ویرگول
ورودثبت نام
محمد جواد قاسمی
محمد جواد قاسمی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

با این ابزار‌ها گیت رو ببلع

یادگرفتن گیت با اونهمه دستور‌های جورواجور از حوصله خیلی ها خارجِ، از طرفی ما از گیت استفاده می‌کنیم تا روند توسعه‌ نرم‌افزار رو سریعتر کنیم نه اینکه وقتمون رو بزاریم به پای یادگرفتن یه ابزار دیگه و زمان هدر بدیم.

توی این سال‌ها ابزار‌های خیلی خوبی برای استفاده از گیت ساخته شده، رابط‌های گرافیکی که استفاده از گیت رو خیلی خیلی آسون کردن تا دیگه نیاز نباشه وقتمون رو برای حفظ کردن دستورات بزاریم.

توی این مطلب می خواهیم باهم چندتا از این ابزار‌ها رو بشناسیم و هرکدوم که بیشتر به سلیقمون نزدیک بود رو برای استفاده انتخاب کنیم.




Github Desktop

اگر که از گیتهاب زیاد استفاده می کنید. یا مثل من همه پروژه‌هاتون روی گیتهاب هاست میشن، احتمالا گیتهاب دسکتاپ می‌تونه ابزار خیلی خوبی براتون باشه.

Github Desktop
Github Desktop

مزایا :

  • دسترسی به همه مخازن گیتهاب.
  • مدیریت مخزن گیتهاب، pull request, CI&CD، اعلان ها و..
  • دم دست بودن قابلیت‌های اولیه گیت.
  • رایگان و اپن سورس
  • قابل استفاده برای ویندوز - لینوکس - مک ( و خلاصه همه جا چون با الکترون ساخته شده )

در مجموع گیتهاب دسکتاپ ابزار خیلی کار راه بندازیه و طبیعتا به خاطر دم‌دست بودن، انتخاب خیلی ها هم می تونه باشه.

برای دیدن اطلاعات بیشتر می تونید به سایت خود نرم افزار مراجعه کنید :

desktop.github.com

Fork

فورک یکی از کلاینت های فوق العاده گیت هست. همه قابلیت های گیت رو خیلی دم دست و قشنگ براتون گذاشته جلوی چشم و تا جاییکه راه داشته یه ابزار فوق‌العاده ساخته.

نمایی از رابط کاربری git fork
نمایی از رابط کاربری git fork

مزایا :

  • پشتیبانی تمام عیار از تمام امکانات گیت.
  • سیستم مرج و حل تداخل کاربردی
  • بسیار سریع ( چون برای نسخه ویندوز از c# و برای مک از swift استفاده کردن )
  • رابط کاربری بسیار زیبا و کاربردی
  • امکان استفاده در ویندوز و مک

هرچی از مزایای این ابزار بگم کم گفتم براتون.منتها توی نسخه جدید، زن و شوهری که این ابزار رو ساختن. به صورت فول تایم شروع به توسعه این نرم افزار کردن به خاطر همین برای استفاده ازش باید اشتراک بخرید.

اما نگران نباشید. نسخه های قدیمی گیت فورک هست، می تونید دنبالشون بگردید و اون نسخه های قدیمی رو نصب و استفاده کنید. کاملا هم رایگان هستند.

برای دانلود و اطلاعات بیشتر هم کجا بهتر از سایت خودشون ؟

git-fork.com


GitKraken

یکی دیگه از کلاینت های فوق العاده که من مدت زیادی ازش استفاده می کردم. gitkraken هست. رابط کاربری به شدت جذابی داره. توی مدیریت پروژه خیلی خیلی کمکتون می کنه. منتها اون زمانی که من ازش استفاده می‌کردم رایگان بود و بعد از اینکه پولی هم شد به من چندماه اکانت هدیه داده بودند. بعد از اینکه اشتراکم تموم شد دیگه نتونستم ازش استفاده کنم :(

نمای کلی gitkraken ( از سایت alternative.io )
نمای کلی gitkraken ( از سایت alternative.io )

مزایا :

  • بسیار بسیار قدرتمند.
  • رابط کاربری خیلی زیبا به همراه یه چارت خیلی کاربردی از تغییرات پروژه
  • برد داخلی ( ابزاری مشابه trello و گیتهاب بورد ) برای مدیریت پروژه ( اگر داخل سازمان همه از این کلاینت بخوان استفاده کنن خیلی می‌تونه کارها رو براشون ساده تر کنه )
  • امکان استفاده داخل ویندوز - لینوکس - مک

نگران پولی بودنش نباشید البته اگر دانشجو هستید ( فرقی نمی کنه چه رشته ای ).

می تونید با ثبت نام github student pack ( سعی می کنم بعدا در موردش بیشتر بنویسم ) اشتراک این کلاینت فوق العاده رو تا وقتی که اشتراک دانش‌آموزی گیتهاب رو دارید بدست بیارید و از امکانات فوق‌العاده این ابزار استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر هم که همون سایت اصلی پروژه عالیه ( راستی نسخه های کرک شده این نرم افزار هم هستند. پیشنهاد نمی کنم استفاده کنید، اما اختیار با خودتونه )

www.gitkraken.com

education.github.com/pack


LazyGit

بعد از اینکه اشتراک gitkraken من تموم شد و به خاطر اینکه از لینوکس استفاده می کردم، رابط کاربری گیتهاب دسکتاپ هم باهاش راحت نبودم. گشتم و بعد از امتحان کردن کلی کلاینت گیت دیگه. بالاخره چیزی که دنبالش بودم رو پیدا کردم.

LazyGit - عکس از مخزن گیتهاب پروژه
LazyGit - عکس از مخزن گیتهاب پروژه

اصلا دلم نمی خواد از امکانات این ابزار براتون بگم.

بسیار بسیار ابزار فوق العاده‌ای هست. پیشنهاد می کنم حتما امتحانش کنید.

این ابزار کاملا رایگان و اپن سورس هست. با Go نوشته شده و سرعت خیلی بالایی هم داره. نکته خیلی خیلی مثبتی که داره اینه که مثل ابزار هایی که بالا معرفی کردم. رابط کاربری گرافیکی آنچنانی نداره. و با کامند‌لاین کار می کنه.

به زودی توی یه ویدئوی یوتیوب کامل این ابزار رو معرفی می کنم و یه سری توضیحاتی در مورد نحوه استفاده ازش می زارم براتون.

فعلا برای کسب اطلاعات بیشتر یا نصب کردن این ابزار می تونید به صفحه گیتهابش مراجعه کنید.

https://github.com/jesseduffield/lazygit





اگر هم هنوز نمی دونید چجوری از گیت استفاده کنید.

پیشنهاد می کنم قبل از امتحان کردن این ابزار‌ها ساختار اولیه گیت رو یاد بگیرید.

توی این ویدئو با یک سری مثال های ساده براتون توضیح میدم چجوری از گیت استفاده کنید :

https://www.youtube.com/watch?v=VYwzlgQCZFE

گیتگیتهاببرنامه نویسیgit guigit
برنامه نویس بک‌اند. مشتاق یادگرفتن و به چالش کشیده شدن.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید