ویرگول
ورودثبت نام
fateme sabooni
fateme sabooni
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

چی شد که هم‌مسیر شدم

لازمه‌ی یادگیری توی دوره آنلاین، داشتن یک دفتر و قلمه، البته بهتره گوشی چند متر دورتر قرار بگیره.
لازمه‌ی یادگیری توی دوره آنلاین، داشتن یک دفتر و قلمه، البته بهتره گوشی چند متر دورتر قرار بگیره.


اگر خیلی ساده به قضیه نگاه کنم، همه چیز از یک تصمیم شروع شد. تصمیم گرفتم توی دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت کنم و شرکت کردم. به همین سادگی!

ولی خب هیچ چیزی توی این دنیا به این سادگی‌ها اتفاق نمی‌افته. معمولا یک‌سری اتفاق ریز و درشت مثل زنجیر به هم وصل می‌شن و ما رو به اون اتفاق خاص می‌رسونن. حالا خود این اتفاقِ خاص شاید فقط یه حلقه از این زنجیر باشه که هنوز بقیه‌اش ساخته یا دیده نشده. بهتره بحث رو خیلی پیچیده نکنم و فقط یکم برم عقب‌تر و ببینم قبل این حلقه زنجیر(تصمیم به شرکت در دوره) چه حلقه‌هایی بودن.

من توی دانشگاه فیزیک خوندم. رشته موردعلاقه‌ام بود و هست. سال 95 یه فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک با تجربه‌ی چند ترم کمک استادی (یا به قولی TA) بودم که با وجود کارهای پاره وقت توی دوره دانشجویی تخصص خاصی نداشتم. پس شروع کردم به تدریس خصوصی و تدریس ساعتی (به قولی حق التدریسی) توی دوره متوسطه دوم.

نمی‌خوام اینجا به سیستم آموزشی و نحوه تربیت دانش‌آموزها نقدی داشته باشم. ولی حداقل توقعی که از یک شغل دارم رو توی اون محیط ندیدم. خب تو همون دوران تدریس، شروع کردم به یادگرفتن HTML و CSS. بعد هم کمی جاوا اسکریپ. یه سایت چند صفحه‌ای (البته روی لوکال هاست) ساختم.

احتمالا بگید خب، حالا بگو چی شد که اومدی تو این دوره؟

همه چیز از کتاب شروع شد. نه منتظر نباشید بگم: "خواندن یک کتاب من را متحول ساخت و ناگهان خود را در آستانه فشردن کلید پرداخت آنلاین شهریه‌ی دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ دیدم." نه اصلا! هیچ وقت کتابی منو متحول نکرده و احتمالا نخواهد کرد. داستان یه جوره دیگه‌ست.

اواخر اردیبهشت بود و تقریبا کار دبیرستان تموم شده بود. یه کتاب‌فروشی اینترنتی درخواست نیروی پشتیبان سایت داده بود، منم یه درخواست پر کردم. بعد یه مدت رفتم مصاحبه و اواسط خرداد 97 شروع کارم بود. روزهای پر استرسی بود. من خودخوان یه دانش در مورد طراحی سایت داشتم اونم به نظرم ابتدایی بود. محیط و همکارانم رو دوست داشتم و همون روزهای اول فهمیدم می‌خوام جزئی از این جمع باشم. تلاش می‌کردم ازشون یاد بگیرم هم از نظر اخلاقی و هم حرفه‌ای.

بهترین تجربه شغلی من داشت رقم می‌خورد. از طرفی دیگه بعد این همه سال برای یه آرزو و سوالم جوابی پیدا کردم. همیشه می‌گفتم کاش می‌شد از کتاب خوندن و حرف زدن درباره اونا بشه پول درآورد. و اونجا فهمیدم خیلی‌ها کارشون همینه که در مورد کتاب‌ها می‌نویسن. و چی بهتر از این. البته متاسفانه، اونجا این وظیفه من نبود.

یکی از لحظات خوش کتاب‌فروشی، رسیدن کارتن‌های سیگار وینستون بود که پر از کتاب جدید بودند.
یکی از لحظات خوش کتاب‌فروشی، رسیدن کارتن‌های سیگار وینستون بود که پر از کتاب جدید بودند.


همون روزها با کلمه «دیجیتال مارکتینگ» آشنا شدم. چیزایی مثل کمپین اجرا کردن، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و... لازمه‌ی کارمون بود و تا حدودی یاد می‌گرفتیم. و بعد سئو مسئله مهم ما شد. اطلاعات پراکنده توی سایت‌های مختلف، حسابی گیجم کرده بود.

سال 98 تصمیم گرفتم برم یه دوره و منسجم سئو یاد بگیرم. پس یه دوره ثبت نام کردم و شروع کردم به یادگیری و تجربه، مگه سئو چیزی غیر از اینه؟!

فروردین بود که همکاریم رو با کتابفروشی تموم کردم و وردپرس یادگرفتم. چند پروژه تولید محتوای همراه سئو، گرفتم و بعد رفتم به یه شرکت دیگه با هدف تکمیل سایت وردپرسی و سئو و شبکه اجتماعی(چه خبره!!!)، وارد شدم.

اینقدر توی تاریخچه کارم غرق شدم که رشته اصلی داستان از دستم در رفت.

توی همون دوران کار توی کتابفروشی، به لطف یکی از افرادی که به تیم ما آموزش می‌داد، با آقای طالبی به عنوان فرد حرفه‎ای در کسب و کار اینترنتی آشنا شدیم. خب واضحه که از کانال تلگرامی آقای طالبی یعنی «کار و کسب» کلی یاد گرفتیم.

اسفند 98 که از دوره آنلاین مطلع شدم، می‌دونستم باید شرکت کنم اما به خاطر شرایط خاص محیط کار، یادگیری سئو و... نشد دوره رو شرکت کنم. این روزها گذشت و من منتظر یه فرصت مناسب. در آخر شهریور متوجه شدم شرایط ایده‌آلی که برای یادگیری انتظار دارم هیچ وقت نبوده و نیست و نخواهد بود. پس نیمه اول شهریور ثبت نام کردم و هم مسیر شدم.

متاسفانه یا شاید هم خوشبختانه، من آدمِ کلاس رفتن نبودم و نیستم. و همیشه ترجیح دادم خودم یه چیزی رو یاد بگیرم. اما الان که تقریبا 4 ماهی هست توی دوره شرکت کردم، و تنها حسرتم دیر ثبت نام کردن توی دوره هست. فکر می‌کنم یکی از مواردی که این دوره رو از بقیه دوره‌ها شاخص می‌کنه. همین نکته‌ای هست که آقای طالبی توی این دوره دارند به ما یاد میدن و در بیشتر ویدئوها تاکید دارند، "یاد دادن یادگیری" . چرا؟

علم و تکنولوژی در هر حوزه‌ای، توی دنیای امروز خیلی سریع در حال تغییر هست. زمان محدود، اما ابزار، نظریات زیاد و همه در دسترس. توی این دوره، زمان گذاشتن و یادگرفتن یک موضوع سخت‌تر شده. وقتی که فکر می‌کنی توی یک موضوع داری متخصص می‌شی؛ ناگهان می‌فهمی یک‌سری نظریات و روش‌ و ابزار جدید اومده که این حوزه رو اساسی تغییر داده. پس فکر می‌کنم تنها چیزی که با کمترین ریسک می‌تونیم روش سرمایه‌گذاری کنیم؛ یادگرفتنِ یادگیریه.

اگر شما هم می‌خواهید وارد کسب و کار اینترنتی بشید، نمی‌گم فوری و همین الان ثبت نام کنید. نه، بهتره فکر کنید، در مورد هدفتون، در مورد ابزار رسیدن به هدف. اگر تصمیم نهایی برای ورود جدی به دنیای کسب و کار اینترنتی رو گرفتید، حالا برید در مورد این دوره بخونید، ببینید و فکر کنید تا یه تصمیم با عزم جدی بگیرید و هم مسیرمون بشید.

ممنونم از اینکه وقت گذاشتید و تجربیات من رو خوندید.

دیجیتال مارکتینگبازاریابی آنلاینعادل طالبیدوره آنلاین بازاریابی دیجیتالدوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید