای یک شرکت فنی و مهندسی طراحی میکنید، بهتر است که از یک فونت رسمی و با لحن جدی و قابل اعتماد استفاده کنید تا پیام شما جدی گرفته شود و مخاطب حرف شما را قابل اعتماد بیابد. اما وقتی برای یک برند آبمیوه طراحی میکنید فونت شما باید لحن صمیمیتر و راحتتری نسبت به مثال قبل داشته باشد.
استفاده از فونتهای با هندسه خمیده و لحن غیر رسمی برای موضوعات غیر رسمی و برعکس.(نگارنده)
در انتخاب دو فونت مورد استفاده در پروژه و به عنوان یک ترکیب مناسب لازم است مقدار مناسبی از کنتراست (تضاد بصری) در بین آن دو باشد. این کنتراست کمک میکند تنوع و جذابیت به کار اضافه شود و همچنین میتوانید از آن برای ایجاد سلسله مراتب اهمیت و تاکید روی بخشهای مهم استفاده کنید. این مساله در درجه اول مخاطب را به دنبال کردن مطلب ترغیب میکند و بعلاوه باعث میشود پیام متن سریعتر و راحتتر به مخاطب منتقل شود.
در استفاده از کنتراست افراط و تفریط نکنید. زیاده روی در کنتراست دو فونتی که با هم جفت میکنید باعث بینظمی و ناهماهنگی کلی کار میشود و یکپارچگی کار را برهم میزند. از طرفی کم کاری در میزان کنتراست باعث یکنواختی کار، خستگی مخاطب و دنبال نکردن ادامه مطلب توسط وی میشود.
شما میتوانید کنتراست را در سایز، فاصلهی حروف، وزن فونت، رنگ و استایل ایجاد کنید. بنابراین هر کجا لازم است که روی موضوعی تاکید بشود از این متغییرها استفاده کنید. در ادامه به بررسی بعضی از این تکنیکها میپردازیم.
زیاده روی در کنتراست(سمت راست) و کم کاری در ایجاد کنتراست در طراحی(سمت چپ). (نگارنده)
یکی از راههای ایجاد کنتراست استفاده از دو فونت با وزن متفاوت است. بعضی از تایپفیسها وزنهای مختلفی مثل :light, regular,bold و… دارند. این در مورد وزن و ضخامت فونت است و با سایز فونت تفاوت دارد. شما میتوانید یک فونت با وزن بالا یعنی یک فونت درشت و ضخیم را بخوبی با فونتی با وزن کم یعنی باریک و یا کشیده ترکیب کنید و این موضوع میتواند کنتراست مورد نیاز را تامین کند.
ایجاد کنتراست در طراحی با ایجاد تضاد در وزن آنها اتفاق افتاده. (نگارنده)
نظم خواندن متن و اینکه متن را باید از کجا به کجا خواند باید به وسیلهی سلسله مراتب بصری به وضوع به مخاطب نشان داده شود. تفاوت اندازه عنوان و متن بدنه باید به اندازهای باشدکه مخاطب اهمیت عنوان را کاملا درک کند.
برای مثال به نمونههای زیر اگر با دقت نگاه کنید، در نمونه بالا برای عنوان اندازه کوچکتری نسبت به فونت پایین انتخاب شده است. تمایز بیشتر بین فونت عنوان و متن بدنه در نمونهی پایینی باعث خوانایی بهتر و سلسله مراتب درستتر طرح شده، چرا که عنوان به وضوح نسبت به متن بدنه قابل تشخیص است.
ایجاد کنتراست لازم در طراحی با تضاد بیشتر در اندازهی فونت. (نگارنده)
یکی دیگر از راههای ایجاد کنتراست در طرح بین فونتها، ایجاد کنتراست(تضاد) در فاصله بین حروف (kerning) است. برای مثال در عنوان نوشته فاصله بین حروف کم و در بدنه متن فاصله بیشتر باشد و یا برعکس. به تصویر دقت کنید.
یکی از راههای مناسب ترکیب کردن فونتها، استفاده از آنهاییست که در کنار اینکه لحن و احساس ناشی از آنها با موضوع پروژه و همینطور بایکدیگر هماهنگی دارد، از جهت فرمی مکمل همدیگر باشند. به این معنی که اگر یکی از فونتها فرم خشک و راستگوشه و مستقیمی دارد، دیگری با حفظ لحن مورد نیاز کمی هندسه منحنی تری داشته باشد تا مقداری تنوع و کنتراست به کار اضافه کند. برای ایجاد کنتراست بیشتر در طراحی میتوانید از مولفههایی مثل وزن، اندازه، فاصله حروف و… استفاده کنید.
یکی از روش های سنتی انتخاب فونت و ترکیب کردن دو فونت در یک پروژه باهم، ترکیب فونت سنتی با مدرن است. در این جا منظور از فونتهای سنتی یا کلاسیک فونتهایی مثل خانواده serif یا script در زبان انگلیسی و یا فونتهای سنتی یا نمایشی در زبان فارسی است. ویژگی مورد نظر نگارنده از ذکر این خانواده فونتها تنوع فرمی، وجود لبههای تزینی و طرهها و … است. همچنین منظور از فونتهای مدرن فونتهای sans serif در زبان انگلیسی یا فونتهای هندسی در زبان فارسی است. در این گونه فونتها ضخامت خطوط در تمامی امتداد آنها یکنواخت حفظ میشود و هندسه مشخص و منظمی دارند. همچنین دیگر خبری از طرهها و لبههای اضافه نیست.
این کار را به روشهای مختلفی میتوان انجام داد. یکی از این راهها انتخاب فونت سنتی یا کلاسیک برای عنوان با اندازه درشتتر و استفاده از فونت مدرن برای بدنه متن است.
روش دیگر استفاده از یک فونت مدرن برای عنوان به اندازه بزرگ و وزن درشت، و یک فونت نمایشی یا سریف در بدنه متن است. این موضوع را در نظر بگیرید که خوانایی اولویت اول یک طراح در انتخاب فونت است.
اگر در انتخاب فونت از بین خیل انبوه فونتهای روی سیستمتان دچار سردرگمی شدید و تعداد زیاد فونتها مانع از این شد که نکات بالا را به درستی به کار ببندید، چارهی کار محدود کردن گزینههاست. میتوانید برای این منظور یک خانواده فونت را انتخاب کنید مثلاً هندسی، سریف، سنس سریف و… در این صورت تعداد محدودتری تایپفیس برای انتخاب شما باقی میماند.
از طرفی شما حتی میتوانید یک تایپفیس را که مجموعهای از وزنهای مختلف یک فونت است برای پروژهتان انتخاب کنید و کنتراست را تنها در وزن، اندازه و فاصله بین حروف ایجاد کنید.