ویرگول
ورودثبت نام
فائزه عاقلی
فائزه عاقلی
خواندن ۸ دقیقه·۲ سال پیش

آزمون عملی ارشد نقاشی و تصویر سازی ( تجربه شخصی من)


من در کنکور ارشد هنر سال 1401 شرکت کردم و از آنجایی که وقتی در اینترنت جستجو می کردم تقریبا هیچ اطلاعاتی درباره نحوه برگزاری آزمون عملی هنر، آزمون عملی نقاشی و آزمون عملی تصویرسازی نبود همچنین درباره ترتیب اعلام نتایج اینکه اول نتیجه آزمون تئوری می آید و قبل از آزمون عملی هنر باید انتخاب رشته کنیم و خیلی سوالات دیگرم بی جواب مانده بود تصمیم گرفتم که این مطلب را تهیه کنم و تجربه خودم را از کنکور ارشد هنر در رسته نقاشی و تصویرسازی با دیگران به اشتراک بگذارم.

ترتیب کلی آزمون ها و اعلام نتایج در سال 1401 به شکل زیر بود:

برگزاری آزمون کتبی ارشد هنر

1- اواخر اردیبهشت آزمون تئوری برگزار شد، برای نقاشی و تصویر سازی که جزو یک کد رشته هستند و هنرهای تصویری و طراحی هستند یک آزمون کتبی برگزار می شود. اما آزمون عملی آنها جدا هست. من در رشته شناور پژوهش هنر هم شرکت کردم اما سوالها بیشتر از قسمت های اسلامی بود یعنی تاریخ اسلام، نویسندگان و شاعران اسلامی و ... بنابراین نتوانستم نتیجه دلخواهم را بگیرم چون این بخش ها را خیلی مسلط نبودم.

اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد هنر

2- یک ماه بعد در آخر خردادماه نتایح آزمون کتبی و رتبه و وضعیت مجاز شدن مشخص شد. برای من عجیب بود که چطور هنوز آزمون عملی نداده ام و رتبه نهایی ام مشخص نیست باید انتخاب رشته کنم. به هرحال یک هفته فرصت داشتیم که انتخاب رشته کنیم. من رتبه آزمون کتبی ام در رشته نقاشی و تصویرسازی (هنرهای تصویری و طراحی) 27 شده بود. بنابراین مجاز بودم و بر اساس علاقه ام انتخاب رشته کردم. من از هیچ سهمیه ای استفاده نکرده بودم و دانشگاه های دولتی داخل تهران را مدنظر داشتم.

اعلام زمان آزمون عملی ارشد نقاشی و تصویرسازی

3- در این قسمت من واقعا از بی نظمی زیاد برنامه ریزی سازمان سنجش برای کنکور ارشد هنر شکه شده بودم هیچ کس نمی دانست که زمان دقیق آزمون عملی کی هست یکی می گفت بیست روز بعد دیگری می گفت دو ماه دیگر، به هرحال بعد از انتخاب رشته اوایل تیر ماه برای آزمون عملی ثبت نام کردیم برای هر آزمون عملی 250 هزار تومان پرداخت شد. من واقعا از استرسی که عدم مشخص بودن زمان آزمون عملی به متقاضی وارد می کند اذیت شدم. چرا همان روز خرید کارت مشخص نمیکنند که آزمون عملی چه روزی برگزار میشود. آیا سازمان سنجش بعد از سالها برگزاری آزمون هنوز نمیتواند روزها را دقیق مشخص کند؟

خلاصه اینکه یک هفته قبل از آزمون عملی در سایت سازمان سنجش اعلام کردند که تاریخ آزمون کی هست و از چهارشنبه 21 تا جمعه 23 آزمون عملی رشته های مختلف برگزار شد. یعنی حدودا 20 روز پس از اعلام نتایج. ( موقع چاپ کارت حتی ساعت نزده بودند و فقط روز را مشخص کرده بودند که من شخصا چندین بار تیکت زدم که چرا ساعت آزمون را اعلام نکردید و دو روز بعد مجددا اصلاحیه دادند. با این وجود وقتی برای آزمون به دانشگاه مراجعه کردیم بی برنامگی و معطلی داشت و سر ساعتی که در کارت اعلام کرده بودند هم شروع نشد و تاخیر داشت)

برگزاری آزمون عملی نقاشی و تصویرسازی

4- نحوه برگزاری آزمون عملی نقاشی و تصویرسازی

آزمون نقاشی و تصویرسازی ارشد 1401 در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار شد. آزمون عملی ارشد نقاشی در کلاسی بود که صندلی ها را جابجا کردیم و زیرانداز انداختیم و روی زمین نشستیم. (بوی پا راه افتاده بود)

اندازه مقوا امسال فرق داشت یک مقوای 50 در 70 تا شده داده بودند که داخل مقوا نباید چیزی می کشیدیم و پشت مقوا یک طرف نقاشی اصلی و طرف دیگر یک صفحه برای اتود جا داشتیم.

موضوع نقاشی دیواری هم حذف شده بود و فقط یک موضوع نقاشی داده شده بود.

جنس مقوا هم چیزی مثل اشتنباخ نازک بود.

برای آزمون تصویرسازی در دانشکده کامپیوتر میزهای a3 بهمان داده بودند برای همین دیگر نیاز نبود روی زمین بنشینیم و دو تا میز را بهم چسباندیم و نقاشی کردیم.

موضوع آزمون عملی ارشد نقاشی 1401 :

آتلیه نقاشی را در نظر بگیرید که شاگردان از مدل خسته که روی صندلی نشسته روی بوم سه پایه نقاشی می کنند. و استاد دارد به یکی از شاگردان توضیحاتی میدهد.

موضوع آزمون عملی ارشد تصویرسازی 1401:

یک داستان قدیمی فانتزی با صحنه ها و کاراکترهای مختلف بود که پیچیدگی های زیادی داشت. داستان طولانی بود یک صفحه و نیم و به نظر من موضوع سخت و پیچیده ای بود. و از ما خواسته شده بود که حتما یکی از حیواناتی که در داستان آورده شده ترسیم شود.

تکنیک آزمون عملی ارشد نقاشی و تصویر سازی

دوستان عزیزم توجه کنید که مدت آزمون خیلی کوتاه است 4 ساعت. و دست شما باید خیلی تند باشد. زمان برای اینکه موضوع رو فهم کنید و اتود بزنید و تکنیک کار کنید. و کارتان باید کامل باشد. (4 ساعت برای من زمان زیادی بود و برای اینکه انرژی داشته باشم چند روز قبل آمپول نوروبیون زدم و قبل از آزمون در خانه نوشابه انرژی زا هم خوردم)

فکر می کنم تکنیک حرفه ای که مدنظر ممتحن هست اکرولیک است برای همین شما باید خیلی برای سرعت داشتن در این تکنیک تمرین کنید.

من در این تکنیک کند بودم و میدانستم که اگر این را انتخاب کنم زمان را از دست میدهم و کارم ناتمام خواهد ماند. برای همین تکنیک ماژیک و مدادرنگی را انتخاب کردم که روی آن مسلط تر بودم و متاسفانه به نظر میرسد که نمره خوبی از تکنیک نگرفتم. امتیاز من در آزمون نقاشی 41 شد و در تصویرسازی هم موقع اجرا خرابکاری کردم و نتوانستم اصلاح کنم چون ماژیک و مدادرنگی خاصیت پوشانندگی ندارد.

من زمان زیادی برای اتود نگذاشتم چون همش نگران ناکامل ماندن کار نهایی ام بودم و یک اتود اولیه سریع زدم و بعد از تمام شدن کارم برگشتم و چند تا فیگور اتود زدم. ممکن است این کار هم باعث شده باشد که نمره خوبی از اتود هم نگرفته باشم.

بنابراین توصیه من به شما این است اگر می خواهید نتیجه خوبی بگیرید فقط و فقط سرعت خودتان را بالا ببرید.

وسایلی که می توانید سر آزمون عملی نقاشی و تصویرسازی ببرید:

من یک زیر انداز در حد پادری بردم و برایم کافی بود.

خیلی ها میز های کوچک تاشو آورده بودند که روی زمین بگذارند و کار کنند.

خیلی ها زیر انداز بزرگ آورده بودند و کل وسایلشان را روی آن چیده بودند.

هیچ گونه کاغذ و روزنامه و کارتون و مقوا برای زیرانداز نمیتوانید استفاده کنید چون تقلب محسوب میشود.

تخته شاسی a3 یا a2

نتیجه نهایی

5- اعلام نتیجه نهایی قبولی آزمون ارشد نقاشی و تصویرسازی

کسی نمیدانست که چه روزی نتایج می آید!! به خاطر کرونا در دوسال گذشته روال ها تغییر کرده بود. گفته بودند شهریور ماه اعلام میشود اما معلوم نبود دقیقا کی. هر چی در نت سرچ می کردم هم چیزی پیدا نمی شد. خود سازمان سنجش هم پشتیبانی اش پاسخ درستی نمیداد و می گفت زمانش که شد اطلاعیه میدهیم. خلاصه اینکه بالاخره 6 شهریور نتایج ارشد دانشگاه های روزانه و شبانه و غیرانتفاعی آمد.

در این مرحله منتشر شد که چه رشته ای قبول شده ام. من نقاشی دانشگاه هنر تهران روزانه قبول شدم. اما هنوز کارنامه و رتبه و نمره آزمون عملی مشخص نبود.

6- انتشار کارنامه و رتبه نهایی

6 روز بعد یعنی در 12 شهریور ماه کارنامه منتشر شد.در این مرحله نمره آزمون عملی به همراه رتبه در هر رشته انتخابی مشخص شد.

7- ثبت نام در دانشگاه

از روز 14 شهریور ثبت نام در دانشگاه آغاز شد که این ثبت نام به صورت غیر حضوری و از طریق سایت انجام پذیرفت.

نمونه سوالات آزمون عملی نقاشی و تصویر سازی:

توجه داشته باشید که تسلط شما بر طراحی ذهنی فیگوراتیو، ترکیب بندی عناصر، انتخاب کادر و ترکیب بندی رنگی کار مهم است و امتیاز دارد.

کنکور 94: یک پارک در صد سال آینده

کنکور 95: یک تئاتر خیابانی در گوشه ای از شهر

کنکور 96: دو دستفروش، در یک خیابان شلوغ، یک محصول را به دو روش مختلف میفروشد.

کنکور 97: جلسه کنکور، در حالی که خانواده ها پشت در حوزه امتحانی منتظر و نگران هستند.

کنکور 98: یک نقال که در وسط میدان شهر در حال روایت داستانی از شاهنامه است و مردم هیجان زده اطرافش جمع شده اند.

موضوعات دیگر:

طراحی از فضای داخلی اتوبوس با نمایان کردن انواع گروه سنی

طراحی فضای پارک و روز جهانی محیط زیست (نظافت پارک توسط جوانان- دانشجو- دانش آموز)

بازسازی ارگ بم پس از زلزله توسط گروهی از مهندسان معماران کارگران

طراحی فضای سنتی همچون بازارچه و مراکز خرید

طراحی فضای کتابخانه (دانشجویان در حال مطالعه)

طراحی فضای نانوایی تافتون یا سنگکی

طراحی فضای مذهبی نیایش و دعا

طراحی فضای عاشورا - کربلا

طراحی فضای کارگاهی از جمله کارگاه سفالگری قالیبافی- نجاری- آهنگری

فضای خیابان و باجه روزنامه فروشی با توجه به اعلام نتایج کنکور و احساسات دانش آموزان

فضای مهدکودک و بازی و شادی کودکان در اطاق همراه مربی

فضای آسایشگاه سالمندان (پیرمرد، پیرزن، پرستاران و فضای استراحت)

فضای سیاسی و روزهای تاریخی

اگر هر سوالی در این زمینه دارید کامنت کنید یا در دایرکت اینستاگرام بهم پیام بدین. خوشحال می شوم پاسخ بدهم.

آزموننقاشیآزمون عملی نقاشی ارشدآزمون عملی ارشد تصویر سازینمونه سوالات آزمون عملی نقاشی و تصویرسازی ارشد
من مربی نقاشی کودک هستم. برای ارتباط با من اینستاگرام 1fafa و سایت 1fafa.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید