با گیم پاس همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر بهترین کنسولهای دستی که از ابتدا تاکنون در اختیار علاقمندان به بازی قرار گرفته است.
به بهانه محبوبیت کنسولهای بازی دستی در این روزها، و عملکرد فوقالعاده خوب این کنسولها در کنار بازیهای جذابی که هر روزه برای آنها به بازا بازیهای ویدیویی عرضه میشوند، بر آن شدیم که مروری بر بهترین کنسولهای دستی که تاکنون در اختیار کاربران و علاقمندان به اینگونه کنسولها قرار گرفته است، داشته باشیم.
کنسول Gizmondo که در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت سوئدی Tiger Telematics به بازار عرضه شد، به غیر از اینکه از تمامی ویژگیهای کنسولهای دستی آن زمان بهره میبرد، با استفاده از قابلیتهایی نظیر نصب سیم کارت و حافظه SD، امکان دریافت و ارسال SMS و MMS، دوربین عکاسی، پخش موزیک و یدئو و اتصال اینترنت بی سیم WAP و GPRS تبدیل به کنسولی همه کاره شد.
اما بعد از مدتی به دلیل رسوایی حقوقی و مالی مدیر اصلی شرکت Tiger Telematics، روند حذف Gizmondo از بازار، که از قبل به دلیل کم بودن تعداد بازیهای شروع شده بود، تسریع یافت و در نهایت ساخت و عرضه کنسول گیزموندو در سال ۲۰۰۶ به طور کلی پایان یافت.
مسلما، توسعه دهندگان زیادی برای پشتیبانی از کنسول ترکیبی کارت حافظه/ کنسول دستی دریم کست وجود نداشت، اما این کنسول دستی ویژگیهایی دارد که آن را در لیست ما جای میدهد.
این کنسول دستی در سال ۱۹۹۸ توسط کمپانی سگا ساخته شد ویژگیهایی ارزندهای از قبیل صفحه ۴۸*۳۲ dot LCD و پشتیبانی از طیف وسیعی از بازیها از قبیل Chao pet ازSonic Adventure و Zombie Revenge را شامل میشد.
این کنسول با استقبال خوبی روبرو شد و نهایتاً در سال ۲۰۰۱ توقف تولید شد.
کنسول Tapwave Zodiac یک تلاش بلند پروازانه دیگر برای ترکیب یک کنسول بازی با یک پلتفرم چند رسانهای موبایل بود.
کنسول دستی Zodiac در سال ۲۰۰۳ توسط مدیران سابق کمپانی Palm و با تأسیس شرکت Palm OS ساخته و روانه بازار شد و از نمایشگر ۳.۸ اینچی از نوع VGA با پردازنده موتورولا و حافظه داخلی ۱۰ مگابایت برای اجرای بازی ها استفاده میکرد. کنسول زودیاک با استفاده از سیستم عامل Palm ، دارای اتصالات جدیدی مانند اینترنت بی سیم، اینفرارد، بلوتوث و پورت USB نیز بود.
این کنسول که تحسین زیادی را به خود جلب کرد، با ورود PSP سونی از بین رفت و در سال ۲۰۰۵ توقف تولید شد.
تلاش نوکیا برای ساخت یک تلفن با قابلیت بازی کردن یک گام شجاعانه در سال ۲۰۰۳ بود، یعنی زمانی که بازار تلفن همراه هنوز به شدت از هم پاشیده بود و ۳G در دوران کودکی خود بود.
این دستگاه علاوه بر اینکه گران بود و طراحی ضعیفی داشت، و شاسی تاکو شکل و اسلات بازی آن در زیر محفظه باتری پنهان شده بود. با اینحال از بازیهای جالبی نظیر Ashen، Pathway to Glory و Sonic Advance پشتیبانی میکرد.
بعد از این کنسول نسخه N-Gage QD آن نیز عرضه شد اما از آنجا که تکنولوژی در حال پیشرفت بود، ساخت این کنسول دستی در سال ۲۰۰۶ متوقف شد.
کنسول Genesis Nomad که نسخهای از Sega Mega Drive/Genesis بود در سال ۱۹۹۵ در آمریکای شمالی عرضه شد و با صفحه نمایش وضوح بالا و پردازنده ۱۶ بیتی خود، یک نمونه بسیار جالب از تکنولوژی بود.
اما متاسفانه به دلیل ساختار نامنظم، عمر باتری خیلی کوتاه و عدم سازگاری با Mega CD یا بازیهای ۳۲X عرضه آن در بازار هدف محدود شد و در سال ۱۹۹۹ توقف تولید شد.
کنسول Game Park GP32 در سال ۲۰۰۱ در کره جنوبی عرضه شد. این کنسول دستی با وجود سی پی یو ۳۲ بیتی، Open Source OS و کابل اتصال به کامپیوتر خود توانست طرفداران زیادی پیدا کند.
کنسول Game Park GP32 با وجود اینکه یک شکست تجاری محسوب میشد، اما الهام بخش خوبی برای دستیهای قابل برنامه ریزی از جمله Bittboy، Pandora و Anbernic RG351P بود.
کنسول کمپانی Milton Bradley یعنی کنسول دستی MB Microvision اولین کنسول دستی با کارتریج قابل تعویض بود که در سال ۱۹۷۹ بعنوان کنسول تک بازی عرضه شد.
این کنسول که توسط Jay Smith (طراح کنسول Vectrex) طراحی شد، دارای یک ال سی دی ۱۶×۱۶ تک رنگ و یک Paddle Controller بود.
البته که بازیهای کنسول دستی MB Microvision محدود بود و صفحه ال سی دی آن نیز بسیار شکننده بود. این کنسول در سال ۱۹۸۱ توقف تولید شد.
کنسول دستی Wonderswan در سال ۱۹۹۹ توسط مخترع Game Boy یعنی Gunpei Yokoi ساخته شد. این کنسول با وجود چیپ ۱۶ بیتیNEC V20، صفحه نمایش تک رنگ با کیفیت و باطری قدرتمندی که تا ۴۰ ساعت شارژ نگه میداشت، رقیب قدرتمندی برای سری گیم بوی بود.
ویژگی جدیدی که این کنسول دستی داشت این بود که بازیکنان میتوانستند دستگاه را بچرخانند و بازی را به صورت عمودی اجرا کنند تا بهترین نتیجه را از حرکت دادن تیراندازان به دست آورند.
یکسال بعد از عرضه Wonderswan نیز یک نسخه رنگی از آن عرضه شد، اما با ارائه Game Boy به بازار این کنسول طرفداران خود را از دست داد و در نهایت در سال ۲۰۰۳ تولید آن به طور کلی متوقف شد.
طراح صدای The Last of Us 2 به تیم توسعه God of War: Ragnarok پیوست
کنسول Atari Lynx اولین کنسول دستی تمام رنگی بود که با سرمایهگذاری مشترک Atari و توسعه دهنده با سابقه Epyx ساخته شد. این کنسول با ویژگیهایی نظیر ال سی دی ۳.۵ اینچی، دو پردازنده ۱۶ بیتی و اتصال هشت بازیکن از طریق کابل اختصاصی Comlynx بازیکنان را به وجد آورد.
بازیهایی نظیر STUN Runner و Blue Lightning قدرت این کنسول را به زیبایی نشان دادند. با این حال مشکل بزرگ این دستگاه نیز همانند Game Gear و TurboExpress، عمر باتری آن بود. Atari Lynx نیز تا سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شد و پس از آن دیگر تولید نشد.
نسخه قابل حمل کنسول خانگی Turbo Grafx-16 مانند برادر بزرگترش یک دستگاه گرانقیمت اما بسیار جذال و با مشخصات بالا بود. NEC TurboExpress قادر بود بازیهای Turbo Grafx-16 را با نمایشگر ۲.۶ اینچی و با وضوح ۲۷۰×۴۰۰که قدرت نمایش ۵۱۲ رنگ را داشت، اجرا کند.
کنسول دستی توربو اکسپرس ۶ باطری قلمی برای تامین انرژی لازم داشت که در مقایسه با ۳ ساعت شارژدهی در بین رقبای خود ضعیفتر ظاهر شد، گرچه امکان استفاده از آداپتور ۶ ولت قابلیت جذابی بود که NEC برای کنسول دستی خود در نظر گرفته بود.
توربواکسپرس با اینکه در سال ۱۹۹۱ وارد بازار آمریکا نیز شد و از صدای استریو پشتیبانی میکرد و ضمن اینکه قابلیت اجرای بازی های کنسول خانگی TurboGrafx-16 را از طریق هوکارد نیز داشت، اما از گیم بوی و گیم گیر فروش ضعیفتری داشت. سرانجام این کنسول دستی در سال ۱۹۹۴ به پایان راه خود رسید.
شرکت ژاپنی SNK کنسول در سال ۱۹۹۹ کنسول دستی Neo Geo Pocket Color را ابتدا برای بازار ژاپن عرضه کرد. این کنسول همراه که یکی از زیباترین و خوش دستترین طراحیهای زمان خود را داشت، از پردازنده ۱۶ بیتی و نمایشگر ۲.۷ اینچ بهره میبرد.
طراحی این کنسول با وجود کنترلر شستی میکرو سوییچ خود که برای بازیهای آرکیدی طراحی شده بو، بسیار راحت و کارآمد بود.
نئو جئو پاکت کالر میتوانست با ۲ باطری AA امکان استفاده مداوم را تا ۴۰ ساعت به بازیکن داده که البته باطری ساعتی مدل CR2032 هم برای نمایش ساعت و حافظه بکآپ لازم داشت.
کنسول بازی Neo Geo Pocket Color که در سال ۱۹۹۹ برای اروپا و آمریکا نیز عرضه شد، سرانجام در سال ۲۰۰۱ توقف تولید را تجربه کرد.
کنسول دستی Game Gear پرفروشترین کنسول شرکت سگا پس از مگا درایو است که گرافیک بالایی در زمان خود و البته قابلیت های جالبی مانند امکان اتصال دانگل آنتن برای نمایش برنامه های تلویزیون داشت.
پردازنده Sega Game Gear با وضوح ۱۴۶×۱۶۰ پیکسل امکان نمایش ۴۰۹۶ رنگ را داشت، گرچه نمایشگر ۳.۲ اینچی آن نمیتوانست بیشتر از ۳۲ رنگ را نمایش دهد.
گیم گیر که از سال ۱۹۹۰ تا سال ۱۹۹۷ تولید شده، با داشتن ۷ سال سابقه تولید پس از کنسول خانگی مگادرایو/ جنسیس طولانی ترین خط تولید کنسول های سگا را دارد که در این مدت توانست به فروش بیش از ۱۱ میلیون نسخه نیز دست یابد.
سگا با پشتیبانی طولانی از گیم گیر باعث شد تا کمپانی های متعدد بازی ساز نزدیک به ۴۰۰ بازی را برای این کنسول عرضه کنند. اما پشتیبانی نرمافزاری این کنسول در مقایسه با نینتندو محدود بود، و باتری آن با اشتهای غیرقابل کنترلی شارژ میخورد.
کنسول همراه Game Boy Color با یک صفحه نمایش ۲۵۶ * ۲۵۶ پیکسلی TFT که قادر به نمایش ۵۶ رنگ و یک پردازنده دو برابر قدرت نسخه اصلی بازی بوی بود، یک ارتقا قابلتوجه برای این مجموعه بود، در حالی که هنوز شکل باریک، سبک و عمر باتری طولانی و سازگاری با عناوین اصلی بازیهای گیم بوی را حفظ میکرد.
کنسول Game Boy Color که مانند برادر بزرگتر خود، از طراحی ساده و ارگونومیک بهره مند بود، بازی های متنوع Game Boy را پشتیبانی میکرد و در زمینه بازی هیچگونه کمبودی نداشت.
با اینکه در کنسول گیم بوی بازی پوکمون فروش بسیار خوبی را کسب کرد، اما در گیم بوی کالر تبدیل به یکی از عناوین انحصاری و بسیار مهم نینتندو شد و باعث موفقیت روزافزون نینتندو در ساخت کنسول دستی شد.
چرخه تولید این کنسول دستی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ ادامه داشت.
سونی برای شروع تولید کنسولهای دستی خود از یک صفحه نمایش بزرگ ۴.۳ اینچی رنگی و پردازنده گرافیکی قدرتمند استفاده کرد.
کنسول PlayStation Portable که به نام اختصار PSP شناخته میشد ابتدا در سال ۲۰۰۴ برای کشور ژاپن و سال بعد برای سراسر جهان عرضه شد.
این کنسول دستی با ویژگیهایی از قبیل قابلیت اتصال به اینترنت، پخش ویدئو و فرمت دیسک اختصاصی خود، یک دستگاه قدرتمند بود، و با وجود بازیهایی مانند Gran Turismo و God of War: Chains of Olympus تجربههایی به سبک کنسول را که در دستگاههای مدرن نینتندو غیر قابل تصور مینمود، فراهم کرد.
کنسول PSP به یکی از محبوبترین کنسولهای دستی تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد و نهایتاً در سال ۲۰۱۴ توقف تولید شد.
کنسول PlayStation Vita یا PS Vitaدر ادامه فلسفه طراحی PSP، یکی دیگر از کنسوهای همراه رشد یافته با عملکرد بالای سونی بود.
این کنسول دستی با استفاده از یک پردازنده چهارهستهای، صفحه لمسی ۵ اینچی و دو آنالوگ استیک برای کنترلهای پیچیده، به طور کامل یک پلی استیشن ۳ دستی به حساب میآمد. تجربه بازیهای نظیر WipEout ، Persona 4: Golden و Tearaway در ویتا مانند تجربه آنها در کنسول خانگی بود.
استریمر معروف، Ninja به Twitch بازگشت
اما سونی تنها ۸ سال از این کنسول پشتیبانی کرد و در سال ۲۰۱۹ به تولید آن پایان داد.
به عقیده بسیاری Game Boy بهترین کنسول دستی نینتندو بود که توسط نابغه سختافزای این شرکت یعنی Gunpei Yokoi در سال ۱۹۸۹ طراحی و عرضه شد.
صفحه نمایش تک رنگ سبز این کنسول با پردازشگر ۸ بیتی این کنسول دستی حتی در سال ۱۹۸۹ نیز قدیمی و از مد افتاده بود. اما این کنسول ارزان قیمت که از مزایای بینظیری همچون بازیهای خوب و باتری با عمر خیلی زیاد بهره میبرد، به قدری خوب طراحی شده بود که بیشترین کارآیی را داشت.
این کنسول رقبای زیادی داشت اما هیچکدام به خوبی گیم بوی نبودند. Yokoi در این خصوص میگوید:” بعد از عرضه گیم بوی یکی از کارمندان با چهره نگران و ناراحت به من مراجعه کرد و گفت یک کنسول دستی کاملا مشابه با کنسول ما وارد بازار شده. اولین چیزی که از او پرسیدم این بود که صفحه نمایش این کنسول رنگی است یا مثل ما مونوکروم است. وقتی او گفت که صفحه نمایش رقیبمان رنگی است خیالم راحت شد و گفتم نگران نباش.”
عمر این کنسول موفق در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید.
کنسول Game Boy Advance/SP با پشتیبانی از یک پردازنده Arm ۳۲ بیتی پیشرفته، صفحه نمایش ۹ / ۲ اینچی و طول عمر باتری ۱۵ ساعته، جهش بزرگی به سمت جلو در سری گیم بوی بود و در طول عمر خود ۸۰ میلیون واحد فروش داشت.
تکنولوژی قوی و اضافه شدن دکمههایی که تجربه بازیهای متنوع و پیچیدهای را ممکن میساختند، فاصله بین کنسول دستی و کنسول خانگی را در این مدل کاهش داد، بازیهایی مثل Zelda، Super Metroid، Castlevania و Super Mario.
کنسول Game Boy Advance/SP نیز در ۲۰۱۰ به کار خود پایان داد.
کنسول دستی Nintendo 3DS/2DS آپدیت کنسول نینتندو DS بود با یک صفحه نمایش سهبعدی و یک ژیروسکوپ برای کنترل حرکت که در آن زمان بسیار خوش درخشید.
بازیهایی مثل Super Mario 3D Land، Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D و Outrun 3D در این کنسولها که به دوربین داخلی مجهز بودند، تجربهای فوقالعاده زیبا و واقعی به بازیکن ارائه میداد.
دارندگان این کنسول دستل با استفاده ازStreet Pass به طور خودکار به یکدگیر متصل میشدند و میتوانستند پیامهای خود را مبادله کنند. این ویژگیهای دوستداشتنی به صاحبان این کنسول حس اجتماعی بودن میداد.
این دو کنسول پرطرفدار در سال ۲۰۲۰ توقف تولید گردیدند.
نینتندو با تولید کنسول دستی DS ثابت کرد که خلاقیت انتها ندارد و میتوان با سخت افزاری متناسب با بازی ها، پرفروشترین کنسول دستی تاریخ را ساخت.
نینتندو دی اس که پس از کنسول گیم بوی تولید شد، دارای ۲ نمایشگر تاشو و با فاصله از هم است که در تمامی مدلها این شکل طراحی را حفظ کرده است.
کنسول Nintendo DS با وجود بازیهای جذابی مثل Legend of Zelda: The Phantom Hourglass، Phoenix Wright، GTA: Chinatown Wars و Elite Beat Agents نه تنها در بین طرفداران قدیمی کنسولهای دستی نینتندو جای خود را باز کرد، بلکه طرفداران جدید بیشماری نیز از بین همه اقشار جامعه به دست آورد.
کنسول Shigeru Miyamoto در سال ۲۰۰۷ در خصوص این کنسول همراه گفت:” با نینتندو دی اس، من سعی میکنم بازیهایی را خلق کنم که در عین سادگی جدید هستند و توسط بچههای پنج ساله تا ۹۵ ساله قابل بازی باشند.” او قطعا در این کارموفق شد.
دوره درخشش این کنسول از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ ادامه داشت.
کنسول Switch در واقع اوج درخشش همه کنسولهایی است که نینتندو از سال ۱۹۸۹ ساخته است. این کنسول کارآمد، راحت، باکیفیت و زیباست؛ در یک کلام شاهکار است. نینتندو سوییچ علاوه بر اینکه یک کنسول دستی همراه است، اما با اتصال به تلویزیون به یک کنسول خانگی تمام عیار و فوقالعاده تبدیل میشود.
این کنسول ابتدا با Legend of Zelda: Breath of the Wild بازیکنان را واقعال شگفت زده کرد، علاوه بر آن کاربران آن با تجربه Mario Kart و Splatoon به صورت سه و چهار نفره در هر مکانی که بودند، نهایت لذت را بردند.
سال گذشته نینتندو سوییچ با ارائه تجربه Animal Crossing New Horizons به کاربران خود در حالیکه بر روی مبل خانه خود دراز کشیده بودند یا در پارک در حال لذت بردن از هوای آزاد بودند، نه تنها آنها را تسلیم شبیهسازی زیبا و رضایتبخش ارتباط اجتماعی نمود، بلکه برای میلیون ها نفر درمانی برای مشکلات زندگی اجتماعی و شهری بود.
نینتندو سوییچ برای کاربرانش فراتر از یک تکنولوژی است، سوییچ برای آنها یک دوست است. این کنسول هر روز با ارائه بازیهای جدید و فوقالعاده بهتر از روز قبل میشود و طرفداران بیشتری در سراسر دنیا جمع میکند.
علاوه بر این، با کنسولهای خانگی نیز رقابت تنگاتنگی دارد بطوریکه نه تنها در سال ۲۰۲۰ پرفروشترین کنسول بود، بلکه بسیاری از تحلیلگران صنعت بازیهای ویدیویی پیش بینی میکنند نینتندو سوییچ در سال ۲۰۲۱ نیز گوی سبقت را از دو رقیب دیگر خود یعنی پلی استیشن و ایکس باکس برباید و در فروش از آنها سبقت بگیرد.
منبع: مقاله: مروری بر بهترین کنسولهای بازی دستی از مجله اینترنتی گیم پاس