gamepass.ir
gamepass.ir
خواندن ۹ دقیقه·۴ سال پیش

ده بازی ساز برتر صنعت گیم

در گیم پاس بر آن شدیم تا شما را با بازی سازها و توسعه دهندگان برتر تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی که تأثیر بسزایی در شکل گیری آنچه امروزه در اختیار ما قرار دارد، آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

صنعت بازی‌های ویدیویی، به شکلی که امروزه وجود دارد، مدیون نام‌های بسیاری است که با تلاش و پشتکار خود آن را به یکی از قدرتمندترین و جذاب‌ترین صنایع جهان، تبدیل کردند. این افراد بزرگ و تأثیرگذار، هر کدام به نوبه خود سهمی در این امر داشته‌اند، به همین دلیل ما تصور کردیم برای شما خوانندگان عزیز گیم پاس جالب باشد با ده نفر از برجسته‌ترین بازی سازان صنعت گیم آشنا شوید.

با گیم پاس همراه باشید تا در قسمت اول این مقاله، در خصوص ۵ نفر (شماره ۱۰ تا ۶) از این افراد نابغه مطالبی را به اطلاع شما برسانیم.

10- دهمین بازی ساز برتر صنعت گیم John Carmack

از بنیانگذاران شکل مدرن بازی‌های شوتر اول شخص برای پلتفرم پی سی و مرجعی در برنامه نویسی بازی، John Carmack را می‌توان در کنار نام‌های همچون John Romero، Adrian Carmack و Tom Hall یکی از مؤسسین اصلی id Software دانست. نوابغی که همگی پیش از آن در Softdisk همکار بودند.

چندی بعد کارهای اولیه id Software و به خصوص آثار Carmack (بازی‌هایی مانند Commander Keen، Wolfenstein 3D، Doom و Quake) مورد توجه Apogee Software قرار گرفت و باعث شد John Carmack و استعداد فوق‌العاده‌اش در ساخت بازی‌های شوتر اول شخص مورد تحسین و توجه قرار گیرد.

جمله کارهای بزرگی که کارمک انجام داد می‌توان به Adaptive Tile Refresh یا کاشی تجدید پذیر تطبیقی برای بازی Commander Keen، خلق تکنیک Raycasting در بازی‌های Catacomb 3-D، Hovertank 3-D و Wolfenstein 3-D، ایجاد تکنیک پارتیشن بندی فضای باینری که برای اولین بار در بازی Doom استفاده شد، تکنیک ذخیره سطحی که برای اولین بار در بازی Quake استفاده شد و … نام برد.

یکی دیگر از بزرگترین ابداعات او در زمینه گرافیک کامپیوتری استفاده ازتکنیک MegaTexture بود که برای اولین بار در بازی Enemy Territory: Quake Wars استفاده شد. همچنین برخی از موتورهای ساخت جان کارمک برای استفاده در بازی‌های بزرگی همچون Call of Duty، Half-Life و Medal of Honor لایسنس شده است.

دیدگاه و رویگر کارمک در برنامه‌نویسی بازی، برای بسیاری از افرادی که همین کار را انجام می‌دهند و دنبال کننده را او هستند، الهام بخش بوده است. گفته شده است که اگر کارماک راه را هموار نمی کرد، بسیاری از محبوب ترین تکنیک‌های برنامه‌نویسی امروزی وجود نداشتند و در نتیجه او سهم بزرگی در صنعت بازی‌سازی در شکل و شمایل امروزی‌اش دارد.

بازی‌های شاخص:

  • Wolfenstein 3-D (1992), Return to Castle Wolfenstein (2001)
  • Doom (1993)
  • Quake (1996), Quake II (1997)
  • Enemy Territory: Quake Wars (2007)

۹- نهمین بازی ساز برتر صنعت گیم Yu Suzuki

یکی از مهم‌ترین و خلاق‌ترین نیروهای سگا در سالهای اولیه شکل‌گیری این شرکت Yu Suzuki بود. او همه چیز طراحی می‌کرد، از Virtua Fighter گرفته تا Ferrari F355 و در سال‌های بعد تا After-Burner II، Out Run و … در واقع در ساخت تمامی بازی‌های کلیدی سگا چه برای کنسول‌های دستی و چه کنسول‌های خانگی نقش مهمی ایفا می‌کرد.

نقش سوزوکی به عنوان رئیس بخش تحقیقات و توسعه ماشین‌های سرگرمی SEGA  نه تنها منبعی از خلاقیت ماشین بازی بود (‏اغلب دستگاه‌هایی با کابینت‌های سفارشی که بازیکن می‌توانست داخل آن بنشیند)‏، بلکه به عنوان مغز متفکر ساخت نسخه‌های خانگی بازی‌ها برای سخت‌افزار SEGA نیز عمل می‌کرد.

آقای Yu Suzuki که فارغ‌التحصیل دانشکده علوم دانشگاه اوکایاما است، در اوایل دهه ۸۰ به SEGA پیوست و بیش از ۶ دستگاه بازی ساخت. در اوایل دهه ۹۰، دستیابی او به فناوری سه بعدی منجر به ساخت مجموعه‌های Virtua Racing و Virtua Fighter شد که Virtua Fighter هنوز هم یکی از بهترین و تکنیکی‌ترین بازی‌های فایتر برای هم دستگاه بازی و هم کنسول در ژاپن است.

سوزوکی همچنین یکی از پیشگامان بازی سندباکس بود؛ با خلق مجموعه اکشن ماجراجویی فوق‌العاده و تحسین شده Shenmue در حدود یک دهه پیش. Shenmue قبل از به وجود آمدن دنیای گسترده و NPCهای پرسرو صدای بازی‌های همچون Grand Theft Auto III یا Fallout 3، وجود داشت و همانقدر برای گیمرها عالی و جذاب بود. بازی‌ای که طرفداران سرسختی دارد.

نمایش جزئیات بیشتری از Little Nightmares 2 در تریلر 15 دقیقه‌ای گیم پلی این بازی

سوزوکی به تولید آرکید و کنسول برای AM2 تا زمانی که این شرکت دوباره در سال ۲۰۰۴ به SEGA پیوست ادامه داد.

بازی‌های شاخص:

  • Virtua Fighter (1995)
  • Virtua Cop (1996)
  • Daytona USA (2001)
  • Shenmue (2000)

۸- هشتمین بازی ساز برتر صنعت گیم Ralph Baer

رالف بائر پدر بازی‌های ویدیویی، یا دقیق‌تر بگوییم کنسول‌های بازی‌های ویدئویی است. با اینکه او قطعا اولین کسی نبود که یک بازی الکترونیکی ایجاد کرد، اما این تکنولوژی را توسعه داد تا آن‌ها را به تلویزیون بیاورد. او از سال ۱۹۶۶، سالها قبل از اینکه اولین ماشین بازی اختراع شود، در این حوزه شروع به کار کرد.

اختراع او Magnavox Odyssey اولین کنسول خانگی جهان بود که سالها پیش از کنسول Pong ساخته شد. این دستگاه که سیاه و سفید بود، یک پوشش رنگی داشت که با قرار گرفتن بر روی تلویزیون تصاویر رنگی میشد.

علاوه بر این، کنسول Magnavox Odyssey صدا هم نداشت، که البته بعدها سیستم صدا نیز به این دستگاه اضافه شد. در بسته‌بندی کنسول مگناوکس اُدیسه، تاس، ژتون کارت بازی و ورقه‌های ثبت امتیاز وجود داشت تا بازیکنان بتوانند بازی‌های کارتی مرسوم را بازی کرده و امتیازات خود را ثبت کنند. همین موضوع این سیستم را به یک بورد گیم با تکنولوژی بالا تبدیل کرد.

بائر علاوه بر اولین کنسول تاریخ، اولین اسلحه نوری با عنوان Shooting Gallery را نیز اختراع کرد. این اسلحه با استفاده از نور صفحه تلویزیون قادر به شلیک بود.

شاید Magnavox Odyssey یک موفقیت بزرگ نبود، اما راه را برای ساخت بازی‌های خانگی باز کرد و شروع بی‌نظیری برای ساخت کنسول‌های خانگی بود. همانطور که چند سال بعد از این کنسول، هزاران کنسول متنوع و کاربردی راهی بازار شد و این صنعت از آن زمان پیشرفتی غیرقابل باور را آغاز نمود.

علاوه بر این Ralph Baer مخترع Simon، دستگاه محبوبی که اسباب‌بازی‌ الکترونیکی در رابطه با تشخیص درست موسیقی نیز بود . که اگرچه به خودی خود یک بازی نبود، اما بعدها در ساخت صدها بازی ویدیویی از آن الهام گرفته شد.

بازی‌های شاخص:

  • Shooting Gallery (1968)
  • Simon (1978)

۷- هفتمین بازی ساز برتر صنعت گیم Shinji Mikami

شینجی میکامی در سال ۱۹۹۶ دنیای بازی‌های ویدیویی را با عرضه بازی Biohazard یکبار دیگر با سبک بقا- وحشت در بازی‌های اکشن آشنا کرد.

در سال ۱۹۹۰ Shinji Mikami که از دانشگاه Doshisha فارغ‌التحصیل شده بود، توسط کپکام استخدام شد. او کار خود را به عنوان برنامه‌ریز برای یک بازی کوییز و دو بازی لایسنس شده برای دیزنی شروع کرد. در سال ۱۹۹۳ به یک طراح بازی تبدیل شد و بر روی بازی پازلی Goof Troop برای Super NES کار کرد.

این بازی پایان دوره کارهای سبک میکامی بود و بعد از آن او تصمیم گرفت بر روی پروژه‌های سنگین‎تری کار کند. پروژه جدید Mikami با الهام گرفتن از بازی Sweet Home که در سال ۱۹۸۹ برای کنسول Famicom بر اساس فیلمی با همین نام ساخته شده بود، شکل گرفت و در سال ۱۹۹۶ اولین Resident Evil دنیای بازی‌های ویدیویی را به طوفان کشید.

بعد از موفقیت چشمگیر Resident Evil، میکامی به تهیه کنند ارتقاء مقام پیدا کرد و علاوه بر نظارت بر توسعه دو نسخه بعدی رزیدنت اویل، اولین عنوان از Dino Crisis را نیز توسعه داد.

بعد از اتمام Dino Crisis، کپکام استودیو Studio 4 را تأسیس کرد و شینجی میکامی مدیر عامل آن شد. در طول این مدت او بعنوان کارگردان اجرایی بر روی عناوین زیادی کار کرد و همچنین در مقام تهیه کننده Resident Evil: Code Veronica را برای Dreamcast ساخت.

یکسال بعد از انتشار Code: Veronica X برای پلی استیشن ۲، میکامی تمرکز خود را بر روی کنسول‌های نینتندو گذاشت و بازی Resident Evil 0, P.N. 03 را برای کنسول نینتندو GameCube ساخت. سپس آنچه را که به عقیده بسیاری تاج موفقیت‌های میکامی است را ساخت: Resident Evil 4.

یوبیسافت به زودی لیستی از مشکلات Assassin's Creed Valhalla منتشر می‌کند

این بازی با المان‌ها و ویژگی‌های جدید خود مانند دوربین جدید، مکانیک‌های گیم پلی تازه، خط داستانی نوآورانه، یکی از مهمترین بازی‌های ویدیویی نسل گذشته را بود.

بعد از موفقیت رزیدنت اویل ۴، میکامی Studio 4 را ترک کرد و به همراه Atsushi Inaba و Hideki Kamiya بهClover Studio رفت. میکامی قبل از اینکه کپکام استودیو Clover را در سال ۲۰۰۷ منحل کند، بر ساخت بازی God Hand در این استودیو نظارت داشت.

میکامی در این زمان به همراه چندین نفر از اعضای این استودیو به Seeds Inc که هم اکنون به نام Platinum Games شناخته می‌شود، پیوست؛ جایی که او همچنان به ساخت عناوینی ادامه می‌دهد که مطمئناً چهره بازی‌ها را یک بار دیگر تغییر می‌دهد.

بازی‌های شاخص:

  • Resident Evil (1996), Resident Evil 2 (1998), Resident Evil 3: Nemesis (1999)
  • Dino Crisis (1999)
  • Resident Evil CODE: Veronica (2000), Resident Evil 4 (2005)
  • Devil May Cry (2001)

۶- ششمین بازی ساز برتر صنعت گیم Hideo Kojima

هیدئو کوجیما بیش از ۲۰ سال است که بخشی از زندگی گیمرها است. کوجیما از زمان آغاز کار خود در کونامی در سال ۱۹۸۶، بسیاری از تاثیرگذارترین عناوین صنعت بازی‌های ویدیویی را تولید و کارگردانی کرده ‌است.

از اولین کار او یعنی Metal Gear، به عنوان اولین بازی ژانر پنهان کاری اکشن شناخته می‌شود؛ ژانری که بعدها در بسیاری از محبوب‌ترین عناوین صنعت بازی‌های ویدیویی از آن استفاده شد. عناوینی مانند Tenchu، Splinter Cell و بسیاری عناوین دیگر به Metal Gear مدیون هستند.

سبک کوجیما الهام گرفته شده از فیلم‌های سینمایی بود، زیرا او شیفته صنعت فیلم سازی بود. در ابتدا بازی ویدیویی برای کوجیما فقط جنبه سرگرمی داشت (او دانشگاه را در رشته اقتصاد شروع کرد). اما گرایش طبیعی‌اش به گفتن یک داستان خوب و فرصتی که طراحی بازی ویدیویی در این زمینه به او ارائه داده بود، برای اینکه در اواخر دوره دانشگاهی‌اش به سمت طراحی بازی ویدیویی برود کافی بود.

اولین بازی‌های کوجیما برای MSX چندان موفق نبود و به دلیل عدم فروش و ایده‌های غیرمعمول مورد سرزنش قرار گرفت.

همه اینها تا زمانی بود که اولین نسخه Metal Gear در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و به دلیل موفقیت تجاری که به دست آورد، آزادی عمل بیشتری به او داده شد.

با زیاد شدن دستاوردهای Hideo Kojima، از Snatcher گرفته تا Policenauts و سپس ادامه بازی‌های متال گیر (‏که در نهایت با انتشار Metal Gear Solid به اوج خود رسید)‏، نقش کوجیما در کونامی جدی‌تر شد. تا اینکه سرانجام او در اوایل سال ۲۰۰۵ Kojima Productions را در جهت دور شدن از جنبه تجاری و تمرکز بر طراحی بازی‌ها تشکیل داد.

کارهای بعدی Kojima با از سری متال گیر تا بقیه بازی‌ها، با تلفیق فانتزی بازی‌های ویدیویی با کیفیت فیلم‌های هالیوودی، معیار جدیدی در این صنعت به وجود آوردند. دستاوردی که بسیاری از بازی‌ها از آن تقلید کردند.

بازی Zone of the Enders اثر کوجیما اوج قابلیت‌های پلی استیشن ۲ را نشان داد، در حالیکه عناوینی مانند Snatcher و Policenauts از جمله نمونه‌های اولیه چگونگی ساخت صحیح یک داستان تعاملی پیچیده بودند. علاوه بر همه این‌ها، فراموش نکنیم که Metal Gear Solid 4 یکی از بازی‌های برتر نسل هشتم است.

هیدئو کوجیما در فعالیت بیش از ۲۰ ساله خود در صنعت بازی‌های ویدیویی، آثار الهام بخشی از خود به جای گذاشته است. این تأثیرات و الهام‌های که در آثار او وجود دارند، میراث این فیلسف بزرگ هستند.

اگر به زندگی این نابغه علاقمند هستید، می‌توانید بیوگرافی هیدئو کوجیما را در گیم پاس مطالعه کنید.

بازی‌های شاخص:

  • Donkey Kong (1981)
  • Mario Bros. (1983)
  • Kid Icarus (1986)
  • Metroid (1986), Super Metroid (1994)

امیدواریم از خوانندن مطالب فوق لذت برده باشید. با گیم پاس همراه باشید تا در قسمت بعدی این مقاله، ۵ نفر دومی که از شاخص‌ترین افراد در دنیای مورد علاقه ما یعنی گیم و کنسول هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

منبع: مقاله: ده بازی ساز برتر صنعت گیم از مجله اینترنتی گیم پاس

بازی های ویدئوییویدئو گیم پاسگیم پاسمجله اینترنتی گیم پاسفروشگاه اینترنتی گیم پاس
گیم پاس | مجله اینترنتی خبری تحلیلی بازی‌های ویدئویی | تیم گیم پاس به صورت تخصصی و با دید متفاوت به معرفی، نقد و بررسی، تحلیل و انتشار اخبار روز بازی‌های کنسول می‌پردازد. https://gamepass.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید