ویرگول
ورودثبت نام
farzad mohtasham
farzad mohtasham
خواندن ۸ دقیقه·۴ سال پیش

چگونه نقاط ضعف خود در مهارت های ارتباطی را پیدا کنیم؟

چگونه نقاط ضعف خود در مهارت های ارتباطی را پیدا کنیم. این سوالی است که در موردش کمی فکر کردم، به همین خاطر شروع به مطالب چند مطلب کرده و قصد دارم در این مطلب، مواردی که یاد گرفته ام را با شما به اشتراک بگذارم، پس با من همراه باشید با یه مطلب مفید و خواندنی در مورد چگونه نقاط ضعف خود در مهارت های ارتباطی را پیدا کنیم.

مهارت های ارتباطی چیست؟

بهتره که در اول مطلب، به چیستیِ مهارت های ارتباطی پی ببریم و یه تعریف کلی ازش رو بدونیم.

به صورت کلی، مهارت های ارتباطی، یعنی اینکه بتونیم اطلاعات را به صورت موثر و تاثیرگذار با مخاطب مورد نظر خود انتقال بدیم.

البته دقت کنید که قرار نیست فقط اطلاعات خودمون رو به فرد مقابل انتقال بدیم، باید بتوانیم به خوبی اطلاعاتی رو هم از مخاطب مورد نظر خود به خوبی دریافت کنیم، یعنی باید بتوانیم به خوبی گوش بدیم، مشاهده کنیم و پاسخ بدیم.

مهارت های ارتباطی هم دو نوع هستند: ۱- مهارت های کلامی ۲- مهارت های غیر کلامی

میشه گفت که مهارت های غیر کلامی، همون زبان بدن، ارتباط چشمی و... هستند، در مورد زبان بدن هم مطالب جالبی را منتشر خواهم کرد.

چرا نقاط ضعف در مهارت های ارتباطی اهمیت دارد؟

اگر قصد این را داشته باشیم که مهارت های ارتباطی خود را ارتقا دهیم، در اول مسیر بایستی نقاط ضعف در مهارت های ارتباطی خود را کشف کنیم.

کشف نقاط ضعف در مهارت های ارتباطی می تواند در بهبود مهارت های ارتباطی بسیار تاثیر گذار باشد، زیرا با کشف نقاط ضعف در مهارت های ارتباطی میدانیم که در چه بخش هایی از مهارت های ارتباطی مشکلات، کمبود ها و نقاط ضعف هایی داریم و میتوانیم در مسیر رفع آن مشکلات و نقاط ضعف ها قدم برداریم.

در ادامه این مطلب که موضوعش نقاط ضعف در مهارت های ارتباطی است، نقاط ضعف در مهارت های ارتباطی خود را کشف خواهیم کرد و سپس سعی میکنیم آن ها را بهبود ببخشیم.

پس با من همراه باشید.

چگونه بدانیم که در ارتباطات، نقاط ضعف داریم؟

برای اینکه بتوانیم در ارتباط با دیگران(مانند دوست، خانواده و فامیل و بقیه افراد جامعه) رشد کنیم و به صورت بهینه و تاثیرگذار ارتباط برقرار کنیم و اطلاعات را ارسال و دریافت کنیم، بهتره که بدانیم نقاط ضعف ما در ارتباطات چی هست، و سپس سعی کنیم اونها رو برطرف کنیم.

برای مثال: آیا در درک احساسات از روی علائم چهره چندان قوی هستم؟

کافیست جملات زیر رو مطالعه کنید و کمی در موردشون فکر کنید و ببینید که آیا این ضعف، در ما وجود دارد یا نه:

  • گاهی مدتها با کسی صحبت – یا مکاتبه – می‌کنم و متوجه نمی‌شوم که منظورم را متوجه نشده است.
  • نمی‌توانم به سادگی دنیا را از نگاه فرد دیگری – که دیدگاه‌هایش با من تفاوت دارد – ببینم.
  • گاهی در هنگام مکالمه، احساسات طرف مقابل را تشخیص نمی‌دهم.
  • معمولاً هنگام حرف زدن رو در رو با دیگران، به زبان بدن آنها توجه نمی‌کنم.
  • در درک احساسات از روی علائم چهره چندان قوی نیستم.
  • گاهی اوقات، نمی‌توانم حرف‌ها و نظراتم را آن‌طور که در ذهن دارم به دیگران منتقل کنم.
  • زمانی که بحث از موضوعات منطقی به مجادلات احساسی می‌رسد، چندان در مدیریت گفتگو توانمند نیستم.
  • وقتی می‌فهمم کسی چه می‌خواهد بگوید، نمی‌توانم صبر کنم تا حرف‌هایش تمام شود و خودم جملاتش را کامل می‌کنم.
  • زیاد پیش می‌آید که حرف‌هایم را به شکل دیگری می‌فهمند.
  • وقتی منظور کسی را دقیق نمی‌فهمم، خجالت می‌کشم (یا نمی‌توانم)‌ به شکلی درست، از او بخواهم که حرف هایش را به شکل شفاف‌تری بیان کند.
  • اگر احساس کنم موضوعی تبعات احساسی سنگین دارد یا به تعارض منتهی می‌شود، تا حد امکان گفتگو در مورد آن را به تاخیر می‌اندازم.
  • اگر دیگران در یک مورد نظر خود را مطرح نکنند، من هرگز نمی‌توانم شروع کننده بحث در آن زمینه باشم.
  • اگر موضوعی مورد علاقه‌ام نباشد، به سرعت موضوع بحث را تغییر می‌دهم.
  • اگر در زمینه موضوعی اطلاعات حتی جزئی داشته باشم، دیگران نمی‌توانند راحت با من در موردش صحبت کنند. چون حتماً حرف‌هایی می‌زنم و اظهار نظرهایی می‌کنم.
  • در گفتگو نمی‌توانم اجازه دهم استدلال طرف مقابل، کامل به پایان برسد.
  • در ارسال علائم غیرکلامی برای طرف مقابل ضعیف هستم. چه در زمینه زبان بدن، چه علائم چهره، چه مواردی مانند انتخاب محیط گفتگو و سایر موارد مشابه.
  • جمله‌هایم همیشه نیاز به بازنگری دارند. هر وقت نوشته‌ها یا حرف‌های خودم را می‌شنوم یا می‌بینم، احساس می‌کنم می‌شد آنها را بهتر بگویم یا بنویسم.
  • فکر می‌کنم در صحبت کردن با خودم، قوی نیستم.
  • نمی‌توانم احساسات مثبت خود را در چهره و زبان بدن و کلماتم پنهان کنم.
  • نمی‌توانم احساسات منفی خود را در چهره و زبان بدن و کلماتم پنهان کنم.
  • پیامم را به صورت شفاهی به خوبی منتقل می‌کنم، اما وقتی می‌خواهم بنویسم برایم سخت است.
  • پیامم را به صورت کتبی به خوبی منتقل می‌کنم، اما وقتی می‌خواهم شفاهی توضیح دهم برایم سخت است.
  • مهارت سخنرانی من خوب نیست. همان حرف هایی را که می‌گویم یا می‌نویسم، وقتی در جمع می‌خواهم بیان کنم، استاندارد مورد نظر من را تامین نمی‌کند.
  • در حرف زدن با مدیرانم ضعف دارم.
  • در حرف زدن با زیردستانم، احساس خوبی به آنها منتقل نمی‌کنم.
  • با مدیر و زیردست راحت هستم. اما نمی‌توانم به همکاران هم‌رده‌ی خودم، حرف‌ها و نظراتم را به صورت شفاف و دقیق و با تنش و اصطکاک کم، منتقل کنم.

منبع: متمم

خب، جملات بالا رو مطالعه کردید؟ چطور بود؟ فکر میکنید چقدر در ارتباطات نقاط ضعف دارید؟ برای اینکه نقاط ضعف خودمون رو مشخص کنیم، مراحل زیر میتونه بهمون کمک کنه:

۱. نوشتن نقاط ضعف

یک صفحه کاغذ بردارید، سپس جملات بالا رو مطالعه کرده و اگر فکر می کنید که توش ضعف دارید، توی کاغذ بنویسید.

به عنوان مثال اگر فکر میکنید که جمله "زیاد پیش می‌آید که حرف‌هایم را به شکل دیگری می‌فهمند" در شما صحت دارد، اون رو یادداشت کنید.

۲. اولویت بندی کردن

پس از اینکه موارد کم اهمیت رو حذف کردیم، مواردی با اهمیت بالا میمونن که تبدیل کردن اونها به نقاط قوت خودمون، میتونن با ارزش باشد و در رشد ما تاثیر بسیاری رو داشته باشند. سعی کنید این نقاط ضعف(با اهمیت بالا) رو اولویت بندی کنید، به عنوان مثال نقطه ضعف A نسبت به نقطه ضعف B اهمیت بیشتری داره، پس در نتیجه باید اولویت A نسبت به B، بیشتر باشه و سعی کنیم سریعا اون نقطه ضعف رو تبدیل به نقطه قوت خودمون کنیم.

۳. پیدا کردن راه حل

حالا که نقاط ضعف خودمون در ارتباطات رو تا حدودی میدونیم، بهتره سعی کنیم که این نقاط ضعف رو حل کنیم، به همین منظور، میتوانید در مورد نقاط ضعفتون شروع به تحقیق و مطالعه کرده و راه حل های اون رو پیدا کنید.

در صورتی که راه حل هایی رو پیدا کردید، می توانید در بخش دیدگاه ها ارسال کنید تا بقیه دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.

جمع‌بندی

خب، به پایان مطلب رسیدیم و بهتره که یه جمع‌بندی داشته باشیم.

مطالعه کردیم که مهارت های ارتباطی، یعنی اینکه بتونیم اطلاعات رو به صورت موثر و تاثیرگذار به فرد مقابل خود انتقال بدیم و همچنین اطلاعات رو به صورت خوب از فرد مقابل از طریق گوش دادن و مشاهده کردن دریافت کنیم.

همچنین، جملاتی رو قرار دادیم که از طریق شون بتونیم تا حدودی به نقاط ضعف خودمون پی ببریم.




اگر تجربه ای در این باره دارید که فکر می کنید برای بقیه میتونه مفید واقع بشه، خوشحال میشیم در بخش نظرات با من و بقیه دوستان به اشتراک بزارید.

در نهایت از اینکه این مطلب رو مطالعه کردید، تشکر می کنم و امیدوارم در مطالب بعدی هم ببینمتون.

در صورتی که دوست دارید مطالب بیشتری رو مطالعه کنید، بنده رو در ویرگول دنبال کنید و همچنین میتونید از وب سایت بنده دیدن فرمایید:

farzadmohtasham.ir

مشاهده این مقاله در وب سایت بنده:

https://farzadmohtasham.ir/how-to-find-our-weaknesses-in-communication/

مطالعه مطالب بیشتر:

https://farzadmohtasham.ir/blog/

همچنین خوشحال میشم نظراتتون رو باهام به اشتراک بزازین ⁦❤️⁩?


مهارت های ارتباطیضعف در مهارت های ارتباطیارتباطاتمهارت های نرمموفقیت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید