سلام، چند وقت پیش فیچر کارت به کارت یه موبایل بانک رو اجرا کردم که مراحلش رو خلاصه اینجا مینویسم:
برای اجرای پروژه، از فریمورک Design Thinking پیروی کردم: مراحل به ترتیب :
1: درک کاربر 2.تعریف مساله 3.ایده پردازی 4.پروتوتایپ 5.تست
نتیجه کلی رو اگه بخوام بهتون بگم، کاربرها بیشتر از موبایل بانک سامان (موبایلت) و پاسارگاد و رسالت استفاده میکردن و بازخورد کلیشون در مورد سرویس ها مثبت بود و تقریبا از روند کلی اپ ها راضی بودن. فقط به امتیاز نوآوری هیچکدوم از این اپلیکیشن ها نمره بالایی ندادن و چند تا هم ایراد گزارش کردن که البته خیلی بزرگ نبودن
ما کاربران موبایل بانکهای وطنی از این اپلیکیشنها و فلوی سرویس کارت به کارت راضی هستیم، لطفاً اگه میخوای ارزش جدیدی خلق کنی فقط ایرادات رو اصلاح کن و مقداری هم رنگ و لعاب و خلاقیت قاطیش کن! مرسی اه!
چشم قربان، همیشه حق با مشتری است!
فاز سوم جایی بود که باید ایده پردازی رو شروع میکردم و من هم عاشق این قسمتم، شروع کردم به کشیدن وایرفریم و هر چیزی که فکر میکردم میتونه ایده هام رو بصری یا قابل فهم برای کارفرما بکنه. (همیشه قبل از اینکه شروع به گشت و گذار در سایت های جامع ui بکنید، قبلش یه چند تا وایرفریم Low fidel برای خودتون بزنید چون دیدن نمونه کار باعث میشه ذهنتون جهت دهی یا اصلاحاً بایاس بشه، هیچ وقت خودتون و ایده هاتون رو دستم کم نگیرید!)
بعد از اجرای چندتا وایرفریم، شروع به گشت و گذار توی دریبل کردم و چند تا کانسپت مالی و بورسی رو نگاه کردم، ایده هاشون رو با ایده های قبلی خودم تلفیق کردم و به ایده نهایی رسیدم.
فاز چهارم جایی بود که باید پروتوتایپ میزدم (که البته من به خاطر مسائل خاص پروژه فقط به ui بسنده کردم)، و این شد نمونه کار نهایی!
فاز پنجم هم مرحله ی تست بود که من خودم همیشه برای تست های Pre launch از ابزار فوق العادهی Maze.design استفاده میکنم که آنالیز خیلی خوبی میده.
این متن قرار بود طولانی تر باشه ولی متاسفانه خستگی مجال نداد، سعی کردم اصول کلی رو بگم تا راهنمای کوچیکی باشه واسه بچه هایی که فیلد ui ux رو تازه شروع کردن.
امیدوارم همیشه موفق باشید
سعید اسلامی