مانیتور مخصوص گیمینگ در طول زمان تعاریف مختلفی داشته، یعنی اینکه اگر شما از کسی که یک دهه قبل بازی میکرده بپرسید چه مانیتوری مناسب بازی است جواب متفاوتی به شما میدهد.
این بدین معناست که با مرور زمان تکنولوژی در حال رشد و تکامل بوده و اگر شما یک سیستم قدیمی دارید، یک مانیتور خمیده 4k به شما توصیه نمی شود. به دلیل اینکه در آنصورت شما نیازمند یک سختافزار قدرتمند و از طرفی فریمریت مناسب می شوید. و به همین دلیل است که بیشتر گیمرها سراغ رزولوشنهای بالاتر نمیروند و به Full HD بسنده می کنند.
مهمترین عاملی برای خرید مانیتور رزولوشن است. رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسلهای موجود در هر صفحه نمایش استفاده میشود؛ این مقدار که غالبا به صورت یک جفت عدد زوج بکار برده میشود، نشان میدهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد. درواقع رزولوشن معیاری برای سنجش وضوح و کیفیت تصویر است.
وضوح بالاتر به معنای تعداد پیکسل بالاتر است که به نوبه خود به معنای جزئیات بصری بهتر و وضوح تصویر بالاتر است. امروزه مانیتورهای مناسب بازی غالبا در وضوح (1080p (Full HD و (1440p (QHD/2K و (2160p (UHD/4K عرضه میشوند.
رزلوشن بزرگترین مانعی که بیشتر گیمرها را از وضوح QHD و UHD باز میدارد محدودیتهای سخت افزاری است. با این حال QHD به تدریج در حال تبدیل شدن به استانداردی جدید و رایج است. پس لازم است پیش از تصمیم گیری در مورد وضوح ایده آل خود، قدرت کارت گرافیک (GPU) خود را در نظر بگیرید.
نرخ تازه سازی یک مانیتور که با فرکانس (هرتز/Hz) اندازه گیری میشود، تعداد به روز رسانیهای مانیتور در یک ثانیه است. این ویژگی همچنین تعیین میکند که مانیتور چند فریم در ثانیه قادر به نمایش تصویر است. البته نباید نرخ تازه سازی تصویر (Refresh rate) را با نرخ فریم (Frame rate) که عاملی است برای سرعت پردازش خروجی کارت گرافیکی، اشتباه گرفت.
نرخ تازه سازی نکته مهم این است که نرخ تازه سازی بالا هیچ فایدهای ندارد مگر اینکه کارت گرافیک (GPU) شما آنقدر هیولا باشد که بتواند تعداد کافی فریم در ثانیه را نمایش دهد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد خرید یک مانیتور 144 هرتز یا 240 هرتز، اطمینان حاصل کنید که کارت گرافیک شما میتواند بازیهای مورد نظر خود را با این فریم بالا اجرا کند.
اندازه صفحه نمایش مانیتورها آن چنان اهمیتی ندارد و اینکه کدام سایز را انتخاب کنید کاملاً به خود شما بستگی دارد. با این حال، اگر قصد تهیه مانیتور 1080p را دارید، بهتر است بزرگتر از ۲۴ اینچ نباشید زیرا تراکم پیکسل پایینتر تجربه نامناسبی به شما خواهد داد. با این حال سایز مانیتور ۲۱ تا ۲۷ اینچ باقی بهترین تعادل برای وضوح دید و راحتی را به شما برای گیم میدهد.
نمایشگرهای حال حاضر غالبا در سه دسته کلی (TN (twisted nematic و (IPS (in-plane switching و (Vertical Alignment) VA تولید میشوند.
بدون پرداختن به جزییات نامفهوم فنی این سه، میتوان گفت که پنلهای IPS کیفیت بصری همه جانبه بهتری را ارائه میدهند. این به معنای تولید رنگ پر جنب و جوش و دقیق تر و همچنین زاویه دید بهتر است. در برخی دسته بندیها به پنلهای AHVA هم اشاره میشود که البته نوعی پنل IPS هستند. این پنلها بهترین گزینه برای تجربه بصری با کیفیت و متوازن از گیم هستند.
در مقابل پنل TN دقت رنگ و زاویه دید به شدت ضعیفی دارند. بزرگترین مزیت پنل TN پشتیبانی از زمان واکنش (Response Time) سریعتر است، با این وجود پنلهای TN همچنان به علت مقرون به صرفه بودن تولید عمدهای دارند.
در این میان پنلهای VA کمترین سرعت را دارند، اما از سوی دیگر با اخلاف بهترین نرخ کنتراست و سطوح رنگ مشکی را به ارمغان میآورند. عملکرد رنگی دقیقا همسطح با IPS نیست، اما کماکان میتوانید منتظر تجربه به مراتب بهتر نسبت به پنلهای TN باشید.
منظور از زمان واکنش یعنی مدت زمانی که طول میکشد تا مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر پیدا کند. این واکنش غالبا به صورت تغییر رنگ سیاه به سفید و مجددا به سیاه در چند میلی ثانیه اندازه گیری میشود. زمان واکنش معمول برای LCD زیر ۱۰ میلی ثانیه است.
اساساً هرچه زمان پاسخ کمتر باشد، حرکات دوربین هموارتر میشود. از طرف دیگر، زمان پاسخ زیاد منجر به تاری حرکت میشود زیرا پیکسل ها در حین حرکت سریع دوربین زمان کافی برای جابجایی بین رنگها را ندارند. مانیتور مناسب گیم - زمان واکنش در حال حاضر، پنلهای TN از زمان پاسخ یک میلی ثانیه پشتیبانی میکنند در حالی که پنل های IPS فقط میتوانند به چهار میلی متر برسند.
اینکه کدام یک را انتخاب کنید کاملاً به انتظار شما از مانیتور بستگی دارد. البته که این زمان در مانیتورهای منتسب به گیم هرچه کمتر باشد کیفیت تجربه بالاتر خواهد بود ولی در نظر داشته باشید که این عنصر آنچان جزیی است که ممکن است حتی این تفاوت بین یک و چهار میلی ثانیه را متوجه نشوید.
این روزها یک مانیتور مناسب بازی مدرن از اتصالات ورودی و خروجی زیر پشتیبانی میکند: پورت DisplayPort 1.4: یک رابط دیجیتال است که سیگنالهای صوتی و تصویری را با کیفیت بالا انتقال میدهد. پورت HDMI 1.4 / 2.0: از نرخ تازه سازی با رزولوشن بالاتر از DisplayPort پشتیبانی نمیکند اما تقریبا همان اندازه کارایی دارد.
خروجی صوتی 5 میلی متری: به عنوان وسیله راحت تری برای اتصال مستقیم هدفون یا بلندگو به مانیتور در عوض به صفحه پشت مادربرد یا صفحه جلوی قاب، طراحی شده است. علاوه براین ممکن است یک مانیتور دارای ورودی صوتی 3.5 میلی متری و یک یا چند پورت USB از انواع مختلف باشد. در ادامه لازم به ذکر است که پورت VGA و پورت DVI از سری تکنولوژیهای اول و دوم اتصالات مانیتورها هستند که امروزه غالبا مورد استفاده قرار نمیگیرند.
این دو تکنولوژی به ترتیب توسط انویدیا (NVIDIA) و ایامدی (AMD) برای رفع مشکل پارگی تصویر(Screen Tearing) در نسل جدید ارائه شدهاند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که تعداد فریمهای تولید شده توسط کارت گرافیک شما با مانیتورتان همگام نباشد(غالبا بیشتر باشد).
تکنولوژی G-Sync و FreeSync تکنولوژی FreeSync متعلق به AMD هیچ هزینه اضافی به قیمت پایه مانیتور اضافه نمیکند و فقط با کارت های گرافیک AMD سازگار است. در واقع درست مانند کارت گرافیکهایش قیمت تمام شده پایینتری فراهم میکند. در حالی که تکنولوژی G-SYNC انویدیا بابت امتیاز استفاده این تکنولوژی از شرکتهای ثالث چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بر قیمت پایه مانیتور میافزاید.
این تکنولوژی نیز فقط با کارتهای NVIDIA کار میکنند. غالب مانیتورهای جدید یکی از این دو را شامل میشوند پس هنگام خرید بایستی به سازگار بودن کارت گرافیک و مانیتور خود در این فناوری به شدت دقت کنید. اگر سمت کارت گرافیکها انویدیا میروید در نهایت بایستی بابت کیفیت بهتر هزینه بالاتری نیز بکنید.
مانیتورها اگرچه ممکن است جز قسمت اصلی سیستم شما نباشند اما تجربه ساز مهمی برای شما خواهند بود و بهینه سازی این تجربه ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با انتخاب کارت گرافیک خواهد داشت.
اتصالات انواع دیگری از اتصالات وجود دارد که مانیتور میتواند شامل آنها باشد اما موارد ذکر شده مهمترین و ضروریترین آنها هستند. سازگاری ویدیویی/صوتی در مانیتورهای جدید نباید مسئله باشد زیرا بیشتر کارت گرافیکهاحداقل با یک یا چند درگاه DisplayPort یا HDMI عرضه میشوند که هر دو میتوانند صدا را انتقال دهند.