ویرگول
ورودثبت نام
ERFouX
ERFouX
خواندن ۲ دقیقه·۸ ماه پیش

چند خط درباره موتور جستجوی ایرانی (موا - MOA)

درود
نمیشه روی این چند خطی که من نوشتم اسمی گذاشت اما خب از اونجایی که خودم دارم از این سرچ انجین استفاده میکنم گفتم شما هم درجریان باشید و اگر دوست داشتید استفاده، حمایت و یا مشارکت کنید.
خب خیلی سریع میرم سراغ اصل مطلب
همین اول بگم که "موا" یک اَبَر جستجوگر یا همون متا سرچ انجینه (Meta Search Engine) که از پروژه SearXNG فورک شده، همیشه گفته به حریم خصوصی کاربر احترام میذاره و از همه مهمتر متن باز یا همون اوپن سورسه (Open Source)
شاید خیلی ها با شنیدن سرچ انجین اولین اسمی که به ذهنشون میرسه گوگل باشه؛ درسته که گوگل بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجوییه که اکثرا ازش استفاده میکنیم اما این وسط ابرجستجوگر‌ها یا متاسرچ انجین‌هایی هستن که میتونن توی بعضی زمینه ها خیلی به کاربر کمک کنن به این معنا که نتایجشون در بین دیتاها تخصصی‌تره و به نوعی فیلترینگ دیتا رو انجام میدن
مکانیزم به این شکله که دیتا رو از بقیه سرچ انجین ها میگیره (قابل ویرایشه که از چه انجین هایی نتایج رو نمایش بده) و خیلی شیک و مجلسی مرتب میکنه و به ما مرتبط ترین هارو با الگوریتمی که فعلا داره نمایش میده
موا واقعا رابط خیلی زیبایی داره و یکی از دلایل محکم من برای استفاده از این جستجوگر همین ظاهرشه که با یکبار استفاده ازش شمارو جذب زیبایی خودش میکنه
درسته که پروژه نواقصی داره و از همه مهمتر اینکه سرعتش نسبت به گوگل پایینتره (هرچند مقایسه این ها کمی اشتباهه) اما خب میدونم که امنه، اوپن سورسه، داخل ایران داره توسعه پیدا میکنه، نتایج خوبی بهم میده و از همه مهتر ظاهر بسیار زیبایی داره (چندتا تصویر میذارم)

نمایی از موتور جستجوگر موا
نمایی از موتور جستجوگر موا


نمایی از موتور جستجوگر موا
نمایی از موتور جستجوگر موا


همین امروز هم توزیع پارچ (Parch Linux) اعلام کرد که جهت حمایت از پروژه های اوپن سورس ایرانی از بیلد بعدی، موتور جستجوی پیشفرض پارچ در فایرفاکس "موا" خواهد بود.

پیشنهاد میکنم برای یک سرچ هم که شده حتما تستش کنین :) https://moae.sbs

open sourceحریم خصوصیموتور جستجومتن بازsearch engine
یک GEEK تنها، ژورنالیست، در رویای گوینده شدن، عاشق لینوکس و نرم افزار آزاد، دوستدار شطرنج و همچنین مشتاق به یادگیری چیزهای جدید
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید