ویرگول
ورودثبت نام
فریما باباپور
فریما باباپور
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

نقش گیمیفیکیشن در تجربه کاربری

امروزه، کافی نیست که اپلیکیشن شما فقط مفید و قابل استفاده باشد. شما به چیزی بیشتر نیاز دارید.

طراحان به طور مداوم به دنبال یافتن تکنیک های جدید برای بهبود تجربه کاربر هستند که به جنبه های مختلف از جمله، احساسات بستگی دارد. مسئله این است که، کاربران انتظار دارند یک محصول در استفاده ساده و لذت بخش باشد، بنابراین ایده اضافه کردن یک عنصر "سرگرم کننده" به UX مطرح شد.

اما چگونه می توان محصول را در استفاده سرگرم کننده و لذت بخش کرد؟ تکنیکی به نام گیمیفیکیشن برای حل این مشکل ایجاد شد.



موارد زیر را در این پست بررسی می‌کنیم:

گیمیفیکیشن| gamification چیست؟

  • انواع مکانیک بازی برای بهبود UX
  • انواع مکانیک بازی برای بهبود UX
  • مزایای گیمیفیکیشن
  • نتیجه‌گیری



گیمیفیکیشن| gamification چیست؟

گیمیفیکیشن رابطه تنگاتنگی با علوم رفتاری و دانش طراحی برای تغییر رفتار (Behavioral Design) دارد به معنایِ پیاده کردنِ تفکر و المان‌های بازی در محیط‌های واقعی با ماهیتِ غیر بازی است تا کارها لذت بخش‌تر و پربازده‌تر شوند.

به طور مثال: ما می‌توانیم گیمیفیکیشن را در برنامه‌های کاربردی مالی، سیستم‌های بانکداری دیجیتال، برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی، برنامه‌های آموزش زبان و غیره ببینیم. بنابراین، گیمیفیکیشن به یکی از اجزای ضروری بسیاری از برنامه‌ها و محصولات نرم‌افزاری عالی موبایل تبدیل شده است ولی باید دقت کنید که نباید تمامی اپلیکیشن یا سایت خود را براساس این روش طراحی کنید، بلکه میتوانید برای چند مورد محدود این روش استفاده کنید.

گیمیفیکیشن معمولاً شامل انیمیشن ها وillustration ها است که UX را بهبود می بخشد.




انواع مکانیک بازی برای بهبود UX

طراحان از مکانیک‌های مختلفی برای ترکیب گیمیفیکیشن با محصول خود استفاده می‌‍‌کنند.

انواع مختلفی از روش‌های مکانیک بازی وجود دارد، که تفاوت آنها در درجه سختی آنهاست. اگر شما در استفاده این روش‌ها تجربه کافی ندارید، میتوانید از مکانیک‌های ساده‌تر شروع کنید.

در ادامه برخی از روش‌های پرطرفدار را بررسی می‌کنیم:

مدال و برچسب|Badges & stickers

کاربران، گرفتن جایزه بعد از هر فعالیت را بسیار دوست دارند. برای مثال، هنگام تکمیل چالش یا یک وظیفه توسط کاربران یا رسیدن به یک امتیاز خاص، می توان مدال یا برچسب هایی را به آنها پاداش داد.

مدالها و برچسب ها فرصت زیادی را در زمینه آزمایش های خلاقانه فراهم می آورد، زیرا می توان آنها را از راه های مختلفی طراحی کرد. چنین پاداش هایی می توانند انگیزه دو چندان در کاربران ایجاد کنند.


استفاده از استیکر در بازی clash
استفاده از استیکر در بازی clash



نوار پیشرفت|Progress bars

منظور از نوار پیشرفت و یا Progress Bar المانی است که در وب سایت ها برای به نمایش گذاشتن مقدار انجام شدن یا نشدن عملیات مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمایش دادن میزان پیشرفت کاربر، او را به ادامه فعالیتش تشویق می‌کند. دکتر برد مایرز از دانشگاه تورنتو اعلام کرده که ما انسان‌ها ترجیح می‌دهیم هدف مشخصی داشته باشیم و همچنین فاصله‌مان با هدف نهایی را هم با یک نشانگرِ پیشرفت ببینیم. در واقع دیدن پیشرفت و اطلاع داشتن فاصله از هدف، میل به ادامه دادن را در کاربران افزایش می‌دهد.



صفحات اعلان نتایج|Leaderboards

چیزی که چالش را برای مردم جالب تر می کند رقابت است. هیچ چیز بیشتر از شوق اول شدن به کاربران انگیزه نمی دهد. فهرستی از “بازیکنان” به ترتیب امتیازات(کسانی که مدال بیشتری دریافت کرده اند) می تواند اشتیاق کاربران را افزایش دهد.

با این حال، در بعضی موارد، ممکن است رتبه بالای سایرین، برای برخی از کاربران خوش آیند نباشد.

یک راه برای جلوگیری از دلسرد شدن بازیکنان ضعیف‌تر، بروز رسانی نتایج، به صورت مرتب است. به این صورت که، جدول نتایج به صورت روزانه یا هفتگی یا هر زمانِ مشخص دیگر، ریسِت شود. این کار باعث می‌شود بازیکنان شانس شروع دوباره را داشته باشند و فکر نکنند آنقدر از دیگران عقب هستند که دیگر امکان برنده شدن ندارند.

به همین دلیل است که استفاده از این عنصر بازی باید با دقت انجام شود.


صفحه اعلان نتایج در برنامه استراوا  (strava)
صفحه اعلان نتایج در برنامه استراوا (strava)



امتیازات|Points

وضعیت امتیازات فرد را نشان می‌دهد. نشان دادن وضعیت امتیازات و تغییرِ آن با هر پیشرفت کوچک فرد، او را به ادامه بازی ترغیب می‌کند.




سفر|Journey

این راهکار بازی، آسان و قابل درک کردن فرایند تعامل با محصول تا جای ممکن است. کاربر باید احساس یک بازیکن واقعی را داشته باشد که سفر شخصی خود در استفاده از محصول را آغاز کرده است.

برای مثال، در صفحه ابتدایی می توان مقدمه ای در رابطه با معرفی فیچرهای جدید ارائه داد، تا کاربران دیگر نگران اشتباه کردن نباشند.

یک روش دیگر در این روش، استفاده از روش(داربست سازی) ” scaffolding ” می‌باشد، این روش به معنی آشکار شدن ترتیبی ویژگی ها در طی کسب تجربه توسط کاربر است. چنین رویکردی به اجتناب از اشتباهات توسط کاربر کمک کرده و باعث رضایت در استفاده از محصول می شود.



محدودیت ها|Constraints

یکی از عناصر بازی محدود کردن زمان بازیکنان است. به عنوان مثال، عملکردهای خاص در هر بازی اغلب باید در زمان محدودی به انجام برسند، در غیر این صورت، بازیکنان می بازد. از همین رویکرد می توان در تولید محصول استفاده کرد. می توان به کاربران پیشنهاد انجام کاری را داد که فقط امروز در دسترس است. محدودیت ها باعث واکنش سریع تر توسط کاربران شده و به همین ترتیب به کاربران انگیزه می دهند تا یک عملکرد را در همان جا و همان لحظه به سرانجام برسانند.



جایزه و دستاوردها|Rewards & achievements

علاوه‌بر برچسب‌ها و مدال‌ها می‌توان جایزه‌های دیگری برای دستاوردهای کاربران در قالب گیمیفیکیشن در نظر گرفت، مانند: اعمال تخفیف، در اختیار گذاشتن برخی ویژگی‌های منحصر بفرد محصول و المان‌های جذاب دیگر.


تایمر برای  نشان دادن زمان باقی‌مانده تا پایان تخفیف
تایمر برای نشان دادن زمان باقی‌مانده تا پایان تخفیف



جایزه و دستاوردها|Rewards & achievements

علاوه‌بر برچسب‌ها و مدال‌ها می‌توان جایزه‌های دیگری برای دستاوردهای کاربران در قالب گیمیفیکیشن در نظر گرفت، مانند: اعمال تخفیف، در اختیار گذاشتن برخی ویژگی‌های منحصر بفرد محصول و المان‌های جذاب دیگر.




چالش ها|Challenges

طبیعت انسانی، همیشه ما را به چالش کشیده تا ثابت کنیم که قادر به انجام کارها هستیم. بنابراین، چالش یکی از تاثیرگذارترین عناصر بازی است که به افراد انگیزه انجام کارها را داده و می تواند یک ابزار عالی در راه بهبود تجربه کاربر باشد. به منظور افزایش اثر چالش، استفاده از نوعی پاداش، ممکن است ایده خوبی برای ایجاد انگیزه بیشتر در کاربران باشد.




مزایای گیمیفیکیشن

  • حس پیشرفت به کاربر میدهد زیرا کاربر انگیزه ی بیشتری پیدا می کند.
  • موجب می شود کاربران با دوستانشان در یادگیری رقابت کنند و باعث افزایش بهره وری و خلاقیت در حل چالش ها می شود و تمرکز کاربران را افزایش می دهد.
  • بدلیل اینکه کاربران تجربه‌ می کنند، بنابراین مدت بیشتری در خاطرشان می ماند.
  • اگر از بازی انگاری به درستی استفاده شود موجب افزایش تعامل کاربر(engagement) می شود.
  • گیمیفیکیشن مانند بازی موجب سرگرمی و چالش و رقابت در بین کاربران می شود، رقابت موجب افزایش حس هیجان کاربر می شود و موجب می شود وقت بیشتری را در سایت بگذراند.


نتیجه‌گیری

گیمیفیکیشن در طراحی UX به شما این امکان را می دهد که احساسات کاربران را کنترل کنید و حال و هوای مناسب را ایجاد کنید. این یک ابزار قدرتمند در دستان با تجربه است.




منابع

https://fireart.studio/blog/gamification-in-ux-design-designing-fun-experiences-for-serious-situations/
https://uxplanet.org/gamification-in-ux-increasing-user-engagement-6437cbf702aa
https://uxmag.com/articles/gamification-in-ux-design-designing-fun-experiences-for-serious-situations
https://ui-ux.org/gamification-in-ux-how-to-increase-engagement-rate/
https://www.springboard.com/blog/design/ux-design-gamification/


تجربه کاربرگیمیفیکیشنیوایکسرابط کاربریطراحی رابط کاربری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید