ویرگول
ورودثبت نام
همایون آزادپور
همایون آزادپور
خواندن ۷ دقیقه·۱۰ ماه پیش

اصول کلیدی پرامپت‌نویسی هوش مصنوعی؛ رمز و رازهای ChatGPT

در این مطلب می‌خواهم چکیده یک مقاله ارزشمند به قلم یکی از افراد نامدار در حوزه بازاریابی محتوا را برای‌تان به اشتراک بگذارم که به شکل شگفت‌آوری شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با اصول کلیدی نوشتن پرامپت برای ChatGPT آشنا می‌کند. اگر در گفتگو با چت بات‌های هوش مصنوعی نتیجه نگرفته‌اید و ناامید شده‌اید، یا حتی از پرامپت‌های موجود در وب استفاده کرده‌اید، اما هنوز به آن درآمدزایی قابل انتظار - یا افزایش بهره‌وری - نرسیده‌اید مطالعه این مقاله برای‌تان رهایی‌بخش خواهد بود.

حقیقت این است که با دانستن ترفندها و اصول کلیدی پرامپت‌نویسی، بسیاری از حرفه‌ها - به ویژه تولیدکنندگان محتوا - به شکلی باورنکردنی قادر به افزایش سرعت و بهره‌وری در کار خود خواهند شد و البته افزایش سود و درآمدزایی برای آنها رویایی دست‌یافتنی می‌گردد. اما در میان آموزش‌های موجود در وب که روزها و هفته‌ها به مطالعه آنها اختصاص دادم، مقاله‌ای مانند این پیدا نکردم که به شکل رایگان، چند تکنیک اساسی بیاموزد و حجت را تمام کند. تصمیم گرفتم آن را ترجمه کنم تا مخاطبان فارسی‌زبان هم از این مقاله ارزشمند بی‌بهره نمانند. برویم به سراغ چکیده مقاله. (متن کامل مقاله در ۴ قسمت در وبلاگ هم‌نگار منتشر شده که لینک آن را در پایان همین مطلب می‌آورم.)

آزاردهنده است نه؟

شما هر روز می‌بینید که همه درباره ChatGPT حرف می‌زنند اما واقعا نمی‌دانید چطور از این ابزار برای نوشتن محتوای مفید یا ارزشمند استفاده کنید.

یک حبر خوب برای شما دارم. قرار است در این آموزش به شما کمک کنم تا این مشکل را رفع کنید. چرا می‌گویم محتوای مفید؟ چون شما ممکن است از ChatGPT در گذشته استفاده کرده باشید اما هیچ وقت نتوانستید چیزی مفید از آن در بیاورید. چیزی که بتوانید آن را در هر صورت منتشر کنید. چیزی که مانند محتوایی از شما به نظر برسد یا حاوی صدایی از شما باشد.

بیایید این را تغییر بدهیم.

بگذارید اعترافی بکنم. من در ابتدا تصور می‌کردم ChatGPT یک ترفند حیله‌گرانه است. علتش این بود که من در ده سال گذشته که می‌نوشتم و درآمدزایی آنلاین داشتم تقریبا با هر چیزی مواجه شده بودم. پس وقتی آن چهره‌های حیرت‌زده را در یوتیوب می‌دیدم که ادعا می‌کردند ChatGPT فقط با یک پرامپت ساده، روزانه برای شما ۵۰۰ دلار درآمدزایی خواهد داشت، پوزخندی می‌زدم.

اما از طرف دیگر می‌دانستم هوش مصنوعی آمده تا بماند. چون موضوع فقط درباره کسب درآمد سریع نبود. این یک فناوری بود که توسط برترین شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. بنابراین تصمیم گرفتم خودخواهی‌ام را کنار بگذارم، آستین‌هایم را بالا بزنم و بروم در عمقش تا ببینم چه خبر است.

و چیزی که پس از مدتی دریافتم برایم شوکه کننده بود. می‌دانید؛ من عاشق خلق محتوا هستم. در ده سال گذشته به این کار مشغول بوده‌ام. اما نتوانستم به آن اندازه‌ای که دلم می‌خواست محتوا خلق کنم. علتش چه بود؟ راستش را بخواهید دلایل زیادی داشت.

اما مهم‌ترینش این بود که کمردرد شدیدی داشتم. ۸ سال پیش یک عمل جراحی داشتم. عصب L5/S1 من مشکلی داشت که تا امروز همچنان این درد کمر را دارم. در نتیجه نشستن طولانی مدرت در یک پوزیشن در جلوی مز، یا در داخل ماشین یا هواپیما فقط با کمربندهای مخصوص برایم امکان‌پذیر بود.

در حقیقت، من این متن را روی صندلی تکیه دار می‌نویسم زیرا فشار روی پشتم را کم می‌کند. حالا، شاید شما مثل من مشکلات جسمی نداشته باشید اما دوست دارید بتوانید ایده‌های خود را به صورت سریع‌تر و مؤثر‌تر با دنیا به اشتراک بگذارید.
شما نمی‌خواهید ساعت‌ها در جلوی میز زجر بکشید و بنویسید، بنویسید، بنویسید. و همین جاست که ChatGPT می‌تواند نجات‌بخش باشد.

دلیلش؟ یک ماشین همیشه سریع‌تر از یک انسان تایپ می‌کند. و اگر شما می‌خواهید به شکل دیوانه‌واری خلق محتوا را ادامه دهید، همین حالا وقتش هست که سرعت خروجی‌تان را تا ۱۰ برابر افزایش دهید.

این نخستین درس است: همه چیز در مورد همان چیزی است که پرامپت نامیده می‌شود.
برای خروجی ضعیفی که دریافت می‌کنید، عمو سام را مقصر ندانید. پرامپت‌های خود را مقصر بدانید.
شاید پیش از این نیز به جستجوی پرامپت‌ها پرداخته‌اید.
پس احتمالاً مجموعه‌ای از پرامپت‌ها را از آموزگاران مختلف ChatGPT در یوتیوب یا دوستان توییتر جمع‌آوری کرده‌اید؛ اما وقتی می‌خواهید با آنها یک پست وبلاگ بنویسید… آن وقت ناکام می‌مانید.
و این نکته را به شما بگویم: اگر از واکنش ChatGPT به پرامپت‌های خود ناراضی هستید، راه حل آن آسان است…

شما فقط نیاز دارید روش پرامپت‌نویسی خود را تقویت کنید.
شما باید به زبانی قابل درک برای ربات صحبت کنید.
و شما با “کپی پیست کردن” ساده پرامپت‌ها نمی توانید کارتان را بهبود دهید… اگر واقعاً می‌خواهید یک مزیت رقابتی غیرمنصفانه کسب کنید، باید قواعد ایجاد پرامپت‌هایی که محتوای معنادار می‌نویسند را بدانید.
پس از صرف بیش از ۱۰۰ ساعت در ChatGPT و تنظیم دقیق پرامپت‌ها، من کشف کردم که هر پرامپت عالی، چهار قاعده را رعایت می کند.
هنگامی که این چهار قاعده را به پرامپت‌های بعدی خود اعمال کنید، شاهد بهبود ۱۰۰ برابری در خروجی ChatGPT خواهید بود.

چت جی پی تی این طوری کار نمی‌کند.

آیا شما تا به حال از یک چنین پرامپتی استفاده کرده‌اید:

Write 10 compelling headlines about X

(۱۰ تیتر متقاعدکننده راجع به X بنویس) یا (یک مقاله راجع به Y بنویس)

خب خروجی چنین پرامپتی بسیار بد است. شرط می‌بندم شما هم می‌دانید راجع به چه چیزی حرف می‌زنم. بعد از ۱۰۰ ساعت کلنجار رفتن با پرامپ‌نویسی ChatGPT من به یک الگو برای نوشتن پرامپت‌های عالی دست پیدا کردم. «موضوع اصلا این نیست که به ChatGPT مثلا بگویید یک مقاله برایم بنویس»

نه. ChatGPT می‌تواند به ده‌ها جهت که شما به طور مشخص برایش تعیین می‌کنید حرکت کند. کاملا مشخص.

تصور کنید که با یک فرد فوق باهوش که اطلاعاتش بسیار بیشتر از شماست صحبت می‌کنید. اگر شما بخواهید با او راجع به علوم عصب‌شناسی، مهندسی موشک یا شستشوی فرش بحث کنید، بسیار خب،  او می‌تواند به خوبی با شما بحث کند.

بنابراین شما باید برای او مرزهای مشخصی تعیین کنید که از آن فراتر نرود.

و این یعنی همان ۴ قانونی که من به آن روش قدرتمند پرامپت‌نویسی می‌گویم.

این چهار الگو بسیار مهم است:

۱- ظاهر شدن در نقش (Acting as): (توضیح مترجم: معنی این عبارت که در پرامپت‌های حرفه‌ای مشاهده می‌کنید این است که از چت جی پی تی می‌خواهید در نقش یک متخصص ظاهر شود یعنی خود را در جای یک متخصص قرار دهد که دانش کاملی در آن زمینه بخصوص دارد) ChatGPT در این سناریو کیست؟ آیا او دستیار نگارش شماست؟ دستیار تحقیق بازار شماست؟ یا به سادگی یک بررسی کننده گرامر است؟ تعیین کردن نقش ChatGPT، لحن و ادبیات او را تعیین می‌کند.

۲- زمینه و مفاد: اطلاعات پسزمینه اهمیت دارد. زمینه‌ای که در آن عمل می‌کنید را نشان بدهید و چیزی که می‌خواهید به دست بیاورید. شما چه کسی هستید؟ با چه کسی دارید حرف می‌زنید؟ آیا شما در حال نوشتن یک رشته ایمیل برای برقراری ارتباط عمیق با مخاطبین خود هستید؟

یا در حال نوشتن یک پست در ویرگول یا گپ‌هال هستید که انتظار دارید ویرال شود؟

۳- دستورالعمل‌ها: شفاف و مستقیم باشید مثل Gps تان وقتی که در یک شهر بزرگ گم شده‌اید. درباره اینکه ChatGPT چگونه می‌تواند به خروجی مورد نظر شما برسد بیشتر حرف بزنید. به عنوان مثال به عنوان اول شخص بنویسید. با یک فعل اقدامی شروع کنید..

۴- مراحل پیشرفت: به ChatGPT بگویید مراحل چگونه باید به نظر برسد. آیا در ابتدا می‌خواهید یک خروجی ارایه دهد؟ یا می‌خواهید در ابتدا تیترهای جلب توجه کننده تولید کند.

جمع‌بندی و لب کلام

خب چون متن طولانی شده، برای دیدن مثال‌ها (و در صورت تمایل مطالعه متن کامل) به این مجموعه مقالات در وبلاگ هم‌نگار مراجعه کنید. سعی می‌کنم در مطلب بعدی، بخش دوم این چکیده را به این موضوع اختصاص دهم: چطور کاری کنید که ChatGPT متن‌ها را با نوع و سبک نگارش شما بنویسد به طوری که انگار نویسنده متن شما هستید.

سوال دیگری که ممکن است برای‌تان پیش بیاید این است که حالا همه این کلنجارها را از چه طریق، بدون دردسر با chatgpt امتحان کنم و او را در نهایت به دستیار نگارش خود تبدیل کنم. توصیه من این است که از آقای خودنگار، چت‌بات نگارش محتوا در هم‌نگار استفاده کنید. دلیلش این است که علاوه بر اینکه چت‌بات به زبان فارسی آموزش دیده، هر چه کاربران بیشتری با آن کار کنند در پاسخ‌دهی ورزیده‌تر و آزموده‌تر می‌شود و کیفیت محتوایش افزایش می‌یابد.

همچنین از ابزار نگارش پست هم‌نگار هم می‌توانید استفاده کنید. این ابزار، به شکلی آموزش دیده که شما را از دردسرهای ذکر شده رها کند و همه چیز را آماده در اختیارتان قرار دهد تا بتوانید محتوای مدنظرتان را تولید کنید. سرعت بیشتر در تولید مطلب و افزایش بهره‌وری از مزایای استفاده از این ابزار است و از معایبش هم باید به عدم امکان نگارش محتوا با استایل اختصاصی شما اشاره کرد که اگر می‌خواهید به عنوان یک نویسنده محتوا، برندی برای خود دست و پا کنید بهتر است از روش اول استفاده کنید.

هوش مصنوعیchatgptپرامپت نویسیچت بات هوش مصنوعیهم نگار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید