ویرگول
ورودثبت نام
محمد جواد قاسمی
محمد جواد قاسمی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

چرا تو دانشگاه سی پلاس پلاس یاد می‌گیریم ؟!

توی این مطلب می خواهم یکی از گره‌های ذهنی خودم رو باز کنم. همون داستان همیشگیه، دانشگاه و نقشه راه کورکورانه و مسیر‌هایی که به هیچ کجا قرار نیست ختم بشن. اما مگه ما چقدر وقت داریم که تلف کنیم ؟! چجوری میشه همراه با این درس‌های دانشگاه کار یادبگیریم و مهارتی برای خودمون دست و پا کنیم ؟

چیزی که توی دانشگاه یاد می‌گیریم انقدر هم به درد نخور نیست، منتها بحث بحث زمان و کارایی هست. مطلبی رو که می‌تونید توی ۲ هفته یاد بگیرید با تمرین‌های مختلف رو مجبورید یک ترم ۳ ماهه براش زمان بذارید، تازه با سبک تدریس اساتید مختلف و سوال‌های عجق وجق TA های محترم :)

روی صحبتم با دانشجو‌هاییه که تازه وارد دانشگاه شدن و حیرون و ویلون موندن که این c++ ای که بهشون یاد می دن قراره کجا به دردشون بخوره و چجوری می‌تونن از درس‌های دانشگاه بعدا به پول برسن و کلی دغدغه دیگه که ذهنشون رو آشفته کرده و معمولا باعث بی‌انگیزگی و گمراهیشون میشه.

شما مختارید که وقت بذارید یا نه، منتها توی برنامه‌نویسی اگر خواستید زمان بذارید سعی کنید پلن مالی و مسیر حداقل یک ساله خودتون رو دقیق مشخص کنید ، هیچ اشکالی هم نداره اگه وسط راه تغییراتی توی مسیر ایجاد کردید.

توی این پست در حد توانم می خوام چندتا مسیر برای شروع سی پلاس پلاس بهتون معرفی کنم، ابزارهایی که نیاز دارید تا بتونید از برنامه‌نویسی c++ پول در بیارید و مدت زمان و انرژیی که نیاز داره رو هم سعی می کنم بهتون معرفی کنم ( البته به صورت مختصر ).



اولین قدم

برای شروع همیشه اولین قدم‌ها باعث شک و شبه می شن، به نظر من مهم ترین ویژگی که قدم‌های اول باید داشته باشه، ارائه بازخورد و نشون دادن خروجی کار هست تا رغبت و انگیزه راه شما رو برای ادامه دادن کمی هموار تر کنه، مثلا شروع کردن برنامه‌نویسی با فلوچارت می تونه بدترین انتخاب باشه؛ پشنهاد می کنم پست فلوچارت با اعمال شاقه رو هم یه نگاهی بندازید.

حالا با این تفاسیر آخرش چجوری شروع کنیم ؟

یاد گرفتن ساختار زبان و تمرین کردن چیزیه که باهاش می تونید استارت کار رو بزنید، اگر نیمه وقت روی برنامه‌نویسی انرژی بذارید حداکثر مدتی که این قدم نیاز داره 3 ماه ست. توی این بازه زمانی هم شما باید توانایی حل مسائل رو بدست بیارید.

  How to REALLY learn C++ - Cherno
How to REALLY learn C++ - Cherno


یه سری ویدئو و تمرین بهتون معرفی می کنم. پیشنهاد من اینه از این مسیر شروع کنید.

حتما حواستون باشه که دیدین این ویدئو‌ها کافی نیست و باید توی هر مرحله با تمرین پیش برید. اگر دوست داشتید من یه سری ویدئوی حل تمرین سی‌پلاس‌پلاس دارم که برای شروع خوبه.


حالا سی پلاس پلاس یاد گرفتیم ! چیکار کنیم ؟

خیلی هم عالی، وقتشه خیز برداریم به سمت هدف و برنامه‌ای که داریم.

پول دراوردن فراموش نشه، ما قراره برنامه‌نویس بشیم تا بتونیم درآمد کسب کنیم و به اهدافمون برسیم. حواستون باشه پول سوخت ماشین شما برای رسیدن به اهدافتونه؛ اگر فقط به فکر پول باشید، معلوم نیست سر از کجا در بیارید؛ اگر توی مسیر اهدافتون پول در نیارید، وسط راه ماشینتون خاموش میشه و برای ادامه مسیر به سختی میوفتید.

برای ادامه مسیر حتما یه منتور داشته باشید. - منتور کسیه که توی این مسیر جلو تر از شماست و می تونه از راهنماییتون کنه تا اشتباهاتی که خودش مرتکبش شده رو شما انجام ندید و با برنامه و راحت تر مسیرتون رو طی کنید.


اگر تا اینجای کار رو خوب یاد گرفته باشید و درست پیش اومده باشید ( حواستون باشه قدم اول 15 درصد راه ما بود این قصه سر دراز دارد )، من یه سری از کار‌هایی که با سی پلاس پلاس می تونید انجام بدید رو بهتون معرفی می کنم.

  • ساخت بازی های کامپیوتر ( پیشنهاد می کنم The Cherno رو دنبال کنید توی این زمینه ? )
  • اینترنت چیز‌ها ( IOT ) ( این ویدئو رو برای آشنا شدن با IOT ببینید : iot چیست )
  • بلاک‌چین ( برای آشنایی و یه دوره خیلی خوب می تونید دوره بلاک‌چین جادی رو ببینید )
  • یادگیری ماشین ( Machine learning ) ( یکی از معروف ترین ابزار های یادگیری ماشین رو حتما نگاه کنید : tensorflow )
  • توسعه و ساخت سیستم عامل ( تغریبا همه سیستم‌عامل هایی که استفاده می کنید از c , c++ برای ساختشون استفاده شده. )
  • توسعه نرم افزار ( نرم افزار ‌های فوق العاده و بزرگی با سی و سی پلاس پلاس نوشته شدند، با عمیق تر شدن توی سی پلاس پلاس می تونید استخدام شرکت‌های نرم افزاری از جمله؛ Spotify , موزیلا و... بشید )


شاد باشید و با انگیزه ?.
برنامه نویسیدانشگاهcکسب درآمد از برنامه نویسی
برنامه نویس بک‌اند. مشتاق یادگرفتن و به چالش کشیده شدن.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید