کریستوفر نولان در لندن به دنیا آمد. پدرش بریتانیایی بود و در زمینه تبلغات کار میکرد. مادرش اهل آمریکا و مهماندار هواپیما و معلم زبان انگلیسی بود.
نولان مدام بین لندن و شیکاگو، ایلینوی در حال رفت و آمد بود و تابعیت بریتانیا و آمریکا را دارد.
کریستوفر نولان یک برادر بزرگتر به نام میتو فرانسیس نولان دارد که یک مجرم است و برادر کوچکتر به نام جاناتان.
نولان فیلم سازی را از سن هفت سالگی و با دوربین هشت میلی متری پدرش آغاز کرد. او با فیلمبرداری از اسباب بازی هایش فیم می ساخت و از یازده سالگی تصمیم گرفت تا فیلم سازی حرفه ای شود.(هرمس)
نولان به کالج دانشگاهی لندن رفت و رشته ادبیات انگلیسی را انتخاب کرد. علت انتخاب این دانشگاه، ساختمانهای مجهز فیلم سازی اش بود.(هرمس)
در دوران دانشجویی رییس انجمن فیلم دانشگاه بود و به همراه دوست دخترش،(آرس پوزیدون) فیلم های سه میلی متری نمایش میداد و با استفاده از پول آن در طول تابستان، فیلم های 16 میلی متری می ساخت.(هرمس)
نولان روایت های غیر خطی داستان های خود را از رمان واترلند نوشته گراهام سوئیفت الهام گرفته است.(هفایسوس هرمس)
فیلم های او در مورد مفاهیم و ایده های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی،ساختار زمان، انعطاف پذیری حافظه و هویت شخصی است.
او بیشتر ترجیح میدهد فیلم هایش در استودیو فیلم برداری نشوند و در لوکیشن های طبیعی این کار انجام شود. فیلم های نولان عموما درباره موضوعاتی مرتبط با معرفت شناسی و متافیزیک هستند.(هفایسوس هادس)
نولان در فیلم هایش به بررسی اخلاقیات انسان، ساختار زمان، ذات انعطاف پذیر حافظه و هویت شخصی می پردازد. آثار او شامل ساختار روایی غیر معمول، جلوه های ویژه کاربردی، منظرهای ماده گرایی و روابط مشابه بین زبان دیداری و ویژگی های روایت هستند.
در اینکه دیدگاههای خلاقانه نولان کاملا درونی است هیچ شکی نیست. اما نمیتوان از نقش همسرش در تحقق رویاها و نمود بیرونی آنها چشم پوشی کرد. هردوی آنها به عنوان دانشجوی ادبیات انگلیسی در کالج دانشگاهیی لندن مشغول به تحصیل بودند و پس از ازدواج اولین فیلم کوتاهشان را می سازند.
سپس نوبت به ساخت ممنتو با بودجه کم می رسد.(آپولو هرمس) فیلمی که اتفاقا بسیار موفق از آب در آمد. از آنجا به بعد این زوج سینمایی به فکر ساخت فیلم هایی با بودجه های کلان افتادند.
مصاحبه های اما توماس، بینش و شناخت عمیق او از توانایی های همسرش را نشان می دهد و درباره چالش های و فرصت هایی که این کارگردان بزرگ با آن ها روبه رو است، اطلاعات زیادی دارد.
توماس در پاسخ به این سوال که آیا نولان دوست دارد دوباره فیلم های جمع و جور و کم هزینه بسازد، میگوید: فکر نمیکنم کریس هرگز قصد داشته باشد دوباره فیلم های جمع و جور بسازد.(هرمس پوزدیدون)
گفته می شود که سر صحنه فیلم برداری فیلم اینترستلار همه عوامل و سازندگان فیلم کت و شلوار به تن داشتند و به شکل خاص و مودبانه ای با یکدیگر صحبت میکردند. جالب است بدانید دلیل این موضوع، اهمیت زیاد نولان به ظاهر مرتب خودش است.(آپولو)
با این حال نکته جالب تر این است که وی همواره فقط از دو نوع لباس در صحنه فیلم برداری استفاده میکند.(هفایسوس)لباسی برای هوای گرم و لباسی هم برای هوای سرد.
دلیل این موضوع هم این است که نولان گفته دوست ندارد روزانه زمانی را صرف انتخاب لباسی برای پوشیدن در صحنه فیلم برداری کند و به همین دلیل هم کلا دو دست لباس انتخاب کرده که بسته به شرایط جوی، یکی از آنها را به تن کند.
او آدرس ایمیل شخصی یا گوشی موبایل ندارد.(هفایسوس هرمس)
شاید این روزها بسیار عجیب باشد که شخصی از گوشی موبایل استفاده نکند اما نولان از جمله افرادی است که نیازی به استفاده از موبایل نمی بیند و حتی ایمیل شخصی هم ندارد.
وی در مورد دلیل نداشتن ایمیل و موبایل گفته است: من سعی میکنم از چیزهایی استفاده کنم که به دردم بخورند و ایمیل چیزی نیست که باعث پیشرفت من شود(هفایسوس هرمس) یا کاربردی برایم داشته باشد و به همین دلیل هم اهمیتی به آن نمی دهم.
در مورد موبایل هم چنین شرایطی وجود دارد. همواره در اطراف من افرادی هستند که در صورت نیاز بتوانم گوشی آنها را قرض گرفته و با شخصی که میخواهم تماس بگیرم. واقعیت این است که علاقه زیادی به نداشتن موبایل دارم چراکه باعث می شود زمان بیشتری برای فکر کردن داشته باشم.
شما زمانی که از موبایل استفاده میکنید و مثلا ده دقیقه وقت خالی دارید، به جای آنکه این زمان را به فکر کردن اختصاص بدهید سراغ گوشی خودتان رفته و با آن مشغول می شوید.
در اسلاید بالا هم نمونه های دیگری از فعالیت آرک تایپ هرمس و هفایسوس را مشاهده میکنید.
سوخت مورد نیاز برای خلاقیت و تمرکز کریستوفر نولان سادهترین چیزی است که حتی فکرش را بکنید. البته افسانه های زیادی درباره فرایند نگارش فیلمنامههایش وجود دارد اما چیزی که در صحنه فیلم برداری به آن نیاز دارد، چای ارل گری است.
به گفته مایکل کین، نولان همیشه یک کُت را میپوشد و در جیب آن یک فلاسک چای ارل گری دارد که تقریبا در تمام طول فیلمبرداری از آن مینوشد.(آپولو هفایسوس)
وقتی از نولان میپرسند آیا در فلاسک نوشیدنی الکلی میریزد، پاسخ میدهد که فقط چای مینوشد.
مورگان فریمن به خاطر این عادت او را به متخصص آرام تشبیه میکند.
برای آشنایی کاملتر در مورد ویژگیهای شخصیتی هر یک از آرکتایپها به پستهای دیگر در صفحه ما مراجعه کنید که لینکهای هر کدام به تفکیک در زیر آمده است:
با ما همراه باشید...