در این پست قصد داریم تا در مورد سرگذشت شگفتانگیزِ یان تیرسن ( Yann Tiersen) نوازنده و آهنگساز مشهور فرنسوی سخن بگوییم. یان پیر تیرسن (Yann Pierre Tiersen) در ۲۳ ژوئن ۱۹۷۰، در شهر برست، واقع در بریتنی فرانسه، چشم به جهان گشود. او پس از ساخت موسیقی متن فیلم اَمِلی به شهرت جهانی رسید. او نواختن پیانو را در سن چهار سالگی شروع کرد، و در سن شش سالگی نواختن ویولن را آغاز کرد؛ در آموزشگاههای موسیقیِ رن، نانت، و بولونی تدریس میکرد. سپس در سن ۱۳ سالگی تصمیم گرفت سرنوشت خود را تغییر دهد، ویالن خود را تکهتکه کرد، گیتاری را خرید و یک گروه راک را تشکیل داد.
یان تیرسن با هنرمندانی مانند پیچت، الیزابت فریزر، و شانون رایت همکاری کردهاست. هنگامی که گروه او چند سال بعد از هم جدا شد، به جای اینکه دنبال چند نوازنده جدید باشد، یک میز ترکیب کننده ارزان و یک قرقره مرکب از هشت شیار خریداری کرد، و شروع به ضبط موسیقی با یک ساز برقی، سمپلر و ماشین درام کرد.
به نظر میرسد که رویکرد جدید تیرسن، حاصل گذشتهاش میباشد؛ " یک روز فکر کردم، به جای اینکه چند روز صرف تحقیق و گوش دادن به هزاران تن موسیقی از فایلهای ضبط شده در گذشته برای پیدا کردن نزدیک ترین صدا از آنچه در ذهن دارم، کنم؛ چرا من این ویولون لعنتی را درست نکنم و از آن استفاده نکنم؟ " در تابستان سال ۱۹۹۳، تیرسن در آپارتمانش ماند و به تنهایی ملودیهایی را با گیتار، ویولن، و آکاردئون ضبط کرد، نه با معیارهای کلاسیک بلکه با شهود و الهام از "یک هرج و مرج موسیقیایی" آن را پیش برد.
در پایان تابستان سال ۱۹۹۳، تیرسن بیش از ۴۰ ترک را ضبط کرده بود، که بخش عمده دو آلبوم اول وی را تشکیل میداد. در سال 1995، والس Des Monstres با الهام از دمو براونینگ و یوکیو میشیما را با برچسب نانسی منتشر کرد. شش ماه بعد در آلبوم مسیر آبشار، مجموعهای از قطعات کوتاه ضبط شده با اسباببازیِ پیانو، کلاوسن، ویولن، آکوردئون، و ماندولین را منتشر کرد. شش سال بعد، زمانی که چندین آهنگ از تیرسن در موسیقی متن فیلم املی(2011) ژان پیر جونت استفاده شد، او مخاطبان بسیار بیشتری پیدا کرد.
به هر حال، پیشرفت تجاری غیرمنتظرهی تیرسن به زودی آغاز میشود و او را از گذشتهی خود دور میکند. در سال 1998، آلبوم لافار(فانوس دریایی) را در انزوای تحمیلی خود در جزیرهی کوچکِ Ouessant (فرانسه)، جایی که تیرسن به مدت دو ماه آنجا را اجاره کرده بود و در آنجا زندگی میکرد، ضبط کرد. شبها، قویترین فانوس دریایی در اروپا را تماشا میکرد، که منظرهی اطراف را روشن میکرد. تیرسن میگوید: " من شگفتزده شدم، که چگونه پرتوهای نور از فانوس دریایی دریچهای از جزئیات پنهانِ زمین را نشان دادند، چگونه ما میتوانیم چیزی را که امروزه، دقیقا در مقابل ما قرار دارد، با اشارهی یک نور، کشف کنیم."
آلبوم فانوس دریایی به فروش بیش از ۱۶۰،۰۰۰ نسخه دست یافت، و جایگاه تیرسن را به عنوان یکی از پیشگامان و هنرمندان اصیل دورهی خود تصدیق کرد؛ که شروع به اجرای آلبومهای موفق بعدی خود کرد. در این دوره، تیرسن همچنین موسیقی خود را در سراسر جهان به نمایش گذاشت، برنامههای خود را با یک ارکستر کامل و یک گروه موسیقی چهار نفره به نمایش گذاشت.
آلبومهای این هنرمند عبارتند از: والس هیولاها(۱۹۹۵)، مسیر آبشار(۱۹۹۶)، فانوس دریایی(۱۹۹۸)، همه چیز آرام است(۱۹۹۹)، فصل تیره(۱۹۹۹)، موسیقی فیلم آملی(۲۰۰۱)، غایب(۲۰۰۱)، در اینجا بود(۲۰۰۲)، موسیقی فیلم خداحافظ لنین(یا بدرود لنین)(۲۰۰۳)، یان تیرسن و شانون رایت(۲۰۰۴)، بازگشت به خانه(۲۰۰۵)، در تور(۲۰۰۶)، موسیقی فیلم تبرلی(Tabarly (۲۰۰۸)، کوچهٔ گرد و غبار(۲۰۱۰)، افق(۲۰۱۱)، بینهایت(۲۰۱۴)، اوسا(۲۰۱۶).
آهنگ زیبا و شنیدنی یان تیرسن به نام La Dispute را با کلیک روی نام آن میتوانید دانلود کنید.