ویرگول
ورودثبت نام
FancyFatemeh
FancyFatemeh
خواندن ۲ دقیقه·۶ سال پیش

سرگردونی؟ یا خیره شدی به آفاق مغربی؟

اول. بهش گفتم من حس یه تماشاگر بیرونی رو دارم. انگار که یه دیوار نامرئی من رو جدا کرده از محیط اطرافم. گفت یعنی چی. گفتم مثل وقتی که می‌ری تماشای یه آکواریوم. توی آکواریوم یه دنیای دیگه ست. قشنگه، کلی ماهی و لاک‌پشت و گیاه دارن زندگی می‌کنن. باهم تعامل می‌کنن.گاهی خوب گاهی بد. اما تو با یه دیوار شیشه‌ای ازش جدا شدی. تو بیرون وایسادی و فقط می‌تونی تماشا کنی. تو سهمی از دنیای اون‌ها نداری. حالا من هم حس می‌کنم بیرون یه آکواریوم دنیا وایسادم و تنها چیزی که می‌شنوم صدای درونی خودمه که می‌گه تو گم شدی. من گم شدم و نمی‌دونم کی پیدا شم. سرگردونم و خیره شدم به آفاق مغربی.

دوم.تماشای موزیک ویدئوی هر ترانه، در خیلی موارد تنها نتیجه‌ش، دادن لذت بصری به تماشاگر نیست، که راهنما ایه برای درک معنای واقعی پشت ترانه و هدف هنرمند از کلامی که به کار برده.

سیا فرلر (Sia Furler) از خواننده‌های محبوب منه. امروز می خوام یه ترانه و موزیک ویدئو از این هنرمند استرالیایی رو بهتون معرفی کنم از یکی از آلبوم های قدیمیش به نام"Some People Have Real Problems" که تولید سال 2008 ـه.

قبلن این آلبوم رو‌گوش داده بودم اما توجهمو جلب نکرد و به زیباییش پی نبردم. این خودش یکی از نقاط جالب توجه ترانه های این خواننده ست. این که گاهی باید بهش زمان بدی تا باهات ارتباط برقرار کنه. و از نظر من این نشون دهنده ی اثر هنری ایه که چندین لایه داره و بهت فرصت تفکر و اکتشاف می ده.

توصیه م اینه که اول نسخه صوتی ترانه رو بشنوین چندبار. موقعی که دارین به کارهای روزمره تون میرسین اینم بذارین تو بک گراند شنیداری تون. بعدش بشینین پای موزیک ویدئو.

حسی که من به این موسیقی دارم یجور دلداریه. دلداری بعد از شکست‌هایی که تو زندگی میخوریم، بعد از لحظه های ناامیدی عمیقی که هرازچندگاهی واردش میشیم و شاید برای ساعت ها فلجمون کنه.

سیا بخاطر از دست دادن پارتنرش تو یه تصادف رانندگی وارد دوره های طولانی افسردگی و الکلیسم شد، اما هرگز تو ترانه هاش به ناامیدی اشاره نمیکنه و وعده ی روزهای خوب رو میده. سیا ازما میخاد که درک کنیم قوی هستیم و گاهی فقط نیاز به یه بریک کوتاه داریم. همون طور که تو متن این ترانه میگه " نباید بذاریم روزهای بد زندگی مارو تعریف کنن" و امید میده "درسته که گم شدیم، اما به زودی روزهای خوب پیدامون میکنن" .

تو یه مصاحبه ای گفته: "من همیشه تحت تاثیر زیبایی زبان اشاره بودم. مجموعه ای از حرکات که به چشم نوازی یه رقصن، اما چیزی که منو شیفته ش کرده ارتباطیه که با این حرکات ایجاد میشه."

سیا تو این موریک ویدئو و بعضی از اجراهای زنده ش از زبان اشاره استفاده کرده و یکی از زیباترین اجراهاییه که دیدم. بی اغراق.

دلم می‌خواد حرف سیا رو باور کنم و بدونم که درسته گم شدم، اما "Soon I'll be found" .





موسیقیسیاسیا فرلرsia
یه کرم کتاب مشتاق یادگیری، عاشق نوشتن، با گوشه چشمی به سینما و تلویزیون
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید