«قاتلی مخوف طهران را به چنگ خود درآورده و هر از چند گاهی، قربانی جدیدی میگیرد. خیابانها عاری از عابریناند و کارآگاهانِ نظمیه در تکاپوی دستگیری مجرم...». آیا آمادهی ملحق شدن به آنها برای اکتشاف رمز و راز قتلهای دوران پهلوی هستید؟ بردگیم ۱۳ سرنخ دریچهی برای سفر در زمان و ورود شما به این دنیا خواهد بود. در ادامه با بررسی این بازی توسط گیم رنتر همراه باشید.
از آنجایی که این اثر به تمرکز بالا و قدرت حل مسئله نیاز دارد، تجربهاش برای افرادی که به چالشهای فکری علاقه دارند توصیه میشود. در بازی فکری ۱۳ سرنخ، شما به معنای واقعی کلمه یک کارآگاه هستید و توجهتان به حوادث و اتفاقات محیط اطرافتان، تنها راه برای پیدا کردن قاتل است.
بازیهای Deductive یا استنتاجی برای طرفداران بردگیمهای معمایی و جنایی یک انتخاب سرگرم کننده محسوب میشوند. در این قبیل عناوین، هر بازیکن میبایست بر اساس اطلاعاتی که به دست میآورد، پرده از رازی گشاده و پیروز میدان شود. پس خبری از تاس ریختنهای متعدد و آرزوی شانس نخواهد بود. در عوض، تحیل، نتیجهگیری و استنتاج، کلیدهای پیشبرد روایت و برنده شدن خواهند بود.
گروه همپایه (تولید کنندهی داخلی اثر)، این بازی رومیزی را با اقتباس از بردگیم 13 Clues تهیه و به بازار عرضه کرده. گرچه روند گیم پلی و قوانین در هر دو عنوان (فارسی و انگلیسی) مشابه است، اما میتوان به تفاوتهای زیر نیز اشاره داشت.
کاراکترهای مجموعهی ایرانی مسلما با توجه به شرایط دههی ۵۰ طراحی شدهاند و مکانهای موجود روی کارتها نیز الهام گرفته شده از بناهای تاریخی مهم همان زمان هستند. این در حالی است که نسخهی انگلیسی در لندن قرن نوزدهم اتفاق میافتد و شخصیتها، سلاحها و مکانهای موجود روی کارتهایش با آن دوران مطابقاند.
تفاوت خاصی در روند داستان دیده نمیشود جز اینکه «ستینگ» یا محل اتفاق افتادن ماجرا در هر یک از محصولات منحصربهفرد است. «سیزده سرنخ» در شهر تهران و در سال ۱۳۵۲ به تصویر کشیده شده ولی 13 Clues ماجرای قتلهای زنجیرهای را در لندنِ قرن ۱۹ روایت میکند.
در ورژن انگلیسی، یک قطعهی مخصوص وجود دارد که جلوی هر بازیکن قرار گرفته و به عنوان نگهدارندهی کارتها عمل میکند. متاسفانه این قطعه در محصول گروه همپایه وجود نداشته و شما میبایست کارتها را در درزهای موجود روی صفحهی هر بازیکن قرار دهید—که گاهی موجب پاره شدن یا آسیب دیدنشان میشود.