برخی از بازیهای ویدیویی بسیار حرفهای طراحی میشوند و مسابقات بزرگی نیز برای رقابت در آنها برگزار شده و حتی در برخی از کشورها به این بازیها، عنوان ورزشهای الکترونیک داده شده است. حال گزارش شده که ورزشهای الکترونیک به تجارتی ۶۱۲ میلیون دلاری تبدیل شده است.
ورزش های الکترونیک روز به روز بازار پر رونق تری پیدا می کنند. شرکت تحقیقاتی Superdata در گزارشی از درآمد چند صد میلیونی این حوزه خبر داده است.
ورزش های الکترونیک (Electronic sports) که آن را با نام های eSport و گیمینگ رقابتی (competitive gaming) می شناسند، اصطلاحی است که برای رقابت های بازی های ویدئویی چند نفره ی سازماندهی شده به کار می رود.
بر اساس اطلاعات جدید شرکت تحقیقاتیSuperdataکه اطلاعات حوزه ی بازی را ارائه میدهد، ورزش های الکترونیک اکنون بازاری با ۱۳۴ میلیون مخاطب و ارزشی ۶۱۲ میلیون دلاری است.
سایت Game Industry با اشاره به گزارش جدیدی از این شرکت تحقیقاتی، رشد شتابان بازار های غربی را به عنوان فاکتور اصلی تداوم بازار ورزش های الکترونیک عنوان کرد. آمریکای شمالی ۱۴۳ میلیون دلار از این بازار را به خود اختصاص داده، در حالیکه سهم اروپا از این بازار ۷۳ میلیون دلار است.
آمریکای شمالی و اروپا اخیرا با رشد چشمگیری در تعداد افرادی که ورزش های الکترونیک را تماشا و در تورنمنت های زنده شرکت می کنند، مواجه شده است. بازی های دیجیتالی پرطرفدار مثل Dota 2 و League of Legends مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده اند که به طور منظم رقابت های مربوط به این بازی ها را تماشا یا در آن ها شرکت می کنند. ظهور بازیهای رقابتی، راه جدیدی را پیش روی توسعه دهندگان باز کرده است تا تجربه ی کاربران را افزایش دهند و به برند ها اجازه داده است تا نسلی از کاربران را درگیر خود کنند که زمان کمی را صرف شیوه های سرگرمی سنتی می کنند.
ظهور بازیهای رقابتی، راه جدیدی را پیش روی توسعه دهندگان باز کرده است تا تجربه ی کاربران را افزایش دهند و به برند ها اجازه داده است تا نسلی از کاربران را درگیر خود کنند که زمان کمی را صرف شیوه های سرگرمی سنتی می کنند.
با تمام این اوصاف، وقتی پای آسیا به بازی های الکترونیک باز می شود، این قاره دست بالا را دارد. این قلمرو ۳۷۴ میلیون دلار از کل این مبلغ را به نام خود ثبت کرده است. ۲۴ میلیونِ باقی مانده به سایر نقاط به جز این سه منطقه مربوط می شود.