ویرگول
ورودثبت نام
آموزش غواصی
آموزش غواصی
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

چگونه میتونم غواصی کنم؟

چگونه میتونم غواص شوم؟​​​​​​​


من اینجا از تجربه های خودم میگم و بهت میگم که: تو هم میتونی...

?

من هم در ابتدا مثل تو عاشق این دنیای آبی بودم

از بچگی  چون پدرم کارمند تربیت بدنی بود خیلی زودتر از هم سن و سالهای خودم با استخر و آب آشنا شدم.
من حتی روزهایی که پاهام به کف استخر نمیرسید و به یادم میاد روزهایی که وقتی سرم و توی آب میکردم انگار وارد یک دنیای دیگه ای شده بودم.این
عشق خیلی زود کمکم کرد که مهارت های شنا رو یاد بگیرم خیلی زودتر از بقیه بچه های هم سن خودم.
کلی مدرک قهرمانی شنا از دوره راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه توی دیوار اتاق ام داشتم اتاقی که یک آکواریوم بینظیر منو به اعماق اقیانوس میبرد.
​​​​​​​رویاهاتو فراموش نکن اونها راه رو بلدند....

?

تو هم میتونی راه منو دنبال کنی...

گر چه من هم مثل خیلی از ورزشکارها میتونم بگم که ورزش و از زمینهای خاکی شروع کردم! آخه واقعا امکانات اون زمان به اندازه امروز نبود ولی از همون دوره
مقدماتی که یک دوره چهار روزه توی جزیره کیش بود فهمیدم که کاری که من برای اون ساخته شده ام همین غواصی هست!
به قدری داشتم از دنیای زیر آب لذت میبردم که فراموش نمیکنم زمانی رو که من کم رو خجالتی داشتم زیر دوش با صدای بلند آواز میخواندم!!!
انگار سلول به سلول وجودم داشتند فریاد شادی و آزادی سر میدادند.
با یک دوره چهار روزه من یاد گرفتم تا 18 متر رو غواصی کنم. با اینکه من شناگر حرفه ای بودم و مدرک نجات غریق ام و هم گرفته بودم 
اما دنیای زیر آب بیشتر از مهارت  شناگر های حرفه ای به حس راحتی و آرامش در زیر آب احتیاج داشت همین که تو در زیر آب راحت باشی
و با شرایط زیر آب منطبق باشی 80 درصد راه و رفته ای....
​​​​​​​تو هم میتونی این دنیای شگفت انگیز و کشف بکنی و شروعش همین دوره مقدماتی هست.

?

اما من خیلی بیشتر ازاین حرفها از غواصی می خواستم پس ادامه دادم...

من خیلی زود گرفتار دریا شدم... یا به قول قدیمی های این رشته معتاد به غواصی شدم. غواصی کلی به من اعتماد بفس داده بود و کلی از دریا انرژی خوب گرفته بودم کاری بود که توش فکر میکردم بهترین خودم هستم . تمام فکر و ذکر من شده بود غواصی حقوق ماهیانه ام و پس انداز میکردم برای شرکت در دوره های آموزشی غواصی یادم میاد حقوق ماهیانه من یکصد هزار تومان بود و من برای شرکت در یک دوره آموزشی باید بیش از هشتصد هزار تومان پس انداز میکردم!! کاری که از نگاه دوستانم احمقانه به نظر میرسید برای من معنای زنده بودن میداد.
بعد از دوره مقدماتی که چهار روزه بود دوره تکمیلی رو گذروندم که یک دوره هشت روزه بود یادم میاد که هشت روز و در دو سفر چهار روزه تکمیل کردم
​​​​​​​یک سفر به کیش و یک سفر هم به قشم و در پایان دوره یاد گرفتم تا 30 متر و غواصی کنم....
بعد از دوره مقدماتی میتونی وارد دوره های تکمیلی بشی که در دوره های تکمیلی شما تا 30 متر و یاد میگیری غواصی کنی.

?

?

?

من دریچه ای تازه به جهان پیرامونم  کشف کرده بودم نام اون دریچه رو غواصی گذاشتم

تشنه آموختن بودم !! منی که کل زندگی ام رو در دنیای غواصی تجسم میکردم! اما منابع آموزشی بسیار بسیار محدود بود بهتر بگم نبود!! چند ورق کاغذ کپی کل داشته های من از دانش دنیای زیر آب بود. خیلی زود دوره های آموزشی ام رو سپری کردم  اون روزها باید دوره های بسیاری رو  در کنار مربی خود میگذروندی تا به مدرک کمک مربیگری برسی مدرکی که با وجود زحمت و هزینه فراوانی که برای بدست آوردنش هزینه شده بود اما اعتماد بنفس کافی رو به من نمیداد تا وارد دنیای مربیگری بشم!!! الان که خوب به اون روز ها نگاه میکنم میبینم دلیل اصلی این امر نبود آموزش های مناسب و نبود محتواهای آموزشی کافی
اعتماد بنفس ادامه این مسیر را از من گرفته بود. فکر میکردم افرادی که غواصی رو به صورت حرفه ای دنبال میکنند از دنیای دیگه ای هستند و من
​​​​​​​جایی در بین آنها ندارم.....
محتوای آموزش غواصی واقعا کم بود و هنوزم  کم هست من دارم سعی میکنم این مشکل رو حل بکنم. توی این سایت تو میتونی از ویدیو های آموزشی من که در دوره ها آماده کرده ام استفاده کنی.

?

من عاشق دنیای غواصی شده بودم با کلی باور محدود کننده....

من عاشق  دنیای غواصی شده بودم اما کلی باور محدود کننده مثل ترمز جلوی حرکت منو گرفته بود... باورهایی مثل اینکه ورود به دنیای حرفه ای های غواصی کار هر کسی نیست و باید پارتی داشته باشی ...یا اینکه برای شروع کار باید هزینه های بسیار زیادی بکنی و این کار شدنی نیست ویا اینکه غواصی
کار افرادی است که ده ها سال هست وارد این حرفه شده اند و الان جایی برای تویی که کمتر از یکسال هست وارد غواصی شده ای نیست!!!
این باورهای محدود کننده کاری با من کرد که بیش از ده سال از دنیای حرفه ای فاصله گرفتم و تو این مدت فقط به صورت تفریحی غواصی میکردم اما تو این مدت نمیتونستم از این رویا دست بکشم وگوشه ای از ذهنم همیشه با غواصی بود.
تا اینکه دوتا از رفقای هم دوره ام و دیدم که مربی شده بودند و داشتن فعالیت میکردند و کلی هم موفق بودند این برای من انگیزه بزرگی شد که ادامه بدم.
​​​​​​​یه جمله ساده میتونه زندگی هر فردی رو تغییر بده: وقتی کسی تونسته تو هم میتونی...

غواصی ​​​​​​​ساده تر از چیزی بود که فکر میکردم...

?

اولین بار تبلیغ آموزش غواصی رو پشت شیشه مغازه آکواریوم فروشی دیدم.تا اون لحظه فکر نمیکردم یک شخص معمولی مثل من هم میتونه وارد دنیای زیر آب بشه!! فکر میکردم برای وارد شدن به دنیای زیر آب باید ماه هاوسالها آموزش های فوق تخصصی دید و این آموزشها فقط فقط مخصوص افراد خاص با توانایی های خاص است. شروع آموزش های غواصی من از همین برگه تبلیغاتی حدود 15 سال پیش آغاز شد.
غواصی یه مقدار اسمش بزرگ هست ولی اصلا کار سختی نیست شما برای شروع کافیه یک دوره چهار روزه رو بگذرونی تا
​​​​​​​بتونی تا 18 متر و غواصی کنی.
​​​​​​​

?

?

?

همه چی از یک عکس غواصی با دلفین شروع شد...

روزی از روزها که داشتم توی تلگرام میچرخیدم عکس پروفایل یکی از دوستان قدیمیم رو دیدم که با دلفین عکس گرفته بود!! اینقدر این عکس برای من تاثیر گذار بود که مسیر زندگی منو تغییر داد. بعد از پیام دادن بهش حسابی خوشحال شد و رفاقتمون دوباره رنگ و روی تازه ای گرفت.
همین رفاقت باعث شد که بتونم مدرک مربیگریمو بگیرم و وارد دنیای حرفه ای غواصی بشم.
خیلی ساده تر از چیزی بود که من  فکرشو میکردم و دقیقا همون باورهای محدود کننده بود که سد راه من شده بود و  الان دیگه اون قدرت سابق رو در وجود من نداشتند. این واقعیت جهان هستی است که تو به هر چیز که بخواهی اگه بخواهی میرسی

?

الان میتونم ادعا بکنم که شغل مربیگری غواصی بهترین تصمیم زندگی ام بود

امروز که این متن و تایپ میکنم پنج سال از اون تصمیم حیاتی میگذره  تصمیمی که باعث شد من کسب و کار جدیدم رو در شهر جدیدی دنبال بکنم.
من پنج سال هست که مربی غواصی هستم و در جزیره زیبای کیش زندگی میکنم .بسیار از زندگی جدیدم راضی هستم و الان میتونم به آسانی کمکت بکنم که اگه دوست داری به رویای خودت برسی چطور این مسیر رو در کوتاه ترین مسیر طی کنی مسیری که برای من طولانی بود چون کسی نبود که به درستی راهنماییم کنه
و لی امروز من اینجا هستم که با عشق این تجربیات و با شما به اشتراک بزارم.
اینجا هستم تا شما رو در کوتاهترین زمان ممکن به خواسته تون برسونم این مسیری است که من قبلا طی کرده ام و تو کافی است جا پای من بگذاری تا در 
​​​​​​​کوتاهترین زمان به خواسته و آرزویت برسی.

اطلاعات بیشتری میخوای یه سر به سایت من بزن

www.irandiving.com

آموزش غواصیغواصیغواص کیشغواصی تهرانغواص
من امیر ارکان فر هستم مربی غواصی توی جزیره زیبای کیش زندگی میکنم و کمکت میکنم با دنیای زیر آب آشنا بشی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید