اصغر فرهادی ؛ فیلم ساز ایرانی , بدون اشکار کردن جنس اخلاق گرایی همچنان فیلم های داستانی مجذوب کننده و در عین حال ازار دهنده میسازد. اریک رومر نیز همین کار را تکرار کرد اما تمثیل های زیرکانه ی خود را درقالب داستان های عاشقانه و سکس گنجاند. حتی فیلم درام فرهادی در سال ۲۰۱۱ ؛ ” جدایی ” بیشتر به مسایل و موقعیت های اخلاقی پرداخته بود تا ماجراهای اروتیک.
فیلم قبلی اصغر فرهادی ، ” همه میدانند ” با بازی خاویر باردم و پنه لوپه کروز در اسپانیا فیلم برداری و ساخته شد ، جایی که هنوز زندان بدهکاران وجود دارد و اما حالا ” قهرمان ” که در ایران یعنی کشور خود فرهادی فیلم برداری و ساخته شده است.
جایی که شخصیت کنایه آمیز رحیم در ابتدای فیلم مشخص می شود، زندان است. البته او از زندان فرار نمیکند بلکه به مرخصی چند روزه میرود. ( این فیلم قبلا به دلیل به تصویر کشیدن زندان بدهکاران مورد انتقاد قرار گرفته است ) . او نه تنها در مرخصی است بلکه برنامه ای برای ازاد شدن خود از زندان دارد .
امیر جدیدی ، کسی که نقش اول را بازی میکند ؛یک لبخند قهرمانانه دارد . وقتی که او در حالت شرمساری است چیزی دریافت میکند از جانب کسانی که دور و ور او هستند و کوته نظرند که به او احساس این را میدهد که بقیه شخصیت دستکاری شده ی او را در نظر میگیرند . شخصیت او شبیه جیک جانسون ای است که دستکاری شده است . در هر حال او دارای انرژِی خاصی ست که انسان را از ریشه وادار به ادامه دادن میکند.
رحیم در داستان تکیه میکند بر یک کیف دستی گمشده و سکه های درون ان اما وقتی همراه دوست دخترش فرخنده ( سحر گلدوست ) قیمت سکه هارا ارزیابی میکنند متوجه میشوند که بسیار کمتر از میزان بدهکاری رحیم به بهرام ( محسن تنابنده ) است ؛ کسی که همچنین ضمانت محکمی میخواهد درباره اینکه بقیه پول چطور پرداخت میشود ؟ و رحیم سعی دارد از بستگانش کمک بگیرد برای ضمانت این پرداخت.
بیننده در اینجا از اتفاق وجدان در درون رحیم مطمین نیست یا به اینکه ایا این نقشه درباره سکه های پیدا شده واقعا عملی است یا نه ؟ اما نهایا رحیم تصمیم میگیرد که کیف گمشده با تمام سکه هایش را برگرداند. این اغاز حماسه ای میشود که در ان هیچ چیز خوب نمیگذرد و بیننده در این ابهام است که عمل انجام شده توسط رحیم ایا درست بوده است ؟
در این هنگام رییس فرصت طلب زندان رحیم با رسانه ها ارتباط برقرار میکند و داستان رحیم را به صورت جذاب و همه پسند به نمایش میگذارد. یک شورای خیریه از داستان رحیم با خبر میشود وبرای کمک به او همایشی راه می اندازد که رحیم را بسیار به وجد میاورد و این ماجرا کمی بهرام خشمگین را در دام می اندازد. تنابنده در جبهه ی خود انقدر محکم باقی میماند که هیچ چیز نمیتواند نظر او را عوض کند. بازی او در این قسمت از بهترین بازی های بدنی و فیزیکی امسال است بی شک.
هرچه مردم در قصه ی رحیم بیشتر حفاری میکنند ؛ بیشتر حفره یافت میشود. ماجرا پیچیده تر میشود مثل ریسمانی که خود به خود تنیده میشود و تصمیم هایی که رحیم میگیرد قلب پسر کوچک اش را می شکند وقتی که تصمیم میگیرد از ضعف او در صحبت کردن برای دل رحم کردن مردم در رسانه استفاده کند.
در ادامه این نقد فیلم قهرمان باید گفت که داستان فیلم نامه های او به سختی و پیچیدگی یکپارچه بودن ان است. اصغر فرهادی همچنان هرگز در نحوه اتمام و قرار گیری دوربین و صحنه اشتباه نمیکند. او در ابتدا رحیم را در ضعف به تصویر کشید و سپس در مسیر او تله هایی نهاد. نرسیدن به وضوح از خصلت های کار های فرهادی بوده و هست. این کار نمایانگر تعامل انسان ها بدون توجه به تفاوت جامعه ها است ؛ البته تفاوت های سطحی اجتماعی در اروپا. نهایتا در قاره آمریکا و در شرق ” قهرمان ” یک تصویر و نمایش هولناک است از این که پول چقدر میتواند همه چیز را تغییر دهد.
امیدوارم از نقد فیلم قهرمان فرهادی لذت برده باشید و بقیه مطالب سینمایی را میتونید در سایت فیلمونیم ببینید