ویرگول
ورودثبت نام
Farshad Motamedipour
Farshad Motamedipour
خواندن ۱۱ دقیقه·۵ سال پیش

افترافکت آن طور که فکر می‌کنید سخت نیست

افترافکت آن طور که فکر می‌کنید سخت نیست

شاید شنیده باشید که افترافکت (به اختصار AE) برنامه‌ای فوق‌العاده عالی و قدرتمندی است که می‌توانید از آن برای بهبود ویدیوهای آموزشی خود بهره ببرید.وقتی برای اولین بار این برنامه را باز می‌کنید با هزاران پنل و گزینه و منوی ناشناخته و ترسناک آن روبه‌رو می‌شود. این ممکن است شما را ناامید کند و به همین خاطر برنامه را ببندید و هرگز سمت آن نروید!

نگران نباشید. چون شما در این مورد تنها نیستید. اگرچه در پایین پنجره نرم‌افزار یک تایم-لاینی قرار دارد که شبیه به آن چیزی است که در Premiere Pro داریم، اما بسیاری از قسمت‌های دیگر افترافکت متمایز و جدید هستند. اگر قبلاً از برنامه‌هایی مثل Premiere Pro یا Premiere Elements برای تدوین و ادیت ویدیو استفاده کرده باشید، در اولین نگاه متوجه شباهت‌های این برنامه‌ها با افترافکت خواهید شد. در این مقاله می‌خواهیم شرح کوتاهی از نحوه کار با افترافکت را بیان کنیم.مواردی که شاید آن‌ها را بسیار دور از دسترس تصور می‌کردید.

همچنین در این مقاله در مورد چگونگی از بین بردن لرزش ویدیو  و انتقال فایل از افترافکت به پریمیر صحبت خواهیم کرد.

چرا باید از افترافکت استفاده کنید؟

اهمیت ویدیوهای آموزش مجازی روز به روز بیشتر می‌شود. بیشتر ما که ویدیوهای آموزشی می‌سازیم باید مطابق این روند مهارت‌های خود را افزایش داده و با چالش‌های بیشتری مواجه شویم و هر بار، بهترین چیزی که در توان داریم را ارائه دهیم. افترافکت با نرم‌افزارهای دستکاری تصویر (Manipulation) که در بازار وجود دارند متفاوت است. شرکت‌های بسیاری مانند اپل، تلاش کرده‌اند تا چیزی مشابه افترافکت را ارائه دهند که هیچ کدامشان موفق نبوده‌اند. به همین دلیل است که افترافکت در مراحل ارسال-تولید بسیاری از فیلم‌های هالیوودی دیده می‌شود. این برنامه فوق‌العاده قدرتمند و مفید است.

وقتی افترافکت را باز می‌کنید، چنین چیزی را می‌بینید (تصویر ۱). این تصویری که شاید پیچیده و عجیب و غریب به نظر برسد، هنگام کار با نرم‌افزار بسیار روان و سلیس خواهد شد.

تصویر ۱ : تصویر فضای کاری افترافکت و قسمت‌های مختلف آن

اگر با فتوشاپ آشنایی داشته باشید، در عین وجود تفاوت‌های بسیاری که دیده می‌شود، متوجه شباهت‌های آن با افترافکت خواهید شد که البته بسیاری از آن‌ها در ظاهر قابل رویت نیستند و باید آن‌ها را پیدا کنید. افترافکت از جهات بسیاری به فتوشاپ شبیه است و هنگامی که در کار با آن تجربه کسب کنید، تعامل بیشتری با آن خواهید داشت و این حتی می‌تواند موجب افزایش خلاقیت شما در استفاده از آن شود. بیایید کار را شروع کنیم تا ترس شما از این برنامه برای همیشه از بین برود.

Composition ها ، Timeline ها ، Sequence ها و Project ها

این ممکن است سخت‌ترین چیزی باشد که در کل نرم‌افزار افترافکت باید بفهمید:

  • افترافکت، پروژه و composition هایی دارد، درحالی‌که پریمیر، پروژه و sequence دارد.
  • در Premiere Pro تایم-لاین یک سکانس نامحدود است (از نظر تئوری). طول تایم-لاین به اندازه فایلی است که در آن قرار می‌دهید. اما در افترافکت باید یک composition بسازید و مدت زمان آن را تعیین کنید (و در هر زمان می‌توانید آن را کم و زیاد کنید).
  • در Premiere Pro ، پروژه شامل sequence هاست. در افترافکت پروژه composition ها را دربرمی‌گیرد. بین این دو نرم‌افزار الگوها متغیر است. یعنی یک sequence بعد از اضافه کردن فایل دارای تایم-لاین (خط زمان) شده و برای یک composition در هنگام ساخته شدن، مدت زمان مشخص می‌شود.
  • در هر برنامه باید با سکانس و یا کامپوزیشن کار را شروع کنید.

اگر از این توضیحات چیزی متوجه نشدید اشکالی ندارد. بیایید در افترافکت یک composition ایجاد کنیم تا منظور من را بهتر بفهمید.

چگونه در افترافکت یک composition بسازیم؟

ساده‌ترین راه برای ساختن یک composition در افترافکت این است که فایلی که می‌خواهید با آن کار کنید را بگیرید و وارد قسمت Project کنید. برای این کار:

۱- روی فضای خالی قسمت Project دابل-کلیک کنید (به تصویر شماره ۱ توجه نمایید) سپس به محلی که فایل‌ها در آن قرار دارد بروید. روی فایل‌های مورد نظر کلیک کرده و سپس OK را بزنید. این روال در بیشتر برنامه‌ها وجود دارد. سپس در قسمت Project نرم‌افزار، فایلی که می‌خواهید استفاده کنید را بکشید و روی کلید Create a New Composition رها کنید (تصویر ۲).

تصویر ۲: کشیدن یک فایل روی کلید Create a New Composition

۲- هنگامی که فایل را با موس روی این دکمه رها کنید، یک composition جدید با نام آن فایل، ابعاد آن فایل و مدت زمان آن ساخته می‌شود. در اینجا گاهی اوقات ساده تر آن است که (اما نه همیشه) کلیپ های ویدئویی خود را به مدت زمانی که نیاز دارید کاهش دهید … یا شما می توانید به طور پویا یک sequence را در Premiere Pro لینک دهید. در تصویر ۲ ، همانطور که می‌بینید اجزای پیچیده و زیادی در این قسمت وجود ندارد و کلید ایجاد composition جدید(“Create a New Composition”) نیز در آن دیده می‌شود.

۳- گاهی نیز می‌خواهید بدون منبع، یک پروژه بسازید. برای مثال، وقتی می‌خواهید از حروف و کلمات در افترافکت انیمیشن بسازید  باید composition را خودتان ایجاد کنید (یعنی اصلاً فایلی وجود ندارد). کافی‌ست هنگامی که برنامه را باز می‌کنید از قسمت File > New > Composition را بزنید تا پنجره Composition Settings باز شود (تصویر ۳). در این پنجره می‌توانید، اندازه، مدت زمان و مشخصات دیگری را برای composition خود تعریف کنید. فراموش نکنید اندازه composition به هیچ ابعادی محدود نیست. این بدین معنی‌ست که برای کارهای سنگنین و طولانی می‌توانید composition را بزرگ و بزرگ‌تر کرده و برای کارهای کوچک نیز اندازه آن را تا میزان دلخواه تنظیم نمایید.

پیوند پویا (Dynamic Linking)

در کنار تمام چیزهایی که افترافکت را قدرتمند می‌کند، قابلیت Dynamic Link نیز برتری آن را بیشتر کرده است. Dynamic Link این امکان را می‌دهد که بتوانید یک composition در افترافکت را به صورت پویا (قابل ادیت) وارد Premiere Pro کرده و پریمیر آن را مانند یک فوتیج عادی بشناسد.

قبلاً برای انتقال پروژه افترافکت به Premiere باید آن را در افترافکت رندر می‌کردیم و مانند سایر فوتیج‌ها (عکس و ویدیو) به پریمیر می‌بردیم. تصور کنید اگر بعد از این کار متوجه یک اشتباه می‌شدیم یا باید چیزی را در کامپوزیشن اصلاح می‌کردیم، باید به افترافکت برمی‌گشتیم، اشکالات را برطرف کرده و خروجی جدید می‌گرفتیم. چنین چیزی واقعاً ناامیدکننده و زجرآور بود.

حالا به مثال دیگری از نحوه کار Dynamic Link توجه کنید: فرض کنید که یک composition دارای متن را از طریق Dynamic Link وارد پریمیر کرده و متوجه یک اشتباه تایپی شدید. می‌توانید با زدن کلید Alt + Tab به افترافکت برگردید (اگر هنوز آن را باز گذاشته‌اید)، اشتباه تایپی را تصحیح کرده و فایل را ذخیره کنید. وقتی دوباره به پریمیر بازگردید، متوجه می‌شوید که تغییرات اعمال شده در افترافکت به صورت پویا در پریمیر نیز اعمال شده‌اند و کار تمام است! اصلاً مهم نیست که کامپوزیشنی که در افترافکت ساخته‌اید چقدر پیچیده باشد، تمام تغییرات به صورت پویا و در همان لحظه در پریمیر به روز می‌شود و هیچ احتیاجی به رندر کردن نیست.

یک مورد دیگر

داخل افترافکت یک برنامه سه‌بعدی فوق‌العاده‌ای به نام Maxon Cinema 4D قرار داده شده است. هنگامی که افترافکت را نصب می‌کنید، این برنامه داخل افترافکت نصب شده و نیاز به فعال‌سازی و نصب مجدد آن نیست. این برنامه یک بخشی از نرم‌افزار Cinema 4D بوده که موتور پردازش آن کاملاً متفاوت است. داخل افترافکت می‌توانید از این برنامه استفاده کنید و اگر پروژه‌ای در آن طراحی کنید به صورت Dynamic Link وارد پروژه افترافکتی که دارید خواهد شد. توجه کنید که این برنامه روال متفاوتی دارد و بسیار پیچیده است. به همین دلیل در این مقاله به آن نمی‌پردازیم چرا که خود این برنامه احتیاج به آموزش اختصاصی دارد و هدف ما فقط معرفی آن بود.

ده چیزی که می‌توانید به سادگی در افترافکت انجام دهید تا ویدیوی آموزشی‌تان عالی‌تر شود

  1. متحرک‌سازی عناوین و متن‌ها (حتی تک تک حروف)
  2. ثابت کردن تصاویری که دارای لرزش هستند (با کمک ردیاب حرکت یا Motion tracker داخل نرم‌افزار)
  3. پویانمایی اشکال
  4. پویانمایی کاراکترها و اشکال به صورتی که گویا در حال صحبت هستند.
  5. ساخت انیمیشن و پویانمایی اینفوگرافیک‌ها برای موارد آموزشی و درسی و سایر تصاویر
  6. استفاده از “پرده سبز” (Green Screen) برای برخی نماها و تعویض آن با تصاویر پس‌زمینه مناسب و جذاب (البته نباید در این کار افراط کنید).
  7. ردیابی حرکت در تصویر و اضافه کردن اشکال به تصویر به طوری که در جهت همان حرکت‌ها قرار گیرند. این کار شبیه مورد ۲ است اما تفاوت‌هایی نیز دارد.
  8. استفاده از Dynamic Link برای پیوند دادن composition افترافکت به پریمیر. در این صورت می‌توانید در هر زمانی که بخواهید composition را ادیت کنید.
  9. استفاده از فیلترهایی که در فتوشاپ به کار می‌برید.
  10. استفاده از افکت‌های جذاب whiteboard. این افکت باعث می‌شود متن‌ها به صورتی به نظر بیاید که گویا شما در حال نوشتن آن‌ها روی یک تخته‌سفید هستید.

ثابت کردن دوربین

در اینجا می‌خواهیم نشان دهیم که چگونه می‌توان یک تصویر دارای لرزش را ثابت و استوار کرد. اگر تا به حال با استفاده از دوربین، یک فیلم ضبط کرده باشید، متوجه لرزش‌ها و حرکات اضافه هنگام فیلمبرداری شده‌اید. در این آموزش، با استفاده از Dynamic Link با نرم‌افزارهای افترافکت و Premiere Pro کار خواهید کرد. مورد دیگری که خواهید آموخت قرار دادن یک composition درون یک composition دیگر در افترافکت است که به آن Nesting می‌گویند.

ثابت کردن تصویر آنطور که فکر می‌کنید کار سختی نیست، اگرچه روال خاصی برای آن وجود دارد. این کار بیشتر از علم و تخصص، یک هنر محسوب می‌شود. اگرچه فقط و فقط یک راه برای انجام آن وجود ندارد اما در اینجا چند نکته برای به کارگیری خلاقیت و ابتکار در آن خواهید آموخت. به یاد داشته باشید که این کار می‌تواند فرآیندی تکراری داشته باشد. بیایید شروع کنیم:

  1. هر دو نرم‌افزار افترافکت و Premiere Pro را اجرا کنید.
  2. در افترافکت روی قسمت خالی مربوط به Project دابل-کلیک کنید و فایل ویدیویی دارای لرزش را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.

به یاد داشته باشید:

فایلی که انتخاب می‌کنید، در عین اینکه نیاز به تثبیت کردن دارد، برای برش دادن قسمت‌هایی از حاشیه آن مشکلی وجود نداشته باشد (یعنی در حاشیه تصویر، سوژه مهمی قرار نگرفته باشد). فرایند این کار، تصویر را در طول زمان حرکت می‌دهد و بسته به مقدار و شدت لرزش، در پایان کار قسمت‌هایی از تصویر ممکن است بیرون از کادر بیفتد.

  1. در پنل Project ، فایل وارد شده را بکشید و روی کلید composition در انتهای این پنل بیندازید. آیکون این گزینه شبیه به فریم یک نوار ویدیویی است.
  2. وقتی فایل را روی کلید composition رها کنید، افترافکت یک composition با ابعاد و مدت زمان آن کلیپ می‌سازد. راه‌های ساده‌ای برای برش دادن کلیپ وجود دارد، اما به نظر من اگر آن را در Premiere Pro برش داده و خروجی کار را وارد افترافکت کنید، بهتر است.

حالا ویدیو را از نزدیک ببینید. به قسمت‌های جزئی تصویر دقت کنید که میزان کنتراست در آنجا بالاست و ببینید که چگونه در طول کلیپ جابه‌جا می‌شوند (کنتراست به معنی تضاد و تفاوت بین روشنایی و تیرگی پیکسل‌هاست). نشانگر زمان را به ابتدای تایم-لاین برگردانید و با استفاده از اسکرول موس، در همان قسمتی که نگاه می‌کردید زوم کنید.

  1. اگر ویدیویی که دارید، دارای نمای افق‌گرد (panning shot) است و سوژه‌های زیادی وارد تصویر شده و از آن خارج می‌شوند، برای چنین تمرینی باید آن را برش دهید. بعد از اینکه در استفاده از این قابلیت در افترافکت تجربه کسب کردید، می‌توانید لرزش را در کل زمان این نوع ویدیوها از بین ببرید و یا آن را به چند قسمت تقسیم کرده و برای هر کدام تنظیمات متفاوتی را به کار گیرید. حالا فرض را بر این می‌گذاریم که یک ویدیوی معمولی دارید.
  2. مطمئن شوید که ویدیو در تایم-لاین در حالت انتخاب است، در غیر این صورت کافیست روی آن کلیک کنید. سپس پنل Tracker را در نرم‌افزار پیدا کنید. اگر این پنل را نمی‌بینید، از منوی Windows > Tracker را بزنید. اکنون باید پنل در سمت راست تصویر ظاهر شود.
  3. روی کلیپ خود در هر جایی کلیک کنید تا گزینه Stabilize Motion در پنل Tracker فعال شود.
  4. هر دو مربع را به قسمتی از تصویر ببرید که می‌خواهید از آن برای ثابت کردن دوربین استفاده کنید (هنگامی می‌توانید هر دو مربع را جابه‌جا کنید که اشاره‌گر موس به رنگ مشکی بوده و دو فلش متقاطع در کنار آن ظاهر شود). سپس در قسمتی از تصویر زوم کنید که می‌خواهید برای attachment point از آن استفاده کنید. یک بار دیگر می‌گویم که کنتراست بالا، کار ردیابی را برای الگوریتم‌های افترافکت آسان‌تر می‌کند، پس ناحیه‌ای را انتخاب کنید که نقاط تاریک و روشن را در کنار یکدیگر دارد.
  5. بعد از تنظیم مربع داخلی، مربع خارجی را به اندازه مناسبی تنظیم کنید. این مربع ناحیه Search Region یا ناحیه جستجو را مشخص می‌کند و اندازه آن را معمولاً بزرگ‌تر می‌کنند.
  6. اکنون در پنل Tracker روی مثلثی کلیک کنید که جهت راست را نشان می‌دهد. این گزینه کلید پخش یا Play نیست. با کلیک روی آن، افترافکت تصویر را از فریمی که در آن قرار دارید رو به جلو جستجو می‌کند. با کلیدی که در پشت آن قرار دارد نیز، می‌توانید فریم‌های قبلی تصویر را جستجو کنید. هنگامی که مربع داخلی (feature) حرکت می‌کند، مربع خارجی نیز آن را دنبال خواهد کرد. اما توجه کنید که گاهی مربع خارجی دچار مشکل شده و هنگام مشاهده ویدیو متوجه می‌شوید که یک فریم از تصویر دارای پرش ناگهانی است. علت آن دقیقاً مشخص نیست اما گاهی اتفاق می‌افتد. البته الگوریتم‌های نرم‌افزار با مرور زمان بهتر و بهتر شده و این مشکل کمتر رخ خواهد داد.
  7. بعد از انجام این مراحل روی Stabilize Motion کلیک کنید تا افترافکت حرکت را دنبال کند. در طول این فرآیند، حرکت مربع‌ها را خواهید دید. اگر مربع‌ها از ناحیه تعیین شده خارج شدند، قسمت دیگری از تصویر را برای ردیابی انتخاب کنید. سپس دوباره مراحل را انجام دهید. در نهایت و با پیدا کردن ناحیه مناسب، تصویر تثبیت خواهد شد.
  8. بعد از اینکه از نتیجه کار راضی بودید، روی Apply کلیک کنید تا ویدیو ثابت شود. به یاد داشته باشید یکی از کارهایی که این قابلیت انجام می‌دهد، حرکت دادن خود فریم در تصویر است.

این قسمت را باید به صورت دستی انجام دهید تا ویدیو در قاب و فریم خود باقی بماند. آسان‌ترین روش این است که بزرگنمایی را کم کنید و نشانگر زمان را به قسمتی ببرید که تصویر از فریم خود خارج می‌شود. سپس سایز ویدیو را تا اندازه‌ای بالا ببرید که آن قسمت را پوشش دهد. حالا از Dynamic Link استفاده کنید تا پروژه را به Premiere Pro انتقال داده و ادامه کار را برای خروجی گرفتن در Premiere Pro دنبال کنید …

به همین سادگی! حالا می‌توانید تمامی ویدیوهایی که دارای لرزش هستند را اصلاح کرده و از آن‌ها در کارهای خود استفاده کنید.

لینک کوتاه: https://digihive.ir/?p=22141

افترافکتآموزش افترافکت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید