ویرگول
ورودثبت نام
فریده رمضانی
فریده رمضانی
خواندن ۲ دقیقه·۴ ماه پیش

فلسفه و نماد تخم مرغ‌های رنگی سفره هفت سین

هرچی بیشتر به سال نو نزدیک میشیم، برای چیدن سفره هفت سین و زنده نگهداشتن آیین ایرانی ذوق و شوق بیشتری داریم. فکر می‌کنم خیلی از ماها نمادهای ۷سین رو ی بار دیگه مرور می‌کنیم و با توجه به اونا سفرمون رو میچینم. حضور تخم مرغ رنگی تو سفره هفت سین هم یکی از چیزایی هست که معمولا بچه‌ها براش خیلی هیجان دارن. ولی شاید خیلی از ما ندونیم این تخم مرغ رنگی هفت سین چه نمادی داره.

تخم مرغ هفت سین
تخم مرغ هفت سین


سمبل و فلسفه تخم مرغ رنگی در هفت سین

یادمه وقتی بچه بودم، مامانم همیشه بهم میگفت به تعداد اعضای خونواده باید تخم مرغ رنگی بزاریم. ازش هم میپرسیدم «چرا؟» میگفت چون رسمه و مامان جون هم این کارو میکرده. ی جورایی همه تو خانواده ما اینکارو میکردن و هیچ کس نمیدونست چرا.😐 حتی معلوم بود کدوم تخم مرغ برای کی هستش.

خلاصه که فهمیدم «تخم‌مرغ در سفره هفت‌سین نشان از باروری و رشد و زایش خوبی‌هاست.» و فکر می‌کنم خونواده من باروری، رشد و زایشو در نظر داشتن.


چیزاهای جالب و جذاب دیگه در مورد تخم مرغ هفت سین

تخم مرغ‌های رنگی سمبل شکوفایی و نمو در سال جدید است به این امید که سال جدید پر‌بار‌تر از سال قبل آغاز شود و خاطره‌ی خوش این سفره‌ی رنگی در کنار سفره‌های هفت‌سین سالهای گذشته باقی بماند.

تخم، نمادی از نطفه و نژاد است. تخم‌مرغ تمثیلی از نطفه‌ی باروری است که به زودی جان می‌گیرد تا زایش کیهانی صورت پذیرد. پوست تخم‌مرغ نمادی از آسمان و طاق‌کیهان است.

این خیلی جذاب بود برام : «در اسطوره آمده است که میترا، ایزد‌بانوی خورشید که نمادی از مهر و دوستی است، از تخم‌کیهانی به وجود آمد.»

در بعضی روستاها رسم است که یک تخم‌مرغ را بر روی آیینه می‌گذارند و معتقدند که در هنگام تحویل سال زمانی که گاو آسمانی کره‌ی زمین را از شاخی به شاخ دیگر خود می‌اندازد، تخم‌مرغ بر روی آینه تکان خواهد خورد.

تصاویری که در اینجا آوردم یکسری از پروژه‌های برگزیده سال ۱۴۰۰ از تخم مرغ‌های رنگی بود که در وبسایت روزرنگ همون سال منتشر شد و انقدر جذاب و زیبا هستن که پیشنهاد میکنم از لینک منبعی که قرار دادم ببینید.

منبع: مقاله تخم مرغ‌های رنگی روزرنگ

تخم مرغعیدسال نوهفت سیننماد
سلام، من فریده ام، دوست دارم تو ویرگول تجربه ها و چیزهایی که یاد گرفتم رو با شما به اشتراک بزارم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید