در مقاله قبلی به نحوه راه اندازی اولیه گیم سرویس پرداختیم. در این مقاله می خواهیم به قابلیت های اجتماعی که گیم سرویس به بازی سازان ارايه می دهد بپردازیم.
دربسیاری از بازی ها از دستاورد ها «Achievements» برای ثبت روند پیشرفت بازی یا انجام یک ماموریت خاص استفاده میشود. بدست اوردن دستاورد ها علاوه بر تشویق کاربر برای پیشروی بیشتر و نشان حرفه ای بودن بازیکن، آمار و اطلاعات جالبی را نیز برای توسعه دهنده فراهم میکند. شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات، از روند پیشرفت بازیکنان و نقاط تجمعی آنها مطلع شده و بازی خود را بهبود دهید.
برای مثال اگر بیشتر کاربران تنها تا دستاوردی که برای مرحله خاصی تعریف کرده اید پیش رفته اند و دستاورد های پس از آن کمتر کسب شده اند، شاید باید در سختی و روند اجرای بازی بازنگری کنید.
جداول امتیازات «Leaderboards» نیز بخش جذابی از هر بازی رایانه ای هستند. ثبت بیشترین و بهترین رکورد و مقایسه با دوستان جذابیت هر بازی را دوچندان میکند و کاربر را تشویق میکند برای کسب رتبه بهتر بارها بازی را انجام دهد.
پیاده سازی این بخش ها با گیم سرویس بسیار آسان انجام میپذیرد. پس از ثبت بازی در پنل توسعه دهندگان به تنظیمات بازی بروید و دستاورد ها و لیدربورد های مورد نظر خود را وارد کنید.
در گیم سرویس هر دستاورد دارای امتیازی است که کاربر میتواند آن را بدست بیاورد. شما در هر بازی میتوانید تا 300 امتیاز به کاربران ارائه کنید.کاربرانی که امتیاز بیشتری دارند بازی های بیشتری را نیز در گیم سرویس بازی کرده اند. پس با دستاورد های جذاب میتوانید کاربر را برای بدست اوردن امتیاز های بازی تشویق کنید.
لیدربورد ها تنها در یک بازی تعریف میشوند و میتوانند از توابع «بیشترین، کمترین، آخرین و مجموع» برای ثبت امتیاز استفاده کنند. پس از ثبت اطلاعات به سراغ افزونه میرویم...
+ نکته: پس از ثبت دستاورد یا جدول مورد نظر آن را فعال کنید. در غیر اینصورت تنها کاربران تستر قادر به استفاده از انها خواهند بود.
برای ثبت و مدیریت دستاورد ها سه تابع در نظر گرفته شده است :
برای بازکردن یک دستاورد کافیست آیدی که پیش تر ثبت کرده اید را در این بخش قرار دهید.در صورت موفقیت آمیز بودن دستاورد در Callback برگرداننده خواهد شد. در غیر این صورت خطا دریافت خواهید کرد.
برای دریافت تمامی دستاورد های ثبت شده در پنل بازی، تابع بالا را در بازی خود فراخوانی کنید. برای آسان بودن تغییر در دستاورد ها بدون بروزرسانی بازی این تابع سودمند خواهد بود.
جهت نمایش وضعیت دستاورد ها به بازیکن، تابع بالا را در بازی خود فراخوانی کنید. این دستور پیامی از پیش اماده شده را برای بازیکن نمایش خواهد داد.
برای ثبت و نمایش امتیازات چهار تابع در نظر گرفته شده است :
برای ثبت امتیاز بازیکن در یکی از جدول های مقایسه ای، آیدی جدول ثبت شده در پنل و امتیاز کاربر را در ورودی تابع قرار داده و تابع را فراخوانی کنید.
در صورت موفقیت آمیز بودن، لیست جدول های مقایسه ای شما بازگرداننده می شود. درصورتیکه می خواهید اطلاعات بیشتری از هر جدول نمایش دهید آیدی هر جدول را در تابع بعدی گذاشته و فراخوانی کنید.
برای دریافت اطلاعات هر جدول آیدی آن جدول را در ورودی تابع قرار داده و آن را فراخوانی کنید.
جهت نمایش جدول های مقایسه ای به بازیکن تابع بالا را در بازی خود فراخوانی کنید. این دستور پیامی از پیش طراحی شده را به کاربر نمایش خواهد داد.
بخش بعدی : ذخیره سازی ابری بازی
بخش قبلی : راه اندازی و استفاده از افزونه یونیتی