ناتان کرولی، نامزد چهار جایزه اسکار، در انگلستان با مادرش که داستانهای رولد دال را برای او میخواند، بزرگ شد. بنابراین او به لحظهای رسید که دههها بعد، از او خواسته شد که به عنوان طراح تولید فیلم «وانکا» پل کینگ، که داستانی دلانگیز برای شکلاتساز نمادین دال را ارائه میدهد، کار کند.
بدیهی است که فیلم زمانی که من بچه بودم باورنکردنی بود - جین وایلدر! کراولی به Variety میگوید. «چند ساله بودم، هفت؟ فقط جادو بود بخشی از جوانی من بود. پس چرا برای ساختن یک فیلم «وانکا» این کار را نمیکنید؟»
در «Wonka»، شیرینیساز عجیب و غریب هنوز آن چیزی نیست که مخاطبان داستان موفقیت خستهکنندهای را از «چارلی و کارخانه شکلاتسازی» میشناسند، جایی که او در آن درسهای بیرحمانهای به کودکان لوس میدهد. ویلی (Timothée Chalamet) به تازگی کار خود را آغاز کرده است و هدف منحصر به فرد خود را تحقق بخشیدن به رویای دوران کودکی خود برای ساختن و به اشتراک گذاشتن شکلات با جهان دارد - آرزویی که او قبل از مرگ مادرش به او ابراز داشت.
کراولی در گفتگو با Variety، فرآیند پیچیده طراحی تولید را که در آن او و تیمش چشماندازی را برای تنظیمات عجیب و غریب و جادویی فیلم مفهومسازی کرده و اجرا کردند - که بیشتر آن شامل VFX محدود بود، میپردازد. مناظر بصری «ونکا» از یک مغازه شکلاتفروشی با گیاهان حجاریشده غولپیکر گرفته تا یک میدان شهر عجیب و غریب که شهرهای مختلف اروپایی را در هم میآمیزد، جذابیت متمایز یک کلاسیک تعطیلات آرامشبخش را به تصویر میکشد.
در حالی که کینگ، کراولی و تیمش معمولاً به دنبال الهام گرفتن در مکانها سرگردان بودند، فرآیند جستجو در طول قرنطینه کووید-19 آغاز شد — بنابراین آنها برای کاوش مجازی مناطق اروپایی به Google مراجعه کردند. با این حال، آنها در هیچ شهر خاصی که داستان باید در آن رخ دهد، قرار نگرفتند.
کراولی توضیح میدهد: «به این نتیجه میگیرید که میخواهید مکان خود را بسازید، زیرا سعی میکنید، به قول من، «رئالیسم رولد دال» به دست آورید، که فانتزی است اما با تمام شرایط او.»
او ادامه میدهد: «Galerie Gourmet ضربان قلب شکلاتسازی و شیرینیپزی است، بنابراین شما باید این شهر را بسازید. بنابراین من شروع بزرگی می کنم، مثلاً از کجا؟ این شهر چگونه است؟» مراجع زیادی مانند بل بروژ - ناقوس بروکسل - خنت، میلان، بسیاری از شهرهای فرانسه، سوئیس، حتی در لندن گرجستانی پرسه می زنید... من آن را بهترین اروپا می نامم. "
کراولی توضیح میدهد که مجموعههایی تا ارتفاع 35 فوتی روی بکلاتها ساخته است. فیلمبرداری بین آن دکورهای ساخته شده و فیلمبرداری در محل در سراسر اروپا تقسیم شده بود، که به گفته او به مخاطب اجازه می داد از حس کلاستروفوبیا فرار کنند.
او به جزئیات چگونگی شکلگیری داستان ویلی در شهری خارقالعاده ادامه میدهد که جزئیات معماری را از سرتاسر قاره به عاریت میگیرد - راهبردی که همچنین دارای پشتوانه احساسی است.
من عاشق پنجرههای عجیب و غریب پراگ هستم که با دست نقاشی شدهاند، و میخواهم آنها را با گرجستان و لندن ترکیب کنم - چگونه این کار را انجام دهیم؟ مثلاً بیایید یک سری ستونها را امتحان کنیم!» او می گوید. «اگر راه خود را از طریق آن احساس میکنید، فکر میکنم میتوانید دلتنگی همه را برای مکان لمس کنید. و شما میتوانید از این طریق با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، من میتوانم از طریق معماری ارتباط برقرار کنم، زیرا همه خاطرهای عجیب و غریب دارند - هرجا که بودهاید در اروپا حافظهتان را تحت تأثیر قرار میدهد، مقداری از آن در فیلم وجود دارد.»
طراحی اولین مغازه شکلاتفروشی ویلی نیز ریشه در نوستالژی داشت - دلتنگی این شخصیت برای دوران کودکیاش.
کراولی میگوید: «این خاطرهای از دوران کودکیاش است که بیشتر از همه با مادرش خوشحال بود، و شما آن را به عنوان خاطرهای از گذشتهاش به یک مغازه خوراکی ترجمه میکنید. زیباترین چیزی که او می تواند به آن فکر کند این است. بنابراین او باغ مخفی دوران کودکی خود را در شکلات و شیرینی می خواهد تا آنها به هم متصل شوند.
کراولی، لی ساندلز، دکوراتور دکور، و جیمی ویلکینسون، استاد دکور، بهطور خستگیناپذیری با تیمی از سازندگان و مجسمهسازان کار کردند تا درختی از شکوفههای گیلاس در حال چرخش، رودخانهای از شکلات و بسیاری از گیاهان خوراکی - از جمله گیلاسهای غولپیکر - را بسازند تا مغازههای رنگارنگ را بیاورند. زندگی این روند با مجموعهای از مسائل منحصربهفرد همراه بود که تنها یک فیلم ویلی وونکا ممکن است به همراه داشته باشد.
«مشکلات دیوانه وار، مثل اینکه چگونه میخواهیم ویلی را به پای درخت برسانیم؟… بیایید جادهی شیرینی ترکی را به سمت درخت بسازیم. خوب، چگونه می توانیم سنگفرش های لذیذ ترکی را که ماهی مرکب هستند درست کنیم؟ کراولی می گوید.
بعداً، در اوج فیلم، ویلی و نودل (کالا لین) تقریباً در حال غرق شدن در یک مخزن شکلات پنهان شده در لانه مخفی زیر یک کلیسا، که فقط از طریق یک غرفه اعتراف قابل دسترسی است، می میرند. خدمه یک نمای بیرونی کلیسا ساختند، سپس صحنههای داخلی کلیسای جامع سنت پل لندن را فیلمبرداری کردند - که مهمتر از همه، غرفههای اعترافات ندارد، بنابراین آنها آن قطعه محوری را خودشان ساختند. برای خود مخزن، کراولی از حمامهای بوداپست الهام گرفت - زیرا کاشی بیشتر از فلز «عاشقانه» است.
ما جلساتی در مورد ضخامت شکلات داریم. بعد مثل این است که "اوه، بله، لطفا تیموتی، آیا میخواهی وارد مخزن شکلات شوی؟" این همه دیوانه است، میدانی؟ او می گوید. بافت همبند برای به دست آوردن هر چیزی که نیاز دارید پیچیده است. اما ایده این است که شما هرگز چیزی را زیر سوال نمی برید، فقط با آن پیش می روید. این واقعاً هنر است — برای اینکه ما به روشی عجیب و غریب مورد توجه قرار نگیریم.»
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
کانال تلگرام ما برای معرفی و دانلود فیلم و سریال: https://t.me/formonixfilm
آیدی کانال تلگرام: FormonixFilm@
کانال اینستاگرام ما برای گرفتن آخرین اخبار هالیوودی و معرفی فیلم و سریال: instagram.com/formonix_film
آیدی کانال اینستاگرام: Formonix_Film@
موفق باشید 🤩
«فورمونیکس مرجع فیلم و سریال»