ویرگول
ورودثبت نام
فاطمه حسینخانی
فاطمه حسینخانی
خواندن ۳ دقیقه·۱۰ ماه پیش

چالش کتاب‌خوانی طاقچه: گفتار در روش درست راه بردن عقل.

چند وقت قبل از رسیدن به انتخاب کتاب مهر که قرار بود کتابی باشه که «با عینک فلسفه به جهان می‌نگرد» من داشتم یکی از قسمت‌های پادکست «خودکست» رو گوش میدادم. توی اون قسمت کارون، یکی از مجریان پادکست، داشت در مورد این صحبت دکارت که «می‌اندیشم پس هستم» مطالب جالبی می‌گفت و توضیح میداد که این صحبت به چه معناست. بعد از تموم شدن صحبت‌ها،‌ کارون اشاره کرد که توی کتاب «گفتار در روش درست راه بردن عقل» دکارت کامل توضیح داده که این جمله و در اصل اینکه به شرط اندیشیدن وجود داریم از کجا نشات گرفته و برای آشنا شدن با شیوه‌ی فکری دکارت این کتاب کتاب مناسبیه. این در پس ذهن من بود تا مهر ماه و انتخاب اول و آخر من برای این ماه همین بی هیچ تردیدی همین کتاب بود.

کتاب «گفتار در روش درست راه بردن عقل» کتاب نسبتا کوتاهیه که توی اون دکارت به طور خلاصه این رو که اساس و پایه‌ی تفکرات فلسفی‌ش چطور شکل گرفته و از کجا تصمیم به بازبینی عقاید و افکارش کرده و چه چیزهایی در این بین براش یک اصل بوده‌اند و چه افکاری رو از پایه مجدد بازچینی کرده توضیح می‌ده. چیزی که از اول شروع این گفتار یا مقاله جالب توجه بود این بود که دکارت بارها و بارها (با وجود این که در ریاضیات و فلسفه و نجوم دانشمند توانمندی به شمار میاد) این رو مطرح می‌کنه که من نسبت به سایر افراد از بهره‌ی عقلی بیشتری برخوردار نیستم. جایی صریحا بیان می‌کنه که «همه‌ی انسان‌ها به یکسان از عقل بهره‌مندند. بناربراین، ‌اختلاف عقاید ما ما ناشی از آن نیست که یکی برای شناخت حق شایسته‌تر از دیگری است بلکه از آن است که یکی عقل خود را درست راه می‌برد و دیگری نادرست». به همین خاطر با وجود همه‌ی سختی‌هایی که بر مسیر درست اندیشیدن وجود داره باز هم دکارت تصمیم می‌گیره تا اندیشه‌های خود را در مسیر درست به حرکت در بیاره و از ظرفیت ذهنی که به او اعطا شده تا حد اعلا استفاده کنه و با این دید که همه‌ی یک شهر رو نمی‌شه بازسازی کرد اما هر کس خونه‌ی خودش رو میتونه بازسازی کنه عقیده داره که باید افکار و تاملات و تعقلاتش رو بازبینی و بازسازی کنه تا جامعه بتونه پیشرفت داشته باشه.


من از کتاب خوشم اومد، کمی بیشتر با نوع نگاه دکارت و باورهاش آشنا شدم و ریشه‌ی جملاتی که همیشه از دکارت می‌شنویم برام شفاف‌تر شد. بعضی بخش‌های کتاب خیلی ساده و روون بود برای بعضی بخش‌هاش نیاز بود تا زمان بیشتری رو در موردش فکر کنم. پیش از خوندن کتاب دوستی که خودش در رشته‌ی فلسفه تحصیل کرده بود پرسید دلیل این که این کتاب برای یک فردی که فلسفه نخونده جالب شده چیه؟ اون موقع گفتم چون توی خودکست تعریفش رو شنیدم ولی الان جواب کامل‌تری دارم. کتاب برای هرکسی که دوست داره با مبانی و مفاهیم فلسفه‌ی دکارت آشنا بشه مفید و مناسبه. نمره‌ی من به این کتاب ۴ از ۵ه. اگر مایل به مطالعه‌ی کتاب هستید می‌تونید اون رو از طریق لینک زیر از طاقچه دریافت کنید.


https://taaghche.com/book/141046/%DA%AF%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B4



کتابدکارتچالش کتابخوانی طاقچه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید