ویرگول
ورودثبت نام
دنیای عجیب من
دنیای عجیب من
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

تجربه من از پرورش مرغ عشق

حتما تا حالا مرغ عشق ها رو از نزدیک دیدید، این پرنده های زیبا و البته کوچک عضوی از خانواده طوطی ها هستش و یک موجود انسان دوست و آرام. اما مانند کاسکو قدرت حرف زدن نداره، ولی اگر به خوبی بهش رسیدگی کنید، ساعت ها شما را سرگرم میکنه و در کنار شما لذت خواهد برد. یعنی یک پرنده باهوش که وجود اون در هر خونه ای الزامی است !!

تجربه من از پرورش مرغ عشق
تجربه من از پرورش مرغ عشق


در این نوشته میخوام تجربه خودم رو با شما در میون بذارم، تجربه من به پرورش و جفت گیری مرغ عشق مربوط میشه، این قضیه مربوط به دو سال گذشته میشه ، زمانی که هنوز به خدمت سربازی نرفته بودم و به پرنده ها به خصوص مرغ عشق علاقه زیادی داشتم، متاسفانه بعد خدمت این علاقه رو بنا به دلایل نامعلومی از دست دادم.

کارم زمانی شروع شد که از جلوی یک پرنده فروشی رد شدم و صدای زیبای دو تا مرغ عشق رو شنیدم که انگار منو صدا میزدن، با اشتیاق رفتم داخل پرنده فروشی و قیمت پرنده ها رو پرسیدم. خوشبختانه قیمتشون زیاد گرون نبود و انگار همه چی برای خریدن یک جفت مرغ عشق فراهم شده بود. تصمیم رو گرفتم و پرنده ها رو به خونه آوردم، البته داخل پرانتز بگم که خانوادم با این قضیه مخالف بودن و من رو از دردسر ها و زحمت های نگهداری این پرنده های شیرین آگاه کردن ولی من دیگه تصمیم رو گرفته بودم و مسئولیت همه چیز رو بر عهده گرفتم.

خب پرنده ها رو به اتاقم بردم و انتظار داشتم که عین کاسکو حرف بزنن یا اینکه مثل قناری آواز بخونن، اما متاسفانه اینطور نبودن و من اشتباه فکر می کردم، آنها پرنده های ساکتی بودند که صدای ریز و آرومی از خودشون بروز می دادند و اکثرا نوک همدیگه رو میخوردن و به هم غذا می دادن و اینجا بود فهمیدم که واقعا پرنده های عاشقی هستند و الکی نیست که به اونها مرغ عشق میگن.

حالا نوبت من بود که عشقم رو به اون پرنده ها نشون بدم، اولین کاری که کردم، آب و غذای تازه در اختیارشون قرار میدادم و روزانه سه بار این کار رو می کردم و اکثر دانه ها و میوه و سبزیجات بهشون میدادم و هر از گاهی بهشون تخم مرغ آب پز شده و پودر پوسته تخم مرغ میدادم تا پروتئین و کلسیم شون تامین بشه.

این کار رو تا چند ماه مرتب انجام میدادم و هر روز صبح روزنامه زیر قفسشون رو عوض میکردم تا اینکه به فصل پاییز رسیدیم و یک روز دیدم پرنده نر بیشتر از همیشه سر و صدا میکنه و مدام با پرنده ماده بازی میکنه و پرنده ماده هم فرار میکنه و گاها با هم دعوا میکنن، تا حالا ندیده بودم با هم دعوا کنن و این کارشون برام عجیب بود، چند روز با همین اوضاع گذشت و دیدم که قضیه جدیه برای همین به پرنده فروش مراجعه کردم و جویای کمک شدم، بالاخره فهمیدم که فصل جفت گیری شون رسیده و مرغ عشق نر دلش بچه میخواد اما مرغ عشق هنوز قصد بچه آوری نداشت و یا اینکه شرایطش نبود. با راهنمایی پرنده فروش یک لانه تخم گذاری برای مرغ عشق ها ساختم و داخل قفس شون قرار دادم و بالاخره دعواها پایان یافت.

و در نهایت مرغ عشق ماده ما به مرغ عشق نر پا داد و عملیات جفت گیری انجام شد، پرنده ماده لانه نشین شد و پس از یک هفته اولین تخم رو گذاشت که واقعا برام جالب و خوشحال کننده بود. البته این هم بگو که فروشنده بهم گوشزد کرده بود که در دوره جفت گیری باید بهشون دانه های گرم مثل شاهدانه و کتان بدم و مدام با تخم مرغ آب پز و پودر استخوان یا پوسته تخم مرغ تغذیشون کنم.

مرغ عشق ماده به مدت 17 الی 18 روز داخل لونه خوابید و مرغ عشق نر اون رو تغذیه می کرد و مشاهده این جنب و جوش و فعالیت پرنده ها ، امیدم رو به زندگی و آینده چند برابر کرد. جوجه ها پس از گذشت 18 روز حدودا از تخم بیرون آمدند و مرغ عشق های نر و ماده به کمک هم جوجه ها رو بزرگ می کردند و من با مشاهده مهر و محبت پرنده ها و بزرگ شدن روز به روز جوجه ها ، علاقم به اونها بیشتر میشد و کار به جایی رسیده بود که واقعا جدایی از اونها برام سخت بود و هر روز بیشتر از دیروز بهشون وابسته میشدم.

خلاصه اینکه اگر می خواهید اوقات فراغت تان رو پر کنید، خرید یک جفت مرغ عشق میتونه این وقت خالی شما رو پر کنه و مثل سگ و گربه هزینه نگه داری و دردسر های زیادی نخواهد داد. مطمئن باشید که این جفت زیبا به بهترین دوست برای شما تبدیل خواهند شد.

با آرزوی موفقیت


مرغ عشقپرورش مرغ عشقتجربه پرورش مرغ عشق
زندگی به طعم خوشبختی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید