fate.kiyan66
fate.kiyan66
خواندن ۳ دقیقه·۵ سال پیش

نگاهی بر فیلم سمفونی نهم

راحیل و ملک موت
راحیل و ملک موت
  • شوخی ..شوخی... با عزراییل هم شوخی

فیلم سمفونی نهم، جدید‌ترین اثر محمدرضا هنرمند در مقام کارگردان پس از ۱۷ سال دوری از سینما است داستان عزراییل (حمید فرخ نژاد) پس از ۲۶۰۰ سال خدمت خالصانه حال فقط دو قبض روح دیگر تا بازنشستگی جا دارد. یکی از این‌ها بردیا همسر زنی جراح به نام راحیل (ساره بیات) است که زیر عملی به دست او جان می‌بازد و وصیت کرده تا در روستای پدر و اجدادی‌اش دفن شود. در این میان کامبیز (محمدرضا فروتن) که سرهنگ و برادر بردیاست، سعی می‌کند از این کار جلوگیری کند. راحیل با جنازه‌ای در صندوق عقب ماشین عجیبش راهی روستا می‌شود و در این سفر با ملک‌الموت همراه شده و او نیز طی روایت‌هایی فلش بکی داستان چند شخصیت معروف که جانشان را گرفته است را تعریف می‌کند .


سکانس مرگ رابعه بلخی با بازی هدی زین العابدین
سکانس مرگ رابعه بلخی با بازی هدی زین العابدین
  • مرگ و روایات تاریخی

داستان‌های کوروش، هیتلر، امیرکبیر، رابعه بلخی، بردیا و کمبوجیه روایات تاریخی هستند که فیلمساز آن‌ها را در خلال داستان اصلی خود به کار می‌بندد.شاید اپیزود رابعه و بکتاش و قصه عشق سوزناک و لو رفتن و در نهایت مرگ آن‌ها ولحظاتی که رابعه(هدی زین العابدین) اشعارش را با خون روی دیوار‌ می‌نویسد جذاب باشد.تمام این قسمت ها ملک‌الموت به دیدار شخصیت‌ها می‌رود تا جانشان را بگیرد. او که از طرف خدا مامور شده گاهی حرص می‌خورد که چرا مجبور است جان افراد شریف را بستاند و حتی گاهی اوقات سعی می‌کند تا جلوی آن را بگیرد و در روند تاریخ دست داشته باشد؛ مانند لحظه‌ای که به امیرکبیر هشدار دهد به حمام نرود. زیرا معتقد است اگر امیرکبیر زنده می‌ماند زندگی مردم ایران به گونه‌ای بهتر پیش می‌رفت. قسمت رابعه بلخی و هیتلر رابطه عشق ومرگ را بیان میکند با داستان کوروش و دو پسرش بردیا و کمبوجه را رابطه مرگ و حسادت برادران و انتخاب هوشمندانه کارگردان برای دو شخصیت سیاسی (حقیقتا محبوب در میان ایرانی ها) امیرکبیر و کوروش که با مرگ دو بزرگ مرد ، مخاطب را غافل گیر می کنند .

شخصیت های فیلم در حال و گذشته دوران تاریخ
شخصیت های فیلم در حال و گذشته دوران تاریخ
  • فیلم نامه در تناقض

شاهکارفیلم دیالوگ عجیب و متناقضی است که به راحیل می‌گوید. او خود را یک کارگزار عزراییل معرفی می‌کند که فقط برای گرفتن جان افراد کم اهمیت اقدام می‌کند و برای افراد مهم خود عزراییل شخصا به سراغشان می‌رود. این در حالیست که در فیلم می‌بینیم خود ملک‌الموت برای گرفتن جان افرادی‌ مثل کوروش، امیرکبیر و هیتلر عمل می‌کند. آیا این تناقض از سر بی‌دقتی اتفاق افتاده است؟ یا در نظر فیلمساز این‌ها شخصیت‌های کم اهمیتی هستند؟ پس آن‌ همه سکانس بزرگنمایی از وصیت‌نامه کوروش و مرگ امیرکبیر چیست؟ او حتی ادعا می‌کند گرفتن جان مرحوم کیارستمی نیز کار خودش بوده و متلکی به شدت دم دستی را نیز روانه پزشک‌ها می‌کند. با هر معیاری این قسمت از فیلم توهینی بزرگ به مفاخر بزرگ تاریخی، هنری و سیاسی کشورمان است. متاسفانه فیلمساز با اشتباهاتی چنین پیش پا افتاده – و البته انشالله ناآگاهانه – موجب غرق شدن فیلمش می‌شود.

سکانس پر بحث فیلم بوسیدن هیتلر و دوست دخترش(مارین ون هولک) است که با ریتم داستان فیلم هم
ربطی ندارد . شاهد صحنه هستیم که خط قرمز های اخلاق را کارگردان رد می کند .برای کارگردان سریال خانوادگی و پرمخاطب آشپز باشی واقعا متاسف هستیم .

  • عوامل:

نویسندگان: محمدرضا هنرمند، حامد افضلی

کارگردان: محمدرضا هنرمند

تهیه کننده: زینب تقوایی

بازیگران: ساره بیات، محمدرضا فروتن و حمید فرخ نژاد، پژمان بازغی، هدی زین العابدین، مهرداد صدیقیان

فیلمسینمانقد فیلمسریالتاریخ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید