با توجه به سیل انتقاداتی که در ماههای اولیه انتشار، گریبان بازی فیفا ۱۹ را گرفت، میشود گفت که الکترونیک آرتز در امر راضی نگه داشتن هواداران فرنچایز سری ۲۰۱۹ فیفای خود آن قدرها هم پرفروغ عمل نکرده است. سیستم شوتزنی، هوش مصنوعی و ترفند کلی گیم پلی در این سری به خوبی سریهای قبل نبود.
حالا هوادارن بازی فیفا بیصبرانه منتظر انتشار نسخه ۲۰۲۰ این بازی هستند تا شاید این سری مرهمی بر زخمهای آنان باشد. آنها منتظر ارائه ویژگیهای جدید و تغییرات موثر در بازی هستند اما این تغییرات چه چیزهایی میتوانند باشند؟ سازندگان و توسعهدهندگان فیفا برای سری فیفا ۲۰ چه چیزهایی در ذهن دارند؟
در این گزارش شما را با محتملترین ترفندهای الکترونیک آرتز برای راضی نگه داشتن کاربرانش در نسخه جدید آشنا خواهیم کرد. در ادامه این گزارش ما را همراهی کنید.
موتور جدید گرافیگی کمپانی الکترونیک آرتز که از آن با عنوان فراست بایت یاد میشود، با سناریوهای تغییر آب و هوا در بازیهای این کمپانی شناخته میشود. از این سناریو در سایر عناوین این کمپانی استفاده میشود و ممکن است امسال به فیفا ۲۰ هم راه پیدا کند.
کونامی برای اولین بار از این ویژگی در فرنچایز PES خود استفاده کرد. این ویژگی به کاربر این امکان را میدهد تا تفاوت بین بازی در زمین برفی و خیس را به خوبی حس کند؛ این تفاوت در نحوه حرکات بازیکنان، پاسها و شوتهای آنان کاملا مشهود است.
بر طبق گفته مدیرعامل بخش DICE در کمپانی الکترونیک آرتز، آقای Patrick Bach، آب و هوا در بازی چیزی فراتر از افکتهای بصری است. آب و هوای متغیر در بازی V Battlefield موقعیتهای متنوع و غیرقابل پیشبینیای را در بازی خلق میکند.
به عنوان مثال هوای مه آلود عملکرد تک تیرندازها و هواپیماها را به شدت تحت تاثیر خود قرار میدهد. به شکل مشابه برف و باران هم با بالابردن احتمال سرخوردن در بازی به رئالیزهکردن حال و هوای بازی کمک فراوانی میکنند.
بررسی سناریوهای مختلف و دور از انتظار در بازی مثل بارش باران یا برف چیزهاییاند که سرمربیان واقعی و باتجربه قبل از بازی به آنها فکر میکنند و تلاش میکنند تا برای این لحظات هم برنامه خوبی داشته باشند.
داشتن ویژگیهایی از قبیل آب و هوای متغیر در فیفا ۲۰ میتواند عیار بازیکنان مختلف در شرایظ سخت و غیرمنتظره را به ویژه برای حضور در آلتیمیت تیم به خوبی نشان دهد.
افزودن ویژگی واقعیت مجازی به هر بازیای میتواند قدمی رو به جلو در جذب کاربر بیشتر تلقی شود. حتی موسس Oculus Rift، آقای Nate Mitchell هم درباره ورود واقعیت مجازی به فیفا نظر مثبتی داشت و در این باره گفت:
“تصور کنید در ایستگاه اتوبوس هستید و بیخبر از دنیای اطراف با چهار نفر از دوستان خود درکنار هم نشستید و بازیکنان زمین را کنترل میکنید – این تجربه واقعیت مجازی حرف ندارد!”
فیفا میتواند پلتفرم خوبی برای برای تجربه واقعیت مجازی باشد، قرارگرفتن در کنار ستاره محبوبتان واقعا مهیج و جذاب است.
شاید فراهمآوردن این تکنولوژی در نسجه جدید فیفا برای الکترونیک آرتز کمی دشوار باشد، اما اگر امسال نشد در سالهای پیش رو این تکنولوژی قطعا وارد بازی خواهد شد.
تغییر در گیم پلی و هوش مصنوعی بازیکنان قدم بعدی الکترونیک آرتز برای بهبود فیفا ۲۰ خواهد بود. چیزی که امسال بیشتر از هر چیز دیگری داد کاربران را درآورد گیم پلی نه چندان خوب و گلهای مشابه و اعصاب خردکن بودند. اگر EA به انتقادات کاربران فیفا گوش داده باشد باید برای حل این مشکلات در فیفا ۲۰ تمهیداتی ارائه کند.
من فکر میکنم جایگزینکردن تیم گزارشگران فعلی با تیم دیگر میتواند تغییر کوچکی باشد که تفاوت بزرگی بیافریند. تیم گزارشگر فعلی متشکل از سه نفر است که مدتهاست هیچ تغییر قابل توجهی – چه در زمینه دایره واژگان و چه در زمینه اطلاعات بازی – به خود ندیده است.
افزودن هر چند وقت یک بار اصطلاحات، واژهها و جملههای جدید به دیتا بیس تیم گزارشگری چیزی است که در عین جزئیبودن میتواند برای خیلیها جذاب و مهیج باشد.
فیفا تا به این جای کار توانسته عطش کاربران خود در زمینه جذب بازیکنان تاپ و اداره تیم را با آیتم هایی مثل آلتیمیت تیم و کریر مد برطرف کند اما چیزی که در مورد دوم آزاردهنده است عدم تغییر آن برای سالهاست.
کریر مد امید اول کاربران آفلاین بازی است که تعداد آنها در کشور خودمان هم کم نیست. این بخش به کاربر این امکان را میدهد تا در اموری که در پشت پرده تیم مورد علاقه خود اتفاق میافتد، از قبیل خرید بازیکن، تمرین آنها و منیجینگ تیم دخالت کند و تاثیر مستقیمی بر روی آنها داشته باشد.
این مورد کاملا قابل پیشبینی است اما فیفا ۲۰ میتواند از لیگهای لایسنس شده و رقابتهای بیشتری بهره ببرد که متعاقبا باشگاههای بیشتری را وارد بازی خواهند کرد.
به علاوه زمانی که تعداد قابل توجه ۱۰۲ استادیوم لایسنس شده در فیفا ۱۹ وجود دارند، این رقم میتواند به بالاتر از این ها هم برسد.
اگر مثلا یورو ۲۰۲۰ یکی از ویژگیهای جدیدالورود باشد، آن وقت فیفا ۲۰ مجبور خواهد بود تا هر ۱۲ ورزشگاه این مسابقات را که تعدادی از آنها هم در بازی نیستند را لایسنس کند.
یکی از بزگترین ویژگیهایی که در سری فیفا ۱۹ شاهد آن بودیم، الحاق رسمی لیگ قهرمانان (درکنار لیگ اروپا)، به الکترونیک آرتز اسپورتز بود. در همین سال رقابتهای قهرمانی Premier Club به یکی از تورنمتهای مستقل و مهم در بخشهای مختلفی همچون The Journey ،Ultimate Team و Career Mode تبدیل شد.
آخرین باری که فیفا از بازیهای قهرمانی اروپا رونمایی کرد هفت سال پیش و در سری فیفا ۱۲ و با یک پک دانلود اختصاصی یورو ۲۰۱۲ بود. این همان رویکردی است که الکترونیک آرتز اسپورتز سال گذشته برای رقابتهای ۲۰۱۸ World Cup از آن استفاده کرد.
بازی فیفا ۲۰ قرار است در تاریخ ۲۷ سپتامر سال ۲۰۱۹ برای پلتفرمهای پلیاستیشن، ایکسباکس وان، ویندوز و نینتندوسوئیچ منتشر شود.