ویرگول
ورودثبت نام
masoomeh ghanian
masoomeh ghanian
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

چت دوستان در مورد کار کردن خانم‌ها

صبا: تو محل کار من یه سری کارا رو کلا خانما رو بیشتر قبول دارن

مریم: چه جور کارایی؟؟

صبا: تو تدریس و کار اجرایی و مدیریت

کلا خانما پیگیریشون بهتره تو کار

آقایون اغلب میپیچونن و از زیر کار در میرن

من معاون خودمو به خاطر همین برکنار کردم

از بس از کار طفره می‌رفت و دروغ میگفت

یه جایی دیدم دیگه نمیشه چشم پوشی کرد.

الان همین پست خودمو به چند تا از همکارای آقا التماس کردم گفتم بیاید جای من، حیفه بذاریم یه آدم داغون بیاد ... گفتن نه ما از این حوصله‌ها که تو داری ، نداریم.

یکی از همکارام که یه جورایی جای استادم محسوب می‌شه و آدم سختگیری هم هست ، همش میگه شما خیلی موثر بودی ...چون عادت داره آمار می‌گیره، میدونه کی چطوری کار میکنه

البته منم حوصله خیلی کارا رو ندارم ولی چیزی که علاقم باشه رو حسابی انرژی میذارم براش و برنامه میریزم.

میدونی

مشکل تو کشور ما اینه که خود خانما خودشونو قبول ندارن

منم این مشکلو داشتم، تو فرصتهای کاری، دیدگاهم تغییر کرد.

حالا چیزای دیگه هم هست

من یه سری دوستایی دارم که با مدرک مهندسی نشستن تو خونه

میگن به ما چه کار کنیم

یکی میگه وظیفه شوهرمه

اون یکی میگه چون زنها محدودیت دارن، برام سخته با این پوشش اجباری و ... کار کنم ....

یه دوست دیگه دارم همسرش وضعش خیلی خوبه، خودشم زیاد روحیه کار بیرون نداره

همش دوست داره به قر و فرش برسه

ولی همسرش بهش میگه باید حتمن کار کنی

باید بفهمی تو جامعه چه خبره ....

ترنم:البته بعضی خانمها هم محیطی مناسب کار پیدا نمی‌کنن.

اکثر شرکتها ساعت کاری‌های طولانی دارند و مثلا یکی مثل من، اگر بخواد کار بیرون انجام بده باید دو تا بچه بی‌نوا رو از ۷ صبح تنها بزاره تا ۶ بعدازظهر، برای همین از خیر کار کردن بیرون می‌گذره

شرکت خوب با تایم کمتر هم معمولا خیلی کم پیدا میشه که یا دولتی هستند و یا همه براش سر و دست میشکنن.

مریم: دکتر هلاکویی یادمه یه کلیپ داشت در مورد کار کردن خانم ها و علت به حاشیه رانده شدن خانم‌ها در کار .

می‌گفت از عصر باستان چون زنها باردار می‌شدند محدودیت بیشتر می‌شد و مردها برای کار بیرون می‌رفتن و اجتماعی‌تر می‌شدن و زنها تضعیف می‌شدن و بعد هم بچه داری و باز بارداری و...

دیگه جوری میشه که تصور کار کردن و اجتماعی بودن زنها فراموش میشه

و مردها فکر میکنن واقعا زن ضعیفه و قدرت مستقل زندگی کردن رو نداره و نمیتونه تو اجتماع باشه.

به نظر من هم خانم ها کلا تمیزتر و ظریف تر و دقیق تر هستن تو کار کردن و مسئولیت پذیرتر

ترنم: بله این یه حقیقته که پدرها به اندازه مادرها به فکر بچه‌ها نیستند و مسئولیت اصلی رو خود مادرها می‌پذیرند.

البته استثنا هم وجود داره: مردانی که خانمشون رو کاملا حمایت و همراهی می‌کنن.

مریم: البته هر چقدر هم مردها حمایتگر باشن بارداری و شیر دادن به بچه برای خانم هاست .

که به تنهایی خیلی میتونه محدود کننده باشه


ترنم: بعد از اون دوره هم آخه مشکل وجود داره

مثلا وضعیتِ الانِ من. نمی‌تونم مدت طولانی تنهاشون بزارم

مریم: بله بعدش هم بچه نیاز به مراقبت جدی و پیگیری داره

نمیشه تنها گذاشت . این حساسیت نیست بچه ها واقعا حضور مادر رو میخوان

دختر من بعد این همه سال ، چند وقت پیش به من می‌گفت نمیشه خونه بمونی نری سر کار

با وجودی که فقط سه روز میرم .

و از طرفی کشور ما هم خیلی برنامه و قانون مناسب برای بچه ها و مادر ها نداره

ترنم: دقیقا

کارکار زنانکار کردن زنانزنان شاغلنقش اجتماعی زنان
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید