ویرگول
ورودثبت نام
فائزه تاج‌آبی
فائزه تاج‌آبی
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

ساخت فرم آنلاین با کدام ابزار فرم‌ساز آنلاین بهتر است؟ (تحلیل دقیق و کاربردی)


من اصفهانی‌ام و احتمالا باید بدانید که اصفهانی‌ها آدم‌های موشکاف و ریزبینی هستند. پیدا کردن ابزار فرم‌ساز آنلاینی که بتوانیم به کمک آن ساخت انواع فرم را به ساده‌ترین و بی‌مشکل‌ترین کار ممکن تبدیل کنیم شاید کمی سخت به نظر برسد چون کافیست جستجویی در گوگل بکنید و با چند ابزار فرم‌ساز آنلاین مواجه شوید. آن وقت است که نمی‌دانید کدام‌یک بهترین فرم‌ساز رایگان فارسی برای شماست و روی کدام باید وقت و انرژی‌تان را صرف کنید.

حالا با توجه به این خصلت ریزبینی من و تجربه و تبحرم در جستجو و موشکافی یک محصول تصمیم گرفتم ابزارهای فرم ساز آنلاین معروف را با هم از نظر ویژگی‌ها و امکانات و نظرات کاربرانشان با هم مقایسه کنم.

شما بعد از خواندن این مطلب می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که بهترین گزینه برای ساخت فرم آنلاین کدام است پس از دستش ندهید.

ابزارهای فرم‌ساز آنلاین ایرانی

تعداد ابزارهای فرم‌ساز ایرانی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و خوشبختانه آنقدر این نرم‌افزارهای فرم آنلاین به خوبی ساخته شده‌اند که نیازی نیست حتی از ابزاری خارجی به جای آن‌ها استفاده کرد چراکه علاوه بر امکانات بهتر با زبان فارسی هم بسیار سازگارند و تمام نیازهای کاربر فارسی‌زبان را برطرف می‌کنند.

از میان این ابزارها می‌توان به این چند مورد اشاره کرد:

1. فرم‌ساز و پرسشنامه‌ساز پرس‌لاین: پرس‌لاین معروف‌ترین و شاید محبوب‌ترین ابزار فرم‌ساز ایرانی باشد که از سال ۹۵ کارش را شروع کرده است و هر روز به امکانات و ویژگی‌هایش افزوده می‌شود.

2. فرم‌افزار: این ابزار فعالیت خود را از سال 1401 و در همکاری با شرکت فارسیکام شروع کرده است. فرم‌افزار نیز با وجود این‌که ابزاری قدیمی نیست اما توانسته محصول خود را به سرعت توسعه دهد.

3. فرمالو: این ابزار از سال 1399 شروع به توسعه و راه‌اندازی کرده است و به سرعت هم توانسته ویژگی‌ها و زبان‌های مختلفی را به وبسایتش اضافه کند و نظر بسیاری از سازمان‌های معتبر را به خود جلب کند.

4. اول فرم: این فرم‌ساز آنلاین از سال ۱۳۹۹ شروع به توسعه کرده است و با وجود این‌که از دو ابزار قبلی زودتر کارش را شروع کرده اما با سرعت کندتری در حال رشد است.

5. دیجی فرم: دیجی فرم هم مثل چند ابزار دیگر از سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است و از موقعیت کرونا و آنلاین شدن بیش از پیش جامعه استفاده کرده است تا ابزار ساخت فرم آنلاینی را توسعه دهد.

بهترین ابزار فرم‌ساز رایگان فارسی چیست؟

حالا که 5 تا از بهترین فرم سازهای آنلاین فارسی را شناختید وقت آن رسیده تا یکی یکی آن‌ها را با هم بررسی کنیم و ببینیم کدام یک برای ساخت فرم آنلاین بهترین گزینه است.

نرم‌افزار فرم ساز پُرس‌لاین

از جمله امکانات نرم افزار فرم ساز پرس لاین باید به موارد زیر اشاره کنم:

- پلاگین وردپرس رایگان فرم ساز برای ساخت آسان فرم در سایت‌های وردپرسی

- ساخت انواع فرم به کمک نمونه فرم‌های آماده

- تنظیمات بسیار پیشرفته و هوشمند

- طراحی و نمایش کاستومایز شده بر اساس رنگ و هویت بصری سازمان و برند

- پنل و نرم‌افزار دارای تجربه کاربری عالی و ساده

- پشتیبانی قوی و آموزش ویدئویی و مقاله‌های راهنما

من به عنوان یک کاربر معمولی در پرس‌لاین ثبت نام می‌کنم و در این ویدئوی کوتاه فرآیند عضویت و کار با این نرم‌افزار را بررسی کردم تا ببینم چقدر کار با این ابزار ساده است.

https://www.aparat.com/v/XCOrN

اما اگر بخواهم چند نقد کوچک و ایراد کوچک پرس‌لاین را هم در همین‌جا بگویم باید به این مورد اشاره کنم:

- نداشتن درگاه پرداخت

نرم افزار فرم افزار

از جمله امکانات فرم افزار در ساخت فرم آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- امکان ساخت فرم در وردپرس و جوملا به کمک پلاگین

- تنظیمات پیشرفته در کاربری سازمانی و حرفه‌ای

- هزینه مناسب برای ساخت فرم

ویدئوی بعدی رو از دست ندید چون من به عنوان یک کاربر تازه وارد در فرم‌افزار ثبت نام کردم و تمام تلاشم را کردم که یک فرم آنلاین بسازم.

https://www.aparat.com/v/MRSZo

اگر بخواهم نگاهی نقادانه بر فرم‌افزار هم داشته باشم باید به موارد زیر اشاره کنم:

- نداشتن ویدئو و مقاله راهنما

- مرتب نبودن پنل کاربری و سخت بودن کار با آن

- کم بودن فیچرهای رایگان

- ناقص بودن فیچرهای پیشرفته برای ساخت سناریوهای پیچیده

- نداشتن امکان طراحی پرسشنامه بر اساس هویت برند

نرم‌افزار فرمالو

فرمالو در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌رسد و با طراحی تجربه کاربری خوبی که دارد نگاه کاربر را به خود جلب می‌کند. از جمله امکانات فرمالو برای ساخت فرم آنلاین به موارد زیر باید اشاره کنم:

- اپلیکیشن موبایل ساخت آزمون و فرم

- درگاه پرداخت آنلاین

- امکان ساخت فاکتور فروش و محاسبه اتوماتیک

- امکان تغییر فونت و ویرایشگر حرفه‌ای برای متن‌ها

ویدئوی بعدی را ببینید تا بیشتر با فضای فرمالو و ساخت فرم آنلاین آشنا شوید.

https://www.aparat.com/v/PzWqt

اما من با نگاهی موشکافانه نرم‌افزار فرمالو را دیدم و این نکات را می‌توانم ذکر کنم:

- پنل کاربری نسبتا شلوغ و غیر قابل فهم برای کاربر

- نداشتن ویدئو و مقاله راهنمای منسجم و منظم برای کمک به کاربر

- تنظیمات شرطی پیچیده و سخت

- ترکیب شدن زبان انگلیسی و فارسی در وبسایت

- ناقص بودن تنظیمات پیشرفته

نرم‌افزار اول فرم

اول فرم ابزار فرم‌ساز و پرسشنامه‌سازی دارد که از جمله مزایایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تعداد زیاد نمونه پرسشنامه‌های روانشناسی

- داشتن راهنمای ویدئویی و مقاله آموزشی

برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار ویدئوی زیر را ببینید.

https://aparat.com/v/YpSk7

از جمله نکات منفی این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تجربه کاربری بسیار ضعیف

- پنل کاربری نامنظم و ناخوانا

- نداشتن فرم‌های کسب‌وکاری و تمرکز روی فرم‌های روانشناسی

- نداشتن تنظیمات پیشرفته در ساخت فرم و پرسشنامه

نرم‌افزار دیجی فرم

دیجی‌فرم هم ابزاری است که با تمرکز روی ساخت آزمون و فرم کار خود را شروع کرده است. از نظر من مزایای این فرم‌ساز موارد زیر است:

- داشتن درگاه پرداخت

- اعطای اعتبار رایگان در ابتدا برای کار با نرم افزار

ویدئوی زیر هم شمای کلی از نحوه ثبت نام و کار با این نرم‌افزار را نشان می‌دهد.

https://www.aparat.com/v/Msu1T

از جمله نکات منفی دیجی‌فرم باید به موارد زیر اشاره کنم:

- تعداد بسیار محدود نمونه فرم‌های آماده

- تجربه کاربری متوسط و حتی گاها ضعیف در کار با پنل

- نداشتن ویدئو و مقاله راهنما

- نامرتب بودن پنل کاربری و ایجاد سردرگمی برای ساخت فرم و پرسشنامه

- نداشتن امکان طراحی بر اساس طرح دلخواه

- نداشتن تنظیمات پیشرفته برای سناریوهای پیچیده‌تر

جدول مقایسه تنظیمات و ویژگی‌های فرم سازهای ایرانی

برای این‌که بتوانید تصمیم بگیرید کدام ابزار برایتان مناسب‌تر است و ویژگی‌های هر نرم‌افزار را با هم مقایسه کنید این جدول را ببینید.



کدام ابزار فرم‌ساز را انتخاب کنیم؟

حالا برای این‌که بتوانید به تصمیم‌گیری بهتری درباره انتخاب نرم‌افزار فرم‌ساز خود برسید باید قبل از هرچیز مشخص کنید که چه نیازهایی دارید و چقدر زمان برای انجام کار دارید.

من با توجه به پنل کاربری ساده و تجربه کاربری مناسبی که پرس‌لاین برایم فراهم می‌کند ترجیح می‌دهم از پرس‌لاین به عنوان ابزاری خوش‌نام و البته کامل استفاده کنم. البته که نداشتن ویژگی درگاه پرداخت در پرس‌لاین شاید کار را برای کسانی که می‌خواهند از این فرم برای ساخت فاکتور یا فروشگاه اینترنتی استفاده کنند سخت کند اما پرس‌لاین برای این مسئله هم راه حل دارد.

شما برای استفاده از درگاه پرداخت در پرس‌لاین باید خودتان از پیش درگاه پرداخت داشته باشید و لینک درگاه را در صفحه تشکر قرار دهید. مشتریان و کاربرانتان پس از پرداخت می‌توانند به کمک شماره تماس یا آدرس ایمیل که در همان صفحه تشکر قرار می‌دهید فیش پرداخت خود را برایتان ارسال کنند.

البته در صورتی‌که نخواهید این دردسرها را داشته باشید باید دردسرهای دیگری را به جانتان بخرید و از ابزارهای دیگری استفاده کنید که ویژگی درگاه پرداخت را در اختیارتان قرار می‌دهند.

اما نهایتا اگر این ویژگی برایتان اهمیتی ندارد توصیه می‌کنم حتما از پرس‌لاین استفاده کنید چرا که دردسر کار با پنل‌های دیگران هزینه و زمان بیشتری از شما خواهد گرفت.

نکته مهمی که در کار با پرس‌لاین به چشمم خورد این بود که افراد بزرگ و مهمی هم از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند و نظر مثبتی درباره آن داشته‌اند.

کلام آخر من با شما

استفاده از هر ابزار ایرانی باعث رشد و توسعه آن ابزار و رشد اکوسیستم آنلاین کشورمان خواهید شد. حقیقت این است که در وهله اول باید به این فکر کنید که چه نیازهایی دارید و نهایتا کدام ابزار در این بازار پررقابت بیشتر می‌تواند به شما کمک کند.

تجربه کاربری مناسب، امکانات کافی، پشتیبانی قوی و آموزش‌های موثر از جمله مواردیست که شما باید به آن برای خرید یک ابزار توجه کنید چرا که این موارد در نهایت به خروجی بهتر شما در کارتان کمک می‌کند.

اگر سوالی داشتید یا نظری درباره هریک از این ابزارها داشتید با من در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

فرم سازفرم آنلاینفرمساز آنلاینساخت فرمتجربه کاربری
من تاج‌آبی هستم، عاشق نوشتن و تحلیل، تجربه و سفر، کتاب و داستان؛ تاج‌آبی یعنی پادشاه آب‌ها، آسمان آبی و پهناور؛ با من از پیشرفت و بزرگی حرف بزن:)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید