farshidhosseini
farshidhosseini
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

نحوه ایجاد ارتباط بصری در معماری

همان طور که در مطلب ارتباط بصری در طراحی گفته شد، یکی از راه های ارتباط بصری متقارن نمودن طرح یا انجام هوشمندانه و با دقت نامتقارن سازی آن است. از دیگر راه هایی که برای انجام این مهم در آن مطلب گفته شد، منظم و نا منظم نمودن طرح معماری است. با استفاده از این تکنیک نیز می توان بصورت کاملا هوشمندانه با استفاده از طرح معماری، ارتباط بصری ایجاد نمود. اما راه های دیگری نیز برای ایجاد ارتباط بصری وجود دارد که در ادامه این مطلب قصد داریم این راه ها را نیز با شما در میان بگذاریم تا شما خودتان انتخاب کنید در سبکی که فعالیت دارید، چگونه قصد دارید این ارتباط بصری را با مخاطب ایجاد نموده یا آن را بهینه تر کنید. با ما در مقاله  "نحوه ایجاد ارتباط بصری در معماری" همراه باشید.

طراحی ساده، پیچیده اثر بصری

در سادگی یک طرح معماری، ترتیب قرار گیری عناصر تاثیر بسزایی دارد. سادگی همان حذف پیچیدگی ها در طرح، خلوص، صراحت و صرف نظر از جزئیات غیر ضروری است. طرح های پیچیده عناصر بیشماری دارند که مخاطب را فکر فرو برده و وادار به کشف محتوا می کند. طرح های معماری پیچیده عموما با بکارگیری ظرافت های بصری پدید می آیند و در چنین حالتی القای معنای الگو به ذهن مخاطب کار آسانی نخواهد بود.

یکپارچگی، پراکندگی در طرح بصری

این طرح با اینکه شباهت بالایی به طراحی بصری ساده پیچیده دارد اما در برخی موارد زمینه های کاربرد آن تفاوت هایی با طرح یاد شده دارد. یکپارچگی به معنای برقرار نمودن تعادل میان عناصر مختلف برای رسیدن به وحد است. اما پراکندگی بدین معناست که عناصر یک طرح در عین ارتباط با یکدیگر تجزیه شده هستند.

قناعت، ظرافت در طرح بصری

بازرترین مشخصه ای که درباره استفاده حداقلی از عناصر بصری در سک طرح معماری وجود دارد، قناعت است. قناعت به معنای سادگی و اختصار در نحوه قرارگیری عناصر است. ظرافت همچنین به معنای افزودن عناصر متعدد به طراحی با استفاده فراوان از عناصر بصری تزئینی است. به عبارت دیگر تکنیک ظرافت تداعی کننده ثروت، غنا و قدرت است در حالی که قناعت از نظر بصری به اساس طرح توجه دارد و بر فروتنی تاکید می نماید.

زیاده روی، اختصار در طرح بصری

همتای فکری قناعت و ظرافت، اختصار، زیاده روی است. این دو اهدافی مشابه اما روش های اجرایی متفاوتی دارند. در فن اختصار طراح سعی دارد وسواس گونه کمترین عناصر بصری را به کار گیرد و قصد دارد تا واکنش حداکثری مخاطب را برانگیزد.

اما فن زیاده روی دقیقا مخالف این موضوع عمل می کند و می خواهد تا با بزرگنمایی و مبالغه آمیز بیان نمودن اندیشه خود در قالب طرح بصری توجه مخاطب را بر انگیزد.

برای مطالعه کامل این مطلب به آدرس وبسایت زیر مراجعه فرمایید:

نحوه ایجاد ارتباط بصری در معماری

نحوه ایجاد ارتباط بصری در معماریمعماریفرشیدحسینی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید