ویرگول
ورودثبت نام
filmvamusic
filmvamusic
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

آیدین آغداشلو به اتهامات اخیر واکنش نشان داد

آیدین آغداشلو نقاش و مرد اهل هنر معروف و نامدار ایرانی با توجه ادعا های گسترده و زیادی که به دست خیلی از زنان ایرانی علیه ایشان منتشر شده، واکنش نشان داد و پیغامی بلند بالا در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی اینستاگرام انتشار داد. پیرو این پیام، این هنرمند معروف ایرانی اتهامات وارده از طرف این بانوان را به شدت رد و انکار کرد و تقاضای پیگیری قانونی کرد. آیدین آغداشلو اعلام کرد این اتفاقات باعث تشنج در خانواده او شده است. سرچشمه این قضایا از هشتگ Metoo بوده و باعث شده که اسم این نقاش نامدار در لیست متهمانی که پیش از این خبر ها آن ها افشا شده بود قرار بگیرد. بانوانی که نسبت به آیدین آغداشلو ابراز تنفر کرده و اتهام تجاوز و آزار جنسی به او زده اند همگی به عنوان شاگرد و یا شخص دیگری با او در ارتباط بوده اند.


در این بین و مابین این تشنج ها و اتهامات وارده به آیدین آغداشلو بسیاری از خبرگزاری های فارسی زبان مقیم خارج کشور سعی کردند پوشش کاملی نسبت به افشاگری این موضوع داشته باشند. از این رو آیدین آغداشلو اعلام کرد به دلیل تهمت و انتشار اخبار کذب و دامن زدن به دروغ ها به زودی از آن ها شکایت خواهد کرد.

متن پیامی که آیدین آغداشلو در صفحه شخصی خود پست کرده است:

در چند روز گذشته تهمت های دروغی به سمت من روانه شده است. به جد مقابل همه آن ها می ایستم و اعلام می کنم هیچ کنم صحت نداشته و دروغی بیش نیستند.

در راستای طول هنری عمر خویش که به عدد 60 سال می رسد و همیشه در حال کار و کوشش در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان بودم، رودخانه اصلی که از زمین عمرم گذر می کرد تماما صرف نقاشی و طراحی شد. می توانم به جرات بگویم که بخش زیادی از عمر من یعنی 30 سال تمام، تنها به کلاسی کوچک ختم شده است که در آن نقاش آموزش می دادم. شاگردان من چیزی بیشتر از 5000 نفر بودند که از هر قشری تشکیل شده بودند. از آقایان و بانوانی که هر رده سنی را پوشش می دادند. من برای خدمت به این گروه در هیچ نقطه کم نگذاشتم و از اطلاعات خویش دریغ نکردم. من جواب زحماتم را به هر زبانی که بود گرفتم.

مدت کوتاهی از یک افترا به من می گذرد که این خانم مدعی شده است که این اتفاق در حدود چهارده سال پیش رخ داده است. من کاملا به این نکته که انسانی کامل نیستم واقفم اما در خصوص این موضوع هیگونه نمی توانم آن را قبول کنم و قطع به یقین رد می کنم. تا به این لحظه که توانسته ام زندگی کنم و عمری داشته باشم رفتاری به مانند تحمیل چیزی به کسی را نداشته و آن را مغایر با ارزش هایم می دانم.

من آیدین آغداشلو به شدت هر گونه تعرض و آزار جنسی را امری بد می دانم و به جد آن را استحقاق محکومیت می دانم. به خصوص در زمانی که جامعه بشریت علی الخصوص بانوان، با هزاران پشتکار و امید و آرزو برای یافتن معنای خویش به پا خاسته اند. بی هیچ غرور و انگاشته ای از این جنبش و روند آن که در پی تقویت قدرت زنان است حمایت تمام و کمال می کنم. ولی اینگونه اتهامات و اکاذبی که سبب ایجاد فضایی برای سواستفاده از این جریانات را می شوند را رد می کنم، چرا که این اتفاقات کذب راه رسیدن قربانیان واقعی را به هدف خود بسیار سخت می کند.

بی تردید من نیز در برابر کلیه این تهمت ها که سبب شده اند وضعیت خانه و خانواده ام متشنج شود، به مبارزه ادامه خواهم داد و اگر نیاز باشد از در قانون برای مقابله با دروغ ها و باز نشر این خبر های کذب وارد می شوم. در ضمن در همین متن اعلام می کنم که حق شکایتی نیز برای شبکه ماهواره فارسی زبانی دارم بسیار غیر حرفه ای عمل کرد و اقدام به منتشر کردن اخبار کذب کرد.

آیدین آغداشلو همین پیام خود را که منتشر کرده بود، به زیبان انگلیسی نیز پست کرد و ادعای ها خود را به زبان انگلیسی نیز انتشار داد. بعد از انتشار رسمی این متن به دست آیدین آغداشلو در صفحه شخصی خودش واکنش های بسیاری را در پی داشته است. حال باید منتظر نظریات افرادی که با آیدین آغداشلو ارتباط نزدیکی داشتند بمانیم.

آیدین آغداشلونقاش معاصرmetoo
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید