fatemehmousavi782
fatemehmousavi782
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

دستورات شرطی در اسکرچ

دستورات شرطی در اسکرچ
دستورات شرطی در اسکرچ

Scratch یک ابزار زبان برنامه نویسی بصری سطح بالا است دستورات شرطی در اسکرچ که از طریق نمودارها و بلوک هایی که اصول اولیه یک برنامه را در خود دارند با کاربران تعامل می کند. Scratch برای ساخت برنامه های تعاملی مخصوصاً برای بچه ها با استفاده از رابط های بلوکی استفاده می شود تا آنها بتوانند به راحتی زبان ها را یاد بگیرند و استفاده از آن رایگان است. در این مقاله با مختصات و شرطی ها آشنا می شویم.

سیستم مختصات

در Scratch از سیستم مختصات برای تعیین مکان اسپرایت (بازیگر اگر صحنه) روی صفحه استفاده می شود یا می توان گفت که سیستم مختصات یک شبکه ریاضی با مقادیر بی نهایت است. این یک سیستم مختصات دکارتی دو بعدی است و برای تخصیص یک نقطه / شی یا برای استخراج موقعیت جسم / نقطه استفاده می شود.

موقعیت: سیستم مختصات دارای دو مختصات دستورات شرطی در اسکرچ است، به عنوان مثال، موقعیت X و موقعیت Y برای یافتن موقعیت اسپرایت روی صفحه. در اینجا، موقعیت X نشان دهنده مکان افقی اسپرایت و موقعیت Y نشان دهنده مکان عمودی اسپرایت است. موقعیت X می تواند از 240 تا 240- متغیر باشد،

جایی که 240 سمت راست ترین سمت صحنه یا صفحه نمایش و 240- سمت چپ ترین است، و موقعیت Y از 180 تا 180- متغیر است، جایی که 180 بالاترین سمت و 180- است. پایین ترین سمت و مختصات را می توان به صورت (X, Y) نوشت. به عنوان مثال، (3، 4) مختصات یک جن در صحنه است.

برای تغییر پس زمینه خراش به xy-grid. در گوشه ایرانیان سایبر سمت راست پایین صفحه، روی گزینه "پس زمینه" کلیک کنید تا سیستم مختصات x-y را به عنوان پس زمینه انتخاب کنید.

لیست های متعددی از پس زمینه دستورات شرطی در اسکرچ هایی وجود دارد که پیشنهادات را خراش می دهند، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

اکنون، پس زمینه "xy grid" را انتخاب کنید و مشاهده خواهید کرد که پس زمینه sprite به xy grid تغییر می کند. این شبکه xy ایده دقیقی از حداقل، حداکثر و مقادیر مرکزی مختصات x و y می دهد. هنگامی که اسپرایت از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود، مختصات x، y مربوطه نیز به طور همزمان نشان داده می شود. این در گیف بالا نشان داده شده است.

موقعیت X و Y یک اسپرایت را می توان با استفاده از بلوک حرکتی تعیین، تنظیم و تغییر داد. در زیر روش هایی وجود دارد که می توان مختصات یک sprite را تغییر داد.

شرایط در ابتدا

عبارات شرطی دارای شرایط هستند و دستورات شرطی در اسکرچ برنامه ها بر اساس مقدار درست یا نادرست شرط جریان دارند. آنها در بلوک های برنامه نویسی کنترل مانند شکل زیر یافت می شوند.در اینجا if() then و if() سپس else بلوک های شرطی هستند.

1. if() سپس مسدود کنید

این یک بلوک کنترلی است. این بلوک بر اساس مقدار شرط کار می کند. اگر شرط درست باشد، مجموعه کد اجرا می شود وگرنه هیچ اتفاقی نمی افتد. در اینجا شرط فقط یک بار بررسی می شود و اگر در حین اجرای اسکریپت شرط به false تغییر کند، اسکریپت تا پایان کار به کار خود ادامه می دهد.

این دقیقاً مانند عبارت if-else در زبان هایی مانند جاوا، پایتون و غیره است. بیایید با ساخت یک پروژه کوچک این مفهوم را درک کنیم. اجازه دهید کار بلوک انتظار را با کمک یک پروژه ساده درک کنیم. در این پروژه، اگر کاربر "a" را تایپ کند، اسپرایت باید به دستورات شرطی در اسکرچ مدت 1 ثانیه سر بخورد.

روش:

مرحله 1: بر روی بلوک رویداد کلیک کنید و اولین بلوک کنترل را که نشان دهنده شروع برنامه است را انتخاب کنید (آن را به مرکز بکشید).مرحله 2: روی بلوک دستورات شرطی در اسکرچ کنترل کلیک کنید و اگر بلاک را در زیر مرحله بالا بکشید.

شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید