?این روزها از پیادهروی زیاد لذت نمیبرم. آمار بچهها و پیرمردها و زنهایی که سرشان توی زبالههاست و آنها را بههم میریزند و جداسازی میکنند، زیادتر شده است. جالب است همانطور که آمار زبالهگردها بیشتر شده، آمار سگگردانها هم بیشتر شده است. هر روز سگهای ریز و درشت از نژادهای مختلف میبینم که قلادههایی رنگارنگ به گردن دارند و جوانانی مهار آنها را میکشند که انگار از گردش کردن با آن سگها بسیار خرسندند. سگهایی که قلادهبهگردنداشتن و در رفاهبودن را ترجیح میدهند به آزادی و زبالهگردی. سگهایی که سوار بر سانتافهاند و سرشان را از پنجرۀ ماشین بیرون کردهاند و با غرور به آدمها نگاه میکنند.
?همسایۀ روبروییمان سگ پشمالوی کوچکی دارد که دخترش عصرها آن را به حیاط میآورد و با آن بازی میکند. سگش را بغل میکند و میبوسد. از پشت پنجره میبینم که با چه ذوقی همبازیاش را میبوسد و به خود میچسباند. همانقدر که من چندشم میشود او لذت میبرد و شاید هم بیشتر.
?میگویند سگ حیوان نجیبی است. وفادار است و بامحبت. سگ حیوانی است که از دیرباز کنار انسانها زیسته است. در گذشته بیشتر، سگ را بهعنوان نگهبان و شکارچی و کمککننده در کارهای کشاورزی و دامپرورری میشناختند؛ و البته دوست وفادار صاحبانش هم بوده است. امروزه علاوه برکاربردهای قبلی، سگ یک حیوانی خانگی محبوب و لاکچری هم است.
?به گزارش همشهری آنلاین:
«نگهداری از حیوانات خانگی در سالهای اخیر در ایران افزایش چشمگیری یافته و نهتنها پایتختنشینان، بلکه ساکنان شهرها و استانهای دیگر نیز تمایل زیادی به آن نشان میدهند.»
پروانه بندپی: «برخی کارشناسان خلأ عاطفی، آسیبهای روحی، افسردگی، ناامیدی، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی، تظاهر و خودنمایی و تاثیر مدرنیته و فرهنگ غرب را بهعنوان دلایل گرایش ایرانیها به نگهداری از حیوانات خانگی مطرح میکنند، اما برخی کارشناسان نیز هستند که علت این کار را بسیار انسانی، از روی خوشقلبی فرد و علاقه به حمایت از حیوانات میدانند.»
اعظم امامی: «یکی دیگر از مهمترین دلایل نگهداری از حیوانات خانگی، تقلید از فرهنگ غربی است. نگهداری از این حیوانات در جوامع اروپایی رایج است و امروزه تبعیت از فرهنگ اروپا به عقیدۀ شماری از جوانان به منزلۀ تجدد است.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا نگهداری حیوانات خانگی به رفع نیازهای عاطفی کمک خواهد کرد، میگوید: «نگهداری از این حیوانات بهمنظور رفع نیازهای عاطفی و احساسی در بسیاری از مواقع، ارتباطات اجتماعی را کاهش میدهد و این امر در درازمدت آسیبزا میشود. خلأ عاطفی باید از طریق توسعۀ روابط اجتماعی بین انسانها برطرف شود، نه با نگهداری حیوانات خانگی.»
ستاره درخشانی میگوید: «نمیشود گفت همۀ افرادی که اقدام به نگهداری از حیوانات خانگی میکنند، دوستدار حیوانات هستند. قطعاً تعدادی از آنها برای شوآف و نمایشدادن این کار را میکنند. بعضیها هم میل دارند به بقیه نشان بدهند که بسیار متجدد و بهقول امروزیها باکلاس هستند. تعدادی هم به دلیل خلأهای درونی و ناتوانی در برقراری ارتباط با انسانهای پیرامون، به حیوانات رو میآورند.
اما نمیتوان گفت همۀ افرادی که سگ و گربه و حیوانات دیگر را نگهداری میکنند، اهل نمایش هستند یا خلأ عاطفی دارند. واقعیت این است که بخشی از جامعه به نگهداری حیوانات علاقۀ قلبی دارند و دوست دارند که بهنوعی از حیوانات حمایت کنند. و این ربطی هم به تاثیرپذیری از فرهنگ غرب ندارد.
اگر شما به گذشتۀ ما ایرانیها نگاه کنید، میبینید که در قدیم بسیاری از افراد که در روستاها زندگی میکردند، سگ و گربه و مرغ و خروس و ... داشتند و صرفنظر از این که داشتن این حیوانات برای آنها انتفاع مادی داشت، منافع معنوی هم داشت. یعنی خیلی از مردم به سگهای خود علاقه داشتند.»
?اگرچه سگ حیوانی وفادار و بسیار مفید است، اما از نظر بهداشتی و پزشکی آلودگیهای فراوانی در اعضای مختلف بدن این جانور وجود دارد. یکی از دلایل علمی که به دوریکردن از این حیوان دلالت میکند آن است که سگ از نظر بیولوژیکی بسیار ضعیفی بوده و به همین دلیل مستعد ابتلا به عفونت و انواع انگلهاست. همچنین مدفوع این حیوان حاوی تخمهایی است که بهراحتی به دیگر نقاط بدن سگ منتقل میشوند. در صورتی که فردی به بدن این حیوان دست بزند و سپس دستهای خود را نشوید، ممکن است این تخمها وارد بدن او شده و مبتلا به امراض گوناگونی شود. همچنین بر اساس بررسیهای به عمل آمده مشخص شده که این حیوان منبعی برای انتقال بیماریهایی مانند ایدز و هپاتیت است.
?خداوند سگ را برای نگهبانی از انسان آفریده است. در نتیجه استفاده از سگ برای نگهبانی در حیاط، محل کار و... عالی است؛ اما بهدلیل وجود ارتشی از باکتریها و میکروبهای مختلف در بدن سگ، برای مراقبت از بدن ما، اسلام سگ را نجس میداند و بهتر است که از ورود سگ به خانه و زندگی خود پرهیز کنیم.