اسکرچ یک زبان برنامه نویسی است. منظور دستورات برنامه اسکرچ از زبان برنامه نویسی وسیله ای برای برقراری ارتباط با کامپیوتر است تا دستوراتی را به آن انجام دهد. برنامه نویسی در اسکرچ بسیار آسان است، از جمله انیمیشن و بازی. این یک ابزار بسیار مفید برای بچه های جوان یا سازندگان برای یادگیری و پیاده سازی منطق کدنویسی است. این توسط آزمایشگاه رسانه MIT توسعه داده شده است و رایگان است و می توان از آن به صورت آنلاین در وب سایت آن استفاده کرد، یا می توان آن را برای استفاده آفلاین دانلود کرد. این برای سیستم عامل هایی مانند Windows، iOS، ChromeOS، Android 6.0+ و غیره موجود است. در این مقاله به اصول اولیه Scratch می پردازیم.
اسکریپت در Scratch، یک اسکریپت مجموعه ای از دستورالعمل ها است که برای ایجاد یک برنامه Scratch استفاده می شود. یا می توان گفت که پشته ای از بلوک ها است که به یکدیگر متصل هستند و وظایف مشخص شده را انجام می دهند. از اسکریپت ها برای تعامل با اسپرایت ها استفاده می شود و به آنها می گویند چه کاری انجام دهند یا بگویند. ما می توانیم یک اسکریپت در ناحیه اسکریپت ایجاد کنیم. در اینجا، بلوک ها را از پالت بلوک می کشیم و آنها را برای ایجاد اسکریپت دستورات برنامه اسکرچ جمع می کنیم.
جن اشیاء و کاراکترهایی وجود دارند که می توانند به یک برنامه اضافه شوند تا اقداماتی را بر اساس کدهای نوشته شده در اسکریپت های پروژه با استفاده از بلوک ها انجام دهند، این اشیاء و کاراکترها به عنوان Sprite شناخته می شوند. می توانید یک اسپرایت از پیش ساخته شده اضافه کنید یا یک اسپرایت جدید بنا به نیاز خود ایجاد کنید. میتوانید گزینه اضافه کردن sprite را در گوشه پایین سمت راست، منوی دوم از گوشه سمت راست پیدا کنید. اسپرایت های رایگان زیادی در فروشگاه موجود است، شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید یا می توانید یک اسپرایت جدید نقاشی کنید یا هر اسپرایت دیگری را آپلود کنید. در زیر برخی از اسپرایت های از پیش بارگذاری شده از ابتدا آورده شده است.
برخی از Sprites of Scratchتمپواگر میخواهید ایرانیان سایبر هر بلوک ساز یا بیتی را به پروژه اسکرچ خود بچسبانید، باید تعیین کنید که نت شما با چه سرعتی باید اجرا دستورات برنامه اسکرچ شود. مانند اینکه آیا می خواهید همان ضربان را برای 60 ثانیه بازی کنید یا اینکه می خواهید برای مدتی 3-4 ضربه بزنید. این کنترل سرعت ضربات ساز در اسکرچ به عنوان تمپو شناخته می شود.
مناسبت ها.رویدادها در علوم کامپیوتر به محرکی اشاره دارند که باعث میشود وقتی روی دکمهای کلیک میشود یا هر عملی اتفاق میافتد، هر چیزی اتفاق بیفتد. در Scratch، رویدادها با بلوکهای رنگ زرد نشان داده میشوند که شامل زمانی که روی پرچم کلیک میشود، زمانی که اسپرایت کلیک میشود، زمانی که کلید فشار داده میشود و غیره میشود.
پس زمینه.وقتی چیزی را در اسکرچ برنامه ریزی می کنید، آزادی کاملی برای استفاده و تغییر پس زمینه، قبل یا در حین برنامه دارید. این افکتهای پسزمینه دستورات برنامه اسکرچ به عنوان پسزمینه شناخته میشوند.
بلوک های کدگذاری
بلوک های کدنویسی برخی از بلوک های از پیش تعریف شده یا از پیش نوشته شده کد هستند که نوشتن عبارات کد را در اسکرچ بسیار ساده می کنند. شما می توانید هر بلوک کدنویسی را به سادگی با کشیدن و رها کردن مطابق با نیاز خود استفاده کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید بلوک سفارشی خود را ایجاد کنید. در زیر تعدادی از بلوک های کدگذاری به طور خلاصه توضیح داده شده است. علاوه بر این، بلوکهای کدنویسی مختلفی وجود دارد و شما نیز بلوکهای خود را ایجاد کنید.
حرکت: برای حرکت دادن اسپرایت به جلو و عقب یا در هر جهت یا چرخاندن آنها استفاده می شود.ظاهرها: برای تغییر ظاهر اسپرایت یا جایگزینی آنها با اسپرایت دیگری از همان دسته استفاده می شود.صداها: تمپو یا صداها برای کنترل جریان صدا در برنامه استفاده می شود.
رویدادها: رویدادها تماسهای ماشه را کنترل میکنند.کنترل ها: عملگرها و حلقه های شرطی همه در این دسته هستند.Sensing: حسگر نحوه واکنش نشانگر ماوس به زمین بازی و/یا لمس جن یا با حرکت ماوس را کنترل میکند.
عملگرها: اینها برای کنترل و جریان عملیات حسابی در برنامه هستند.متغیرها: با استفاده از این بلوک ها می توانید متغیرها را در برنامه خود اعلام کنید.بلوک های من: می توانید بلوک های سفارشی خود را از اینجا ایجاد کنید.
حلقه ها در Scratch یا هر زبان برنامهنویسی به شما کمک میکنند تا یک خط کد را با یا بدون مقادیر متفاوت برای تعداد دفعات 'n' اجرا کنید. می توانید تعداد دستورات اسکرچ دفعات را تنظیم کنید یا شرطی برای پایان دادن به حلقه تعیین کنید. Scratch از حلقه های زیر پشتیبانی می کند.