اصول حقوق بشر در سوره اخلاص
957 - چھار رکن سوره توحید ھمان چھار رکن وجوداست و انسان تنھا موجود عالم ارض و کائنات است که دارای وجود است زیرا خلیفه خداست یعنی جانشین وجود است . و لذا این چھار رکن ھمانا حقوق وجود است و یا حقوق وجودی بشر است و ھر سخن و منطق و فلسفه و مذھب و رفتار و عملی که این چھار رکن حقوق بشر را تضعیف یا تخدیر و تحقیر و تحمیر و تزویر و تضليل و تکفیر نماید مشرکانه است و ظلم
است .
٩۵٨ -اصل اول و حقوق بشر توحیدی ھمان اصل احدیت است یعنی یکتائی و یگانگی وجود ھر فرد بشری . یعنی برای اثبات یا تعریف و تحقق وجود انسان ھر عنصر دیگری به آن اضافه شود شرک است حتّی اگراین عنصر خدا باشد و اتفاقاً اضافه کردن خدا به وجود انسان بزرگترين شرک و ظلم است ھمانطور که خود خداوند در کتابش فرموده است که خدای ذھنی و خدای دور از انسان و غیر از انسان ھمان شرک و ظلم عظیم است مگر اینکه خداوند عین انسان و عین وجود او باشد و غیر انسان نباشد یعنی از رگ گردن به او نزدیکتر باشد یعنی ذات انسان باشد .
٩۵٩ -اضافه کردن ھر چیزدیگری به وجود انسان بعنوان امری واجب که بدون آن وجود به ھلاکت می رود شرک است مثل تکنولوژی ، بیمه ، پول ، جواهرات و غیره . حق احدی انسان در تنھایی محض آشکار و اثبات می شود .
٩۶٠ -اصل دوم حقوق بشر توحیدی ھمان صمدیت است یعنی متکی به ذات و بی نیاز و کافی بخود . پس ھر نیازی که انسان را مجبور و تحقیر نماید شرک است چه مادی و چه عاطفی و چه علمی و فنی و غیره . حق صمدی انسان در فقر با فخر اثبات و متجلی می شود .
٩۶١ -اصل سوم حقوق بشر توحیدی انسان لم يلد و لم يولد است . يعني انسان موجودی بی علت و معلول و بی پس و پیش و بی گذشته و آینده است و مبرّای از این بستگی ھاست و اين اصل استقلال و آزادی وجود است از ھر جبری مثلآ جبر ژنتیک ، جبر تاریخ ، جبر جامعه ،جبرجنسی ، جبر طبیعی و جبرھای غریزی و غیره .
٩۶٢ -اصل چھارم حقوق بشر توحیدی ولم یکن له کفواً احد است که اصل بی تایی مطلق است که منطق قیاس و تشبیه و تقلید را باطل می سازد و ھر انسانی را مظھر تجلی منحصر به فرد پروردگار می نماید .
٩۶٣ -ھر یک از این چھار اصل حقوق بشر توحیدی یکی از وجوه و تجلی حقیقت توحید است یعنی چھار تجلی از توحید داریم .
٩۶۴ -این چھار وجه از توحید وجود ھمان چھار وجه از حقیقت قرآن است که کتاب وجود است که قبلاً به نقل از رسول اکرم ذکر شد : ظاھر ، باطن ، حد و مطلع !
٩۶۵ -احدیت ، توحید ظاھر است که ھمان توحید موجودیت و حیات دنیوی و فیزیکی و غریزی و صوری انسان است .
٩۶۶ -صمدیت ، توحید باطن است که توحید صفات و کمالات است .
٩۶٧ -لم یلد و لم یولد توحید حدّ است که حدّ وجود انسان را با نفی پس و پیش و علت و معلول و والد و ولد و نژاد و قومیت و طبیعت و غیره اثبات می کند .
٩۶٨ -و لم یکن له کفواً احد ، توحید مطلع است که توحید تجلّی جمال حق است که در ھر انسانی بی تاست و این بی تایی ھم بی نھایت جلوه دارد از منظر بی نھایت شاھدھای انسانی دیگر که قبلاً ذکرش رفت .
٩۶٩ -از منظر این چھار رکن توحید وجود انسان می توان چھار سوی ھجوم شرک و تعلقات مشرکانه بشر را به تمام و کمال شناسایی نمود و نفی و تسبیح کرد.
استاد علی اکبر خانجانی
📚 توحید عملی _ ص ۷۹
عنوان کتاب :توحید عملی
(پدیده شناسی شرک و روش شناسی توحید)
ایدئولوژی وحدت وجود
Practical Oneness
مؤلف : استاد علی اکبر خانجانی
تاریخ تألیف : 1389
تعداد صفحه : 154
کتابنامه منابع
1- غرر الحکم و درر الکلم، عبد الواحد بن محمد تمیمی آمدی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1386.
2- عوالی اللالی، ابن ابی جمهور احسائی، قم: انتشارت سید الشهداء ، 1405.
3- مستدرک الوسائل، محدث نوری، قم: موسسة آل البیت، 1408.
4- الفصول المختارة، شیخ مفید، قم: چاپ کنگره شیخ مفید، 1413.
5- الکافی، ثقة الاسلام الکلینی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1365.
6- التوحید، شیخ صدوق، قم: انتشارات جامعه مدرسین، 1398.
7- بحار الانوار، مجلسی، بیروت- لبنان: موسسة الوفاء، 1404.
8- نهج البلاغه، قم: دار الهجرة.
9- جامع الاسرار و منبع الانوار، آملی، سید حیدر، انتشارات علمى و فرهنگى وزارت فرهنگ و آموزش عالى، چاپ اول 1368.
10- شرح فصوص، قیصری، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ اول – 1375.
11- الامالی، شیخ صدوق، انتشارت کتابخانه اسلامیة، 1312.
12- معجم احادیث الامام المهدی.
13- رجال الکشی، محمد بن عمر کشی، انتشارت دانشگاه مشهد، 1348.
14- نهج الفصاحة - مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص، انتشارات دنیای دانش.
15- المحجه البیضاء، ملا محسن فیض کاشانی،قم: مؤسسه انتشارات اسلامى جامعه مدرسين ، چاپ چهارم 1417.
16- مکارم الاخلاق، رضی الدین حسن بن فضل طبری، قم: انتشارات شریف رضی، 1412.
17- من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، قم: انتشارات جامعه مدرسین، 1413.
18- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، قم: موسسة آل البیت، 1409.
19- الغیبة النعمانی، محمد بن ابراهیم نعمانی، تهران: مکتبة الصدوق، 1397.
20- المقدمات من نص النصوص، - آملی، سید حیدر،انتشارات توس، چاپ دوم 1367.
21- تحریر المواعظ العددیة، انتشارات الهادی.
22روضة الواعضین،- فتال نیشابوری، انتشارات گنجینه.
23 احیاء علوم الدین، ابوحامد غزالی، ابو حامد غزالى، بیروت- لبنان: دار الکتب العربی.
24- جامع الاخبار، تاج الدین شعیری، قم: انتشارت رضی،1313.
25- تحف العقول- ترجمه جعفری، انتشارات اسلامیة.
26- اللهوف على قتلى الطفوف، سید بن طاوس، انتشارات جهان.
27. فصوص الحکم، محی الدین ابن عربی، انتشارات الزهراء (س)، چاپ دوم 1370.
****
دیدار با خدا (لقاءالله)
۱۰۱۲ - اینهمه آیات از حضور خدا در جهان دال بر دعوت انسان به دیدار با اوست که: اوست در زمین و آسمانها. اوست با شما هر کجا که باشید. اوست بهر سو که رو کنید. ما از رگ گردن به شما نزدیکتریم.
۱۰۱۳ - گویند که خدا نادیدنی است آری این چشمان انسان نیست که قادر به دیدن اوست و بلکه این خود اوست که در چشم انسان جمال خود را دیدار می کند چرا که می فرماید: « چشمان شما قادر به درک خدا نیست بلکه خداست که چشم شما را درک می کند. آیا حقیقتی واضح تر از این ممکن است.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۸۳
شرک به زبان ساده
۴۶۴- به زبان ساده هر که به دنبال رزق دنیوی خود می دود تا با حرص و شتاب به معیشت و ریاست و قدرت بیشتری برسد مشرک است زیرا برای رزق خدا شریک قائل شده است و به رزق الهی خود راضی نبوده است.
۴۶۵ - انواع زیاده خواهی مادی و عاطفی و اجتماعی و سیاسی و غیره زمینه های نفسانی شرک بشرند.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۴۲
**
اساس شرک
۸۴- آدمی خوبیهای خود را از خود می داند و بدیهایش را از غیر. و این اساس شرک است که توحید و صمدیت وجود را خدشه دار می کند.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۱۰
**
تربیت فرزند و زن سالاری
۶۲۶ - اساسی ترین دلیل شکست والدین در تعلیم و تربیت فرزندان همانا شرک عاطفی آنان است. و لذا مادران در این امر ناتوان ترند. اینست که زن سالاری در خانواده ها مولد بدترین نوع تربیت است.
۶۲۷ - در علوم تربیتی هیچ امری حیاتی تر از شرک شناسی در رابطه بین مربی و شاگرد نیست.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۵۳
**
۹۹۴ - پس اقامه صلوة براى مؤمن امری شدیداً واجب است تا مشرک نگردد مگر اینکه در مرحله مستی جذبه نخستین ایمان باشد و یا دچار خلسه ذکر باشد که خود خداوند در کتابش چنین صلوة را نهی کرده است که: ای مؤمنان چون مست هستید به نماز نزدیک نشوید .
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۸۲
**
نگاه ابزاری به انسان دیگر، شرک در ازدواج
۷۹۱- کسی که دیگری را وسیله ای برای سعادت و کامیابی خود می خواهد یک مشرک است. و این شرک اساس بطالت و مفاسد زندگی زناشوئی است که متأسفانه در عامه خانواده ها جاریست.
۷۹۲- دختری که شوهر می کند تا شوهرش او را خوشبخت سازد هرگز به کام نمی رسد و با شوهرش به عداوت می رسد. این نگاهی ابزاری به یک انسان است که از جانب مرد هم متقابلاً نسبت به زن وجود دارد. و این عنصر عمومی شرک در زناشوئی است.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۶۵
**
معنا و خطرات تقلید
۱۰۴۲- آدمی از هر کسی بیشتر تقلید می کند نسبت به آن کس عدوتر می شود زیرا در تقلیدش ناکام می شود یعنی به مقاصد خود نمی رسد زیرا نمی تواند در صفات و هویت همسان کسی شود.
۱۰۴۴ - اصلاً تقلید بر خاسته از ظلم و سلطه گری نفس است. یعنی تقلید از بزرگان به قصد رسیدن به قدرت معنوی آنان نیست بلکه رسیدن به قدرت مادی و دنیوی و اجتماعی و سیاسی آنان است یعنی به نیت سلطه گری بر دیگران است. پس تقلید که اراده به شبیه و شریک دیگران شدن در صفات است روشی مشرکانه است.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۸۶
**
شناخت شرک ها در نماز
۱۲۳۶- هیچ واقعه ای همچون اقامه صلوة قادر نیست که شرکها و ابتلائات مشرکانه را به انسان بنمایاند. همه آن اموری که در نماز موجب حواس پرتی و شکیات می شوند ابتلائات مشركانه فرد هستند.
یعنی نماز بهترین آئینه خود شناسی فرد است. تا بتواند در زندگی با ابتلائات مشرکانه اش مبارزه کند و نفس خود را پاک سازد. این امور حائل و حجاب رابطه فرد با خداوند در نماز می شوند زیرا شریک خداوند در نفس آن فرد هستند و لذا انسان تا خدای را صدا می زند آن امور لبیک می گویند بجای خدا. ...
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۱۰۳
**
۱۲۲۹ - آدمی تازه پس از مرگ خویش است که می فهمد در حیات دنیا چه زندگی با عزت و خدائی می توانسته داشته باشد و لذا تقاضا می کند که ای کاش یکبار دگر به دنیا باز گردانیده شود.
۱۲۳۰ - همه عذابهای پس از مرگ آدمی هم ادامه عذابهای شرک او در دنیاست ودوزخ برای پاک شدن از این شرکها می باشد.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۱۰۳
**
تهمت ناحق به مومنان
۱۶۲۴ - تهمت ناحق دقیقاً بمعناى قائل شدن شریکی برای وجود دیگران است آنهم شریکی دیو صفت و شيطان !
۱۶۲۵ - در حقیقت آدمی صفات زشت خود را به دیگران نسبت می دهد آنهم به مؤمنان. زيرا مؤمنان آئينه وارند و دیگران را به خودشان می نمایند. و بدین طریق یک صفت زشت و یک شیطان و دیوی را که در خودش هست و می بیند بجای آنکه پاک و لعن نماید به مؤمن نسبت می دهد و لذا آن دیو را برای همیشه با خودش حفظ نموده و شریک وجود خود می سازد: ظلم نمی کنید الا به خودتان !
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۱۳۷
**
اشد شرک و نفاق در دموکراسی دینی
۱۵۹۲ - مشرکانه ترین وجه دموکراسی دینی اینست که حکومت در امور اخروی یعنی عبادی مردم هم دخالت کند و آخرت و عبادت را به تجارت و قضاوت در دنیا بکشاند و مردم را بواسطه حجاب و نماز و حج و جهاد و ریش و لباس اجر و جزا دهد.
این شرک عبادی منجر به اشد نفاق می شود که شده است در کشور ما. و این فساد در عبادت و آخرت است.
دادن امتیازات ویژه دنیوی به خانواده شهداء و به ریاست و وزارت رسانیدن حاج آقاها و جانماز آبکشها و اهل ریش و عبا و عمامه و حجاب و .. آشکارا آخرت را خرج دنیا کردن و به زبان ساده تبدیل خدا به خرما است که اشد شرک و نفاق است و اشد فساد را به بار می آورد که آورده است.
و این جایگزین کردن فروع دین است بر جای اصول عملی دین . صدقه را بر جای صدق نهادن و نماز را به جای تقوا و حج را به جای معرفت و ریش و چادر بر جای عدالت قرار دادن است.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۱۳۴
**
اشد شرک و نفاق در دموکراسی دینی
۱۵۹۲ - مشرکانه ترین وجه دموکراسی دینی اینست که حکومت در امور اخروی یعنی عبادی مردم هم دخالت کند و آخرت و عبادت را به تجارت و قضاوت در دنیا بکشاند و مردم را بواسطه حجاب و نماز و حج و جهاد و ریش و لباس اجر و جزا دهد.
این شرک عبادی منجر به اشد نفاق می شود که شده است در کشور ما. و این فساد در عبادت و آخرت است.
دادن امتیازات ویژه دنیوی به خانواده شهداء و به ریاست و وزارت رسانیدن حاج آقاها و جانماز آبکشها و اهل ریش و عبا و عمامه و حجاب و .. آشکارا آخرت را خرج دنیا کردن و به زبان ساده تبدیل خدا به خرما است که اشد شرک و نفاق است و اشد فساد را به بار می آورد که آورده است.
و این جایگزین کردن فروع دین است بر جای اصول عملی دین . صدقه را بر جای صدق نهادن و نماز را به جای تقوا و حج را به جای معرفت و ریش و چادر بر جای عدالت قرار دادن است.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۱۳۴
**
۱۳۸۴ - کمونیزم اقتصادی بی تردید امری مقدس و توحیدی است و بهترین نوع نظام اقتصادی می باشد منتهی به شرط اینکه آن جامعه اکثراً به باور رزق الهی رسیده باشد و با اختیارش از مالکیت های مادی خود بگذرد. یعنی کمونیزم اقتصادی فقط در یک جامعه توحیدی منجر به مدینه فاضله می شود نه در جامعه الحادی و ضد دین.
استاد علی اکبر خانجانی
توحید عملی ص ۱۱۵
دانلود رایگان این کتاب: