ویرگول
ورودثبت نام
محمد جواد قاسمی
محمد جواد قاسمی
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

فلوچارت با اعمال شاقه

برای آدمی مثل من که قبل از دانشگاه رفتن برنامه‌نویسی رو شروع کردم و با آزمون خطا از سن پایین کار کردن با کامپیوتر رو یادگرفتم، وارد شدن به دانشگاه یه اتفاق خیلی خوب بوده، با کلی از آدم های باحال آشنا شدم و کلی کارهای هیجان انگیز انجام دادم. ولی چیزی که از بدو ورودم به رشته مهندسی کامپیوتر اذیتم می کرد، آکادمیک بودن درس‌ها و پیچوندن لقمه دور سر داخل کلاس‌های تخصصیمون بود. و از مزخرف ترین و به درد نخور ترین قسمت این لقمه دور سر پیچوندن‌ها می تونم به ترم اول، کلاس مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی، مبحث فلوچارت اشاره کنم.


کمی درد دل همراه با معرفی منابع آموزشی فلوچارت
کمی درد دل همراه با معرفی منابع آموزشی فلوچارت


فلوچارت یه جور باتلاقه که به خاطر ضیق وقت و بعضی اوقات هم عدم توانایی استاد برای تفهیم درست برنامه‌نویسی بیان میشه تا دانشجو قبل از اینکه وارد کد زدن بشه یه ساختار ذهنی نسبت به فرایندها پیدا کنه، اما آیا واقعا این کار درست انجام میشه ؟

من الان ۲ سالی هست ( از 98 ) که تدریسیار اساتید دانشگاهمونم برای این درس، خوشبختانه با استادی کار می‌کنم که دغدغه داره نسبت به دانشجو‌ها و کلاسش، اما توی این ۲ سال انقدر مواردی رو دیدم که دانشجو با یادگرفتن فلوچارت و صرف انرژی و وقت زیاد، بیشتر گیج شده و راهی که باید میومده رو گم کرده. به نظرم هیچی نمی‌تونه بیهوده تر از این باشه که آدم شور و انگیزه‌ای که با وارد شدن به دانشگاه بدست آورده رو با یادگرفتن و زمان گذاشتن برای مبحثی که هیچ خروجیی نداره تلف کنه.

یکی از مزیت‌هایی که افرادی مثل من از سن کم جذب کامپیوتر و برنامه‌نویسی شدیم این بوده که ما خروجی کارهامون رو به سرعت می‌تونستیم ببینیم. زمانیکه قالب وبلاگ می‌ساختم به وضوح چیزی که داشت خلق می‌شد رو حس می‌کردم و این قضیه یه جور جایزه بود برام تا بیشتر این کار رو انجام بدم و بیشتر یاد بگیرم. منتها توی دانشگاه ما از همون اول داریم دانشجو رو با مسئله‌ای درگیر می کنیم که هیچ خروجی قابل لمسی نداره و حتی طرف متوجه اینکه داره درست کارش رو انجام میده یا اشتباه نمیشه.

چاره چیه ؟

من واقعا توی جایگاهی نیستم که بخوام برای سیستم آموزشی برنامه‌ای تعیین کنم. منتها راه‌هایی به ذهنم رسیده و سعی کردم کار‌هایی انجام بدم تا دانشجوهایی که با خودم سر و کار داشتن بیشتر استفاده ببرن و کمتر استرس این رو بکشن که این فلوچارت چیه، خروجی فلان چیز چجوریه و....

یکی از کارهایی که دیدم خوبه تا به صورت عمومی هم منتشرش کنم، ویدئو‌های حل تمرین فلوچارت بوده. یه سری ویدئو ضبط کردم از تمرین هایی که به دانشجو‌ها می دادیم. سعی کردم نشونشون بدم که هدف از فلوچارت کشیدن چیه ! چجوری باید به الگوریتم‌ها فکر کرد و اونها رو به اجزاء کوچیک‌تری تقسیم کرد.

می خواستم داخل این پست ویرگول در مورد فلوچارت بنویسم و ویدئو‌هایی که منتشر کردیم رو معرفی کنم، اما با شروع نوشتن ناخوداگاه ذهنم پرشده بود از مشکلات و دغدغه‌هایی که با فلوچارت داشتیم و مشکلاتی که سر راهمون گذاشته بود. در هر حال هر روش و سبک آموزش معایب و مزایای خودش رو داره، نمیشه گفت فلوچارت مطلقا بده، فقط نظر من اینه که در بدو ورود یه آدم به دانشگاه می‌تونیم کار‌های بهتری کنیم تا انگیزه بگیره و مشتاق یادگیری و کار کردن بشه تا فراری از درس.



مطلب رو کوتاه کنم و برم یکم هم در مورد ویدئو‌ها بنویسم.

همونطور که گفتم سعی کردم چند سری از تمرین هایی که به دانشجو‌ها می دادیم رو تو قالب ویدئو حل کنم و توضیح بدم که چجوری مسائل رو ریز کنیم و به هدف فلوچارت که فکر کردن و درک فرایند هست چنگ بندازیم تا بلکه چیزی عایدمون بشه.

ویدئو ها رو داخل یوتیوب و آپارات آپلود کردم، منتها ویدئو های جدید رو داخل آپارات نمی‌ذارم و فقط داخل یوتیوب مطالب رو آپلود می‌کنم اگه دسترسی به یوتیوب ندارید می‌تونید از dideo استفاده کنید برای دیدن ویدئو‌ها. ولی پیشنهاد می‌کنم از یوتیوب استفاده کنید چون کلی محتوای دیگه هم در مورد برنامه‌نویسی داخلش پیدا می‌کنید که می‌تونه توی ادامه مسیر کمکتون کنه.

ویدئو‌های حل تمرین فلوچارت

در مجموع ویدئو های فلوچارت‌ای که ضبط کردیم به ۳ تا بخش تقسیم میشه.

مباحث پایه فلوچارت و تمرین‌های مقدماتی

عکس از ویدئو اول فلوچارت : مباحث پایه
عکس از ویدئو اول فلوچارت : مباحث پایه

این سری از اولین ویدئو‌هایی بود که ضبط کردم و ممکنه کیفیت مطلوبی نداشته باشه و بعضی جاها سوتی ‌هایی داده باشم.

فلوچارت های این ویدئو ها رو هم داخل نرم افزار تحت وب : draw.io رسم کردم که برای کشیدن دیاگرام و فلوچارت هم برای این درس هم برای درس تحلیل و طراحی سیستم و مهندسی نرم افزار به کارتون میاد.


سوالات پیچیده تر

عکس از ویدئو یافتن اعداد اول : یوتیوب
عکس از ویدئو یافتن اعداد اول : یوتیوب

این ادامه ویدئو‌های سری اول بود که همون موقع لا به لای ویدئو‌های سی پلاس پلاس ضبط کردم. کیفیت بهتری داره و سوالات پیچیده‌تری رو هم سعی کردیم حل کنیم، بالاتر هم گفتم مهم ترین مسئله داخل فلوچارت اینه که مسئله رو ساده سازی کنیم. توی این چندتا ویدئو سعی کردم سوالات رو به کوچک ترین بخشی که می تونم بشکنم.


سوالات فلوچارتی که توی گروه یا شخصی از من می پرسید

از سوالات فلوچارت سمی هستند ایشون. تو این سوال قراره با استفاده از فلوچارت تبدیل مبنا محاسبه کنیم :)
از سوالات فلوچارت سمی هستند ایشون. تو این سوال قراره با استفاده از فلوچارت تبدیل مبنا محاسبه کنیم :)

یه چندتا ویدئو هم از سوالایی که داخل تلگرام ازم می پرسید ضبط کردم. سوالایی که به نظرم سطح خوبی داشتند و به درد بقیه می‌خوردند رو به صورت کاملا خسته با تخته وایت بردی که داشتم حل کردم و فیلم گرفتم گذاشتم.

این ویدئو ها به نظرم برای دیدن داخل گوشی راحت تر اند. از اونجاییکه اکثر بچه ها توی این مرحله از کاغذ برای کشیدن فلوچارت استفاده می کنن و با گوشی دنبال راه حل سوالاشون اند. این ویدئو ها برای دیدن توی گوشی راحت تر اند و سطح متوسط ای هم دارند.

شما هم اگه سوالی داشتید داخل گروه تلگرام می‌تونید بپرسید. هم من هم دوستان دیگه‌ای که داخل گروه هستند کمکتون می کنند که سریعتر به مقصودتون برسید.

برای پرسید سوال داخل گروه تلگرام کلیک کنید



سخن پایانی

در هر صورت با وجود این سبک غیر کاربردی آموزش توی کشورمون، ما مسئول زندگی خودمون هستیم و نمی تونیم از کسی انتظار کمک داشته باشیم و وظیفه حفظ انگیزه و بیرون کشیدن گلیممون از آب به عهده شخص خودمونه. نه هیچ کس دیگه‌ای. خواهشی که ازتون داره اینه که توی این مسیر اگه کمکی از دستمون بر میاد برای بهبود اوضاع با تغییرات حتی خیلی خیلی کوچیک، اینکار رو انجام بدیم. حرکات کوچیک ما باعث میشه سال‌ها بعد آدم‌هایی بهتر از ما روی این کره خاکی زندگی کنند و دعایی هم به جون ما کنند بابت حرکت‌هایی که انجام دادیم تا زندگی با کیفیت تری داشته باشند. همونطور که ما زندگی راحت الانمون رو مدیون فعالیت های گذشتگانمون هستیم.



اگر این مطلب به دردتون خورد لطفا لایک کنید و با دوستانتون به اشتراک بگذارید، برای اطلاع از ویدئو‌ها و مطالب جدید تر هم می تونید شبکه های اجتماعی زیر رو دنبال کنید:

? یوتیوب

? اینستاگرام

? تلگرام

? توییتر

فلوچارتمهندسی نرم‌افزارمبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسیدانشگاهبرنامه نویسی
برنامه نویس بک‌اند. مشتاق یادگرفتن و به چالش کشیده شدن.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید