فواد افراسیابی
فواد افراسیابی
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

مهم‌ترین ویژگی یک محتوای خوب

انیمیشن «سیندرلا» رو دیدید؟
وقتی مشغول تماشای این انیمیشن بودید از خودتون پرسیدید: چطوری کدو حلوایی تبدیل به کالسکه شد؟! یا چه‌جوری لباس‌های مندرس سیندرلا تبدیل به زیباترین لباس‌های دنیا شدند؟ یا اصلا مگه می‌شه کفش جامونده سیندرلا اندازه پای هیچکس غیر از خودش نباشه؟

ما این‌ها رو از خودمون نپرسیدیم چون این اتفاقات در منطق انیمیشن سیندرلا برامون پذیرفتنی بودند. همین‌طور که اتفاقات و جنگ‌های بین‌سیاره‌ای و ... در فیلم‌های ابرقهرمانی برامون پذیرفتنی هستند.
این نکته رو اولین بار در کلاس‌های فیلم‌نامه‌نویسی یاد گرفتم؛ ما در پروسه تولید محتوا و سناریونویسی هر اتفاق و رخدادی رو می‌تونیم بنویسیم به‌شرطی که در منطق اون اثر پذیرفتی شه.

حالا می‌خوام یه قدم دیگه‌ هم بردارم و بگم هر محتوای موفقی، منطق خودش رو (روابط علت و معلولی خودش رو) به جهان بیرون از خودش هم تعمیم می‌ده! ساده‌ترین مثالش که احتمالا شما هم وقتی بچه بودید، تجربه کردید اینه که ما فیلم‌های «بروسلی» رو می‌بینیم و شروع می‌کنیم مثل اون با هم مبارزه کردن یا رفتار قهرمان یک سریال رو تقلید می‌کنیم یا اگه فیلم ترسناک تاثیرگذاری ببینیم همه‌ش نگرانیم که از اطرافمون موجودی ترسناک ظاهر شه و یا ... مثال‌هایی از این دست زیاد می‌شه پیدا کرد؛ نویسنده‌هایی که چیره‌دستانه محتوایی رو نوشتند و جهانی رو ساختند تا ما بتونیم برای دقایقی توش زندگی کنیم.

به‌نظرم یه محتوا، زمانی به هدف زده که برای مخاطباش جهان بسازه!



علاقه‌مند به شعر و ادبیات هستید؟ شنیدن پادکست رو هم دوست دارید؟ پس مجله نهان را در کست‌باکس دنبال کنید.

همین‌طور در صفحه اینستاگرام نهان می‌تونید بهترین شعرهای ایران و جهان رو بخونید و با آثار ادبی مختلف در زمینه شعر و ادبیات آشنا شوید.

فواد افراسیابی

تولید محتوامحتواخلاقیتخلاقفیلمنامه
شاعر، تبلیغ‌نویس و نویسندۀ محتوای خلاق
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید