ویرگول
ورودثبت نام
fatemeh alishahi
fatemeh alishahi
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

خانم ناظم دستشویی غرق شد!

آبگرمکن ایستاده رفیق کهنه خونه های قدیمیه. یادمه بچه که بودم تو سرویس بهداشتی مدرسه یه آبگرمکن ایستادهخاک گرفته، قد علم کرده بود گوشه سرویس. من همیشه منتظر بودم یه مارمولک موزمار از پشت این آبگرمکن ایستادهدربیاد و صدای جیغ دخترها بلند بشه... مدیونید فک کنید خودمم یکی از اونا بودم?! خلاصه که نسل ما (ببخشید آغا یه لحظه حس دهه شصتی بودم بهم دست داد!) خیلی با این آبگرمکن ایستاده خاطره داره!

یادمه یه بار منو دوستم مهتاب، رفتیم سرویس و دیدیم کف سرویس بهداشتی پر شده از آب و نمیشه رفت تو دستشویی‌ها. منم که آخر حس مسئولیت بودم اون موقع‎ها، رفتم دفتر و به ناظم‎مون گفتم :«خانم خانم! دستشویی سوراخ شده! همه جارو آب برداشته خانم! اصن نمیشه رفت تو دستشویی ها! ». ناظم‏مون هم رفت پیش بابای مدرسه و بهش گفت. بابای مدرسه چکمه پلاستیکی مشکی‏هاش (آره همون پاشته زرد‏ها!) رو پوشید و رفت تو سرویس بهداشتی. وقتی رفت داخل، بدون اینکه جاهای دیگه رو چک کنه، یه راست رفت سمت آبگرمکن ایستاده گوشه سرویس بهداشتی. دریچه‎ای که انگار نشتی داشت رو باز کرد و گفت :«خانم ناظم! من چند بار گفتم مخزن این آبگرمکن ایستاده پوسیده؟ چند بار گفتم یه نفر رو بیارین که کار تعمیر آبگرمکن ایستاده انجام میده، ها؟ چند بار گفتم برادرزاده خودم تو کار تعمیر آبگرمکن ایستاده سوراخ شده ست، بذارید یه زنگ بزنم سه سوته بیاد یه نگاهی به این آبگرمکن بندازه خانم!». خانم ناظم هم که با تعجب زیاد صحنه رو نگاه می‌کرد، گفت :«منم به شما گفتم بپرس ببین قیمت تعمیر آبگرمکن ایستاده چقدره! من باید بودجه مدرسه رو هم درنظر بگیرم پدر جان!».

ناظم برگشت به دفتر و قضیه رو برا مدیرمون تعریف کرد. مدیرمون خانم جوون و اهل تکنولوژی بود؛ کامپیوتر رو روشن کرد و شروع کرد به سرچ کردن: آموزش تعمیر آبگرمکن ایستاده، تعمیر مخزن آبگرمکن ایستاده و... . بالاخره بعد یه سرچ طولانی، یه سایت پیدا کرد که توش درباره تعمیر آبگرمکن ایستاده گازی نوشته بود. بعد بابای مدرسه رو صدا کرد و نشونش داد. پیرمرد بیچاره هم که حوصله و سواد درست حسابی نداشت! پسرش رو صدا کرد؛ پسر هم شروع کرد به خوندن:

تعمیر مخزن آبگرمکن ایستاده

مخزن آب گرمکن ایستاده یک استوانه فلزی است که معمولا از جنس ورق گالوانیزه می‌باشد. یکی از مشکلات رایج آبگرمکن ایستاده ترک خوردگی، پوسیدگی یا سوراخ شدن مخزن به مرور زمان است. اگر آبگرمکن ایستاده شما قدیمی و کهنه است و مخزن در قسمت‎های مختلفی، دچار پوسیدگی یا زنگ زدگی است، بهترین کار تعویض کامل مخزن است. اما اگر سوراخ یا ترک ایجاد شده گسترده و بزرگ نیست با روش‎های که در ادامه به آن اشاره می‎کنیم می‎توانید آن را برطرف کنید.

در صورت نشتی آب زیاد، احتمالا مخزن آبگرمکن ایستاده شما سوراخ شده است؛ مخزن را تخلیه کنید، برق دستگاه را قطع و محل نشتی را پیدا کنید. سپس یکی اقدامات زیر را انجام دهید.

1. قسمتی که سوراخ شده یا ترک خورده است را جوش دهید یا لحیم کاری کنید

اگر دستگاه جوش در اختیار دارید، می‎توانید به راحتی منطقه پوسیده مخزن آبگرمکن ایستاده را جوش دهید. ابتدا محل پوسیدگی را بسابید و تمیز کنید تا کاملا هموار شود و سپس آن را جوش دهید. قسمت‎های دیگری از مخزن که احتمال پوسیدگی دارند، جوش دهید تا از پوسیدگی کامل آنها جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که اگر مخزن آبگرمکن ایستاده شما گالوانیزه است، از سیم جوش‎های گالوانیزه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که می‎توانید برای آب‎بندی بهتر از چسب دوقلو استفاده کنید.

2. استفاده از خمیرهای اپوکسی

استفاده از خمیرهای اپوکسی از روش‎های جدید رفع نشتی مخزن و لوله‎های یک آبگرمکن ایستاده است و نیاز به دانش فنی خاصی ندارد. برای این کار باید مراحل زیر را اجرا کنید:

1) محل دقیق نشتی را پیدا کنید

2) محل را کاملا خشک کنید

3) آنرا با سمباده زبر بسابید و براده‎ های آهن را پاک کنید

4) با دستکش مقداری خمیر بردارید و ورز دهید تا خوب مخلوط شود (این عملیات نباید بیش از سه دقیقه طول بکشد؛ زیرا خمیر اپوکسی زود سفت می‌شود)

5) کل محل نشتی مخزن آبگرمکن ایستاده را با خمیر بپوشانید و تا شعاع سه الی چهار سانتی‎متری سوراخ، خمیر را پهن کنید

6) یک ساعت بعد خمیر کاملا سفت شده است؛ آب را وصل و محل نشتی را دوباره بررسی کنید

3. استفاده از پیچ و واشر گالوانیزه

این روش زمانی کاربرد دارد که محل پوسیدگی نسبتا بزرگ است. در این روش، ابتدا محل پوسیدگی را با سمباده صاف و عاری از براده آهن کنید. درون سوراخ را نیز با پیچ گوشتی تمیز کنید. سپس با سشوار یا چیز دیگری، مخزن آبگرمکن ایستادهرا کاملا خشک کنید. به محل اتصال پیچ و واشر چسب دوقلو بزنید و سریعا ان را به مخزن ببندید. سپس برای اطمینان بیشتر اطراف و روی پیچ و واشر را کاملا با چسب دوقلو بپوشانید. حداقل پنج ساعت صبر کنید تا خوب بچسبند.

با انجام هر یک از این دستورالعمل‎ها، شما می‏توانید تعمیر مخزن آبگرمکن ایستاده خود را به راحتی انجام دهید. نکته مهم این که اگر مخزن آبگرمکن ایستاده شما در قسمت‎های مختلفی دچار پوسیدگی شده، بهتر است آن را تعویض کنید؛ چرا که بر کیفیت آب مصرفی شما اثر گذار خواهد بود.

موفق باشید!

پسر به انتهای نوشته رسید که نوشته بود:« بزودی در این مکان استارت آپ برقیار راه اندازی خواهد شد!?»

.

.

.

این مقاله رو برای بلاگ استارت آپ برقیار نوشته بودم. چطوره؟

کپی‌رایتردیجیتال مارکتینگآبگرمکنتعمیر
شاید روزی لا به ‎لا کلمات پیدایم کنند...در حال نوشیدن یک فنجان چای زیر سایه‎ مرگ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید