ویرگول
ورودثبت نام
فرهاد
فرهاد
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

ایده: اتوبوس های بین شهری هوشمند ( و یا پایانه های مسافربری هوشمند)

سلام. من امروز میخاستم برم یک شهری.

توی اینترنت سرچ کردم ببینم ایا میتونم انلاین بلیط اتوبوس بخرم یا نه. چندتا وبسایت پیدا کردم (مثل رسپینا، مستر بلیط، سفر۷۲۴ و غیره) ولی همشون چندتا اشکال عمده داشتن.

اول میگم مشکل من چی بود بعد چندتا پیشنهاد خفن دارم.


من میخاستم یک بلیط رزرو کنم از مبدا تهران به مقصد یکی از شهر های شمالغرب کشور.


من تهران نبودم و بین مسیر بودم.(چرا نمی خواستم با تاکسی های بین شهری برم؟ برای اینکه با ماشین سواری اگر میرفتم ساعت ۱۰ صبح به مقصد میرسیدم، من میخاستم با اتوبوسی برم که حدودا ۷ صبح برسه اون شهر)


خیلی سعی کردم بفهمم ایا اتوبوس از شهر ما هم میگذره یا نه که من بتونم سوارش بشم، ولی هیچ کدام از سایت ها متاسفانه مسیر حرکت اتوبوس روی گوگل مپ رو مشخص نکرده بودن. هرچقدر سعی کردم با شماره تعاونی ها تماس بگیرم هیچکدام جواب ندادن.


حالا پیشنهادات من:

۱ - راه اندازی پایانه ی مسافربری کاملا مجازی و هوشمند.

پایانه ای که مد نظر من هست، هیچ بلیط فروشی فیزیکی نخاهد داشت. مثل پایانه های فعلی نیست که هر کسی برای خودش داد بزنه تهران تهران قزوین یه نفر. این سیستم داد زدن و فروش فیزیکی بلیط باید کلا جمع بشه.

پایانه فقط یه محوطه ی بزرگ خاهد داشت که اتوبوس ها بتونن پارک کنن و مسافر سوار بشه. محیط پایانه هم باید دقیق مشخص بشه که کدام اتوبوس ها برای کدام شهرها هستن. (حالا با تابلو، یا خط کشی محوطه یا غیره). در پایانه های فعلی اتوبوس ها مثل آش مخلوط قروقاطی پارک میکنن ادم نمیدونه کدوم اتوبوس به کدوم شهر میره.


۲- این پایانه ی مجازی باید یک اپلیکیشن موبایل و وبسایت داشته باشه و خرید بلیط فقط از طریق اون انجام بشه.


۳- موقع رزرو بلیط، باید دقیقا مسیر حرکت اتوبوس در اپلیکیشن موبایل و روی گوگل مپ مشخص باشه. مسافر باید قبل از رزو بلیط بدونه اتوبوس دقیقا از کدام مسیر به مقصد میره.


۴- در اپلیکیشن موبایل باید امکانی فراهم بشه که وقتی ما یک نقطه از مسیر حرکت اتوبوس رو در مپ انتخاب کردیم، بهمون بگه که اوتوبوس معمولا در ساعت مثلا ۷:۴۵ دقیقه میرسه به این لوکیشن.


۵- موقع رزرو بلیط، باید ساعت حرکت از مبدا و ساعت حدودی رسیدن به مقصد مشخص باشه (در یک دوتا از وبسایت های فعلی اینو ندیدم)


۶- اتوبوس باید GPS داشته باشه و مسیر حرکت اتوبوس بصورت لحظه ای در اپلیکیشن موبایل روی نقشه ی گوگل مپ مشخص باشه. و همچنین سرعت حرکت اتوبوس بصورت لحظه ای درون اپلیکیشن مشخص باشه.


۷- مکان توقف احتمالی اتوبوس در بین مسیر، و همچنین ساعت احتمالی توقف اتوبوس، و همچنین لوکیشن اون توقفگاه باید روی نقشه از قبل معلوم باشه.


۸- مسافر باید بتونه در بین راه سوار اتوبوس بشه. باید امکانی در اپلیکیشن فراهم بشه تا مسافر، لوکیشن دقیق سوار شدن به اتوبوس رو روی نقشه مشخص کنه و همچنین ساعت سوار شدن به اتوبوس رو.


مثلا فرض کنید من قزوین هستم و میخام برم رشت. یک بلیط رزرو میکنم از تهران به رشت. حالا روی نقشه مشخص میکنم که من در این لوکیشن در قزوین و در این ساعت میخام سوار اتوبوس بشم ( حالا از کجا بفهمم که اتوبوس وقتی از تهران حرکت کرد در چه ساعتی به لوکیشن من میرسه؟ جواب: اوتوبوس هر روز مسیر تهران تا رشت رو در گوگل مپ طی میکنه، و میشه لوکیش لحظه ای اتوبوس رو در هر نقطه به همراه ساعتش در دیتابیس ذخیره کرد. و وقتی کاربر لوکیشن خودش رو انتخاب میکنه، اپلیکیشن بهش میگه که اتوبوس هر روز معمولا ساعت ۷:۲۵ دقیقه در لوکیشن شما حاظر میشه. اینجوری کاربر میفهمه که باید حوالی ساعت ۷:۲۵ در لوکیشن حاظر باشه و سوار اتوبوس بشه


۹- سازندگان اپلیکیشن باید سرویس هشدار دهنده ی نزدیک شدن اتوبوس رو هم داشته باشن. حالا این سرویس کارش چیه؟ کارش اینه که وقتی مثلا اتوبوس ۳۰ کیلومتر مونده برسه به لوکیشن شما، یه تلفن اتوماتیک به شما زنگ میزنه و میگه که اوتوبوس ۳۰ کیلومتر باشما فاصله داره و لطفا یواش یواش در لوکیشن مورد نظر حاضر باشید تا سوار اتوبوس بشید.


۱۰- راننده باید جلوی خودش یک تبلت داشته باشه و روی نقشه ببینه که چندنفر قراره در بین راه سوار کنه و همچنین لوکیشن اونهارو ببینه


فعلا همین موارد در ذهنم هست. برخی از این قابلیت هایی که در بالا گفتم، در وبسایت های فروش بلیط موجوده، ولی اگر همه این قابلیت هارو داشته باشن واقعا عالی میشه


بلیط اتوبوسخرید بلیط اتوبوساتوبوس هوشمندحمل و نقل هوشمند
سلام. تو ویرگول میخوام درباره ایده هایی که تو ذهن دارم (در هر زمینه ای) و مشکلاتی که می بینم یا راه حال هایی که به ذهنم میرسه و شایدم کمی اموزش در زمینه هایی که بلدم بنویسم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید