ویرگول
ورودثبت نام
fayaz
fayaz
خواندن ۷ دقیقه·۷ ماه پیش

راه اندازی ویس چت/بیسیم!


من از ابر آروان استفاده میکنم! برای همین اگر به هر دلیلی که به من ربط نداره نمیخواین ازشون سرویس بگیرین، میتونین سراغ جایگزین ها برین و خودتون اصطلاحات آروانی رو تبدیل کنین :)

از بین ویس چت ها که میشه ازش به عنوان بی سیم برای مراسم های مختلف استفاده کرد، یکی شون اسمش mumble (اسم اصلی و نرم افزار آیفون) یا mumla (نرم افزار اندروید) هستش.

نصب روی سرور/کامپیوتر اصلی

این برنامه روی کامپیوتر های عادی و سرور قابل اجرا شدن هستش و بقیه دستگاه ها مثل موبایل ها، وصل میشن به اون سرور/کامپیوتر اصلی.

فقط قبل شروع نصب، باید این رو نصب کنین. دستگاه های عادی معمولا نصب کردن ولی اگر زبان باز شدن برنامه بعد نصب یک ارور داد، اینو نصب کنین بعدش دوباره امتحان کنید!

چون سایتش الآن تحریم مون کرده و ممکنه روی کامپیوتر تون فیلترشکن/تحریم شکن نداشته باشین، من پیشنهاد میکنم از گیتهاب دانلود کنینش!

توی گیتهاب هر برنامه، یک جایی نوشته ریلیز و آخرین نسخه زیرش هست که روش کلیک کنید.

https://github.com/mumble-voip/mumble
https://github.com/mumble-voip/mumble


صفحه گیت هاب برنامه لینکش زیر عکس هست که با کلیک رو اینجا باز میشه.

صفحه گیت های برنامه لینکش زیر عکس هست که با کلیک رو اینجا باز میشه.صفحه گیت های برنامه لینکش زیر عکس هست که با کلیک رو اینجا باز میشه.

توی صفحه ایی که باز میشه (بعد کلیک روی نسخه آخر)، کلی فایل هستش.

اونهایی که توی اسمشون سرور هست، میشه هسته یا همونی که پردازش ها روشه. اونهایی که کلینت، میشه یوزر یا کاربری که وصل میشه و مثلا موبایل ها هم کلینت هستن.

(میشه جفتش روی یک سیستم عامل به صورت همزمان نصب بشه و استفاده شه!)

توی نوع سرور ها، بگردین ببینید چی به دردتون میخوره و دانلود و نصبش کنین (آخرش exe یا msi باشه مال ویندوزه، بقیه اش یا لینوکسه یا مک که دقیقا نمی شناسم)

نصب که تموم بشه و اون پیش نیاز که ++c هست رو نصب کنین، میتونین برنامه رو باز کنید.

بعدش می بینید هیچی نشد! سمت راست پایین که ساعت و اینها رو نوشته (تسکبار)، اونجا یا یک آیکون جدید هست یا روی اون فلش سمت بالا کلیک کنید. بعدش یک آیکون جدید میبینید. روی آیکون کلیک کنین و اگر پنجره ایی باز نشد، log رو از راست کلیک انتخاب کنید. توی صفحه ایی که باز میشه، یک چیز مهم هستش و بقیه اش به درد نخوره برای ما 😅

یک جایی همچین چیزی نوشته

SuperUser password set 'XXXXXXXX'

سوپر یوزر با S و U بزرگ، همون ادمین خودمونه که پسوردش میشه اون x ها که برای هر نفر متفاوته و به طور رندوم ساخته میشه!

توی برنامه کلینت برای ویندوز من خودم گیج شدم برای همین پیشنهاد میکنم توی اندروید یا ios تون به ترتیب mumla یا mumble رو نصب کنید و آی پی سرور و یوزرنیم سوپر یوزر و پسوردی که از لاگ گرفتین رو وارد کنید و بزنید وصل شه.

بعدش نسبتا راحت می تونین تنظیمات مختلفی ایجاد کنید.

توی سیستم عامل میزبان اگر کلینت نصب میکنین و میخواهید بهش وصل شین، آی پی رو ندین ها، توی لوکال خودش میزنه یه همچین سرویسی هست و میتونی بهش وصل شه و اون رو انتخاب کنین.

خب خیلی ها تا اینجا کارشون راه افتاده، ولی کار من تموم نشده! الآن ما برنامه رو روی سرور بالا آوردیم (من روی iaas).

بالا آوردن روی دامنه شخصی خودم

حالا میخوام به بقیه جای اینکه یدونه آی پی بدم، دامنه بدم. مثلا فرض کنین اگر یکی نوشت bisim.ir و پورتش رو وارد کرد، بتونه وارد این ویس چت بشه!

برای این کار، من از cdn ابر آروان استفاده میکنم. یعنی وارد پنل شون میشم، بعدش توی cdn، دامنه جدید رو اضافه میکنم. یعنی آدرسش رو وارد میکنم و با شرایط شون موافقت میکنم. بعدش دو تا نیم سروری که ابر آروان بهم داده رو به اون شرکتی که ازش دامنه ام رو گرفتم میدم (یا مستقیم توی nic اون دامنه وارد میکنم) و صبر میکنم تا نیم سرور عوض شه.

وقتی نیم سرور عوض شد، توی پنل ابر آروان، میتونم با استفاده از رکورد های dns، بگم مثلا اگر کسی chat.bisim.ir رو نوشت، این درخواست برای چه ip ایی ارسال شه. برای این کار باید یدونه رکورد A اضافه کنین و توش آی پی رو بنویسین و عنوانش رو هم، مثلا chat بگذارین.

الآن اگر کسی chat.bisim.ir رو وارد برنامه بکنه، درخواستش به ip سرور که تنظیم کرد میره و خب همه چیزش اوکیه و اگر آی پی سرور عوض بشه، نیاز نیست به همه بگم این آی پی جدید هستش. فقط کافیه از ابر آروان عوضش منم تا درخواست ها به آی پی جدید بره!

استفاده از یک سیستم اطلاع رسانی بی نقص!

ولی طبعاً، بازم من ول کن ماجرا نیستیم!!!

این بار میخوام بهشون اطلاعیه و ... هم بتونم بدم که مثلا بدونم جلسه بعدی مون کی هستش. یا لینک ویس چت مون چیه؟ (مثلا اگر بخواین به عنوان بیسیم ازش استفاده کنین و مثلا 20 نفر باشن که باید براشون نصب کنین، میتونین این پیام رو بفرستین و خودشون بخونن و نصبش کنن و کارتون خیلی کمتر باشه و دردسر پیام رسان ها رو هم نداشته باشین)

این بار از پنل ابر آروان، وارد object storage میشم و یدونه صندوقچه میسازم. حالا با یکی از ادیتور هایی که توی اینترنت پر هستش، یدونه فایل html می سازم و اطلاعاتی که میخوام به دوستام نشون بدم رو توش میگذارم. اینجوری فقط کافیه این فایل به دست شون برسه تا روی مرورگر شون اجرایش بکنن و بفهمن پیام من براشون چیه و مثلا لینک ویس چت مون عوض شده یا نه و قرار بعدی مون کیه!

ولی اینکه بخوان برن فایل رو دانلود کنن و بعد با مرورگر شون بازش کنن، خیلی جالب نیست. نتیجه اینکه میخوام اگر کسی bisim.ir رو باز کرد، صاف این براش باز شه اگر هم که با برنامه، chat.bisim.ir رو باز کنه، وارد ویس چت میشه.

برای اینکه دوباره از ابر آروان استفاده میکنم. این بار این فایل html رو توی یدونه صندوقچه آپلود میکنم. حالا از صفحات استاتیک، میرم این صندوقچه رو روی اون دامنه bisim.ir تنظیم میکنم و نام این فایل رو به عنوان فایل استاتیک صفحه قرار میدم.

خب الآن اگر bisim.ir رو باز کنم، این کد html برای من اجرا میشه و می بینمش و بقیه هم میتونن اطلاعیه و ... رو از اینجا ببینین.

اگر هم به هر دلیلی دلم خواست متن اطلاعیه رو عوض کنم، فقط کافیه دوباره کد html جدید رو بسازم و جایگزینش کنم.


خب حالا بعد این همه کار، من چی دارم؟!

  • یدونه ویس چت که میتونه با آی پی کار کنه.
  • حالا حال نمیکنم آی پی بدم به مردم، یک دامنه یا ساب دومین میدم بهشون!
  • حالا میخوام یک اطلاعیه بدم، میتونم توی یک ساب دومین یا دومین اصلی خودم، این اطلاعیه رو به نمایش بگذارم (که تا یه حدی هم این قابلیت رایگان هستش توی ابرآروان)


جاهایی که ممکنه به دردتون بخوره + امکانات آن به صورت کلی


برای مراسم ها و کلا جاهایی که مردم پخش هستند، هزینه تماس تلفنی دائم فعال خیلی زیاد میشه. از طرفی وصل کردن همه سخته و ارسال پیام خصوصی ممکن نیست. برای همین شما میتونین بگین به اینترنت وصل شن و خیلی راحت به جز امکاناتی که گفته شد، گروه بندی کنین شون. اگر جایی هستین که آنتن نمیده، میتونین با چند تا مودم توی شبکه محلی این کار رو کنین و صرفا افراد متصل به مودم وصل شن بهش که دیگه نیازی به اینترنت همراه اول/ایرانسل نیست و با عدم آنتن دهی هم کارتون راه می افته. پول اینترنت هم نمی افته براتون!

توی موبایل های اندرویدی میدونم میشه از منو، انواع مختلف وصل شدن میکروفون رو انتخاب کنید. مثلا تا وقتی نگه دارین صداتون بره. اگر کلیک کردین وصل شه و با کلیک بعدی قطع شه یا ...

توی این برنامه یک سری سرور پاپلیک هم هستش که عموما خالی هستن. یعنی بدون هزینه و سرور ساختن، میتونین مثل دمو ازش استفاده کنین

عکس از یک سرور پاپلیک
عکس از یک سرور پاپلیک


بیسیمویس چتنرم افزار بیسیمبی سیمابر آروان
علاقه مند به سایت و cdn و کلاد! اگه کاری داشتین https://t.me/fayazamir_bot
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید