استیون اسپیلبرگ کارگردان فیلمهای مشهوری مانند «پارک ژوراسیک»، «ای تی: موجود فرازمینی»، «مهاجمان صندوق گمشده» و… است. بسیاری او را یکی از پایهگذاران عصر جدید هالیوود میدانند. اسپیلبرگ بیش از 50 سال در صنعت سینما فعال بوده و دو بار در بخش بهترین کارگردانی جشنوارهی اسکار برنده شده است.
او زمانی دربارهی آثار خود گفت: «چه در موفقیت و چه در شکست، من به تک تک فیلمهایی که تا کنون ساختهام افتخار میکنم.» سپس افزود: «من همیشه بسیار امیدوار بودهام. البته من نمیخواهم خود را یک خوشبین بنامم. میخواهم بگویم که هیچگاه امیدم را از دست ندادهام. اکنون نیز به این کشور و همهی دنیا امید زیادی دارم.»
شاید به دلیل همین خوشبینی است که اسپیلبرگ همیشه انگیزههای ساخت آثارش را پیدا کرده است. این کارگردان در طول دوران کاریاش بیشتر به داستانهای علمی-تخیلی، فانتزی، درام و هیجانانگیز علاقه نشان داده. او همچنین تعدادی از تکنیکهای فیلمسازی را که اکنون بسیار پرکاربرد هستند، در سینما رایج کرده است.
در حالی که استیون اسپیلبرگ همیشه سعی کرده تا به دنبال پیشرفت باشد و به جلو نگاه کند، هرگز از ادای احترام به کسانی که بینش خلاقانهی او را تحت تاثیر قرار دادهاند ابایی ندارد. او یک بار در مصاحبهای با AFI گفت: «من سعی میکنم پیش از شروع هر فیلم، یک فیلم جان فورد را تماشا کنم. تنها به این دلیل که او به من الهام میدهد. فورد مانند یک نقاش کلاسیک است. او قاب را تجلیل میکند، نهفقط آنچه را که درون قاب است.» با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که فیلم «جویندگان» جان فورد محصول 1956 در فهرست آثار محبوب اسپیلبرگ گنجانده شده است.
نخستین فیلمی که ناماش در این فهرست جلب توجه میکند، فیلم 2001: A Space Odyssey استنلی کوبریک است. بسیاری از صاحبنظران سینما دربارهی این که بهترین دستاورد کوبریک چه میتواند باشد بحث کردهاند، و تقریبا همهی آنها به این توافق رسیدهاند که 2001: A Space Odyssey یک شاهکار کامل است. چندی پیش که اسپیلبرگ با همکارش مایکل آپتد به گفتوگو نشست، این فیلم را با یک تجربهی مذهبی مقایسه کرد.
استیون اسپیلبرگ در طول زندگی حرفهای خود به دیوید لین (فیلمساز انگلیسی) و آثار او ادای احترام کرده و آنها را فیلمهایی تاثیرگذار بر ساختههای خودش دانسته است. پس عجیب نیست که فیلمی از این کارگردان نیز در فهرست فیلمهای محبوب اسپیلبرگ قرار دارد. او میگوید: «من به «لورنس عربستان» به چشم یک معجزهی بزرگ نگاه میکنم. این فیلم صرفا مرا خوشحال نکرد، بلکه مرا مشتاق کرد که بیشتر دربارهی روش ساخت فیلمها بدانم.»